یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به بومی سازی راهکار ERP فرآیندی شده که پنج تا ۱۰ میلیون یورو بابت هر سلوشن (راهکار نرم افزاری) صرفه جویی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این روزها که سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران در مصلی امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است، فرصتی مغتنم برای حضور اهالی زیست بوم فناوری و شرکت های دانش بنیان محسوب می شود تا به ارائه دستاوردهای خود پرداخته و از رهگذر این نمایشگاه یک به‌هم‌رسانی بین صنعت معدن و اهالی فناوری رقم بخورد. در این میان، پگاه آفتاب، مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات است که با محصول راهکار ERP فرآیندی در این نمایشگاه حاضر شده است.

این شرکت دانش بنیان، بیش از دو دهه است که محصولات و خدمات خود را در قالب راهکارهای نرم‌افزاری، برنامه‌ریزی منابع سازمان، مدیریت منابع انسانی و مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (BPMS) به صنایع و بنگاه‌های کسب‌وکار بزرگ و متوسط ارائه کرده است.

از محصولات این شرکت می توان به نرم افزار BPMS، ERP آزمایشگاهی، نگه داری و تعمیرات، لاگ شیت، راهکار سیستم ساز، مدیریت کالا و قطعات یدکی، هوشمندسازی کسب و کار و پایش مخازن اشاره کرد.

عباس سرآبادانی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان پگاه آفتاب در خصوص زمینه کاری این شرکت گفت: این مجموعه کار خود را با یکی از زیربنایی‌ترین صنایع کشور یعنی صنعت تولید برق آغاز کرد. ابتدا نرم‌افزاری را برای حیاتی‌ترین نیاز این صنعت، مدیریت نگهداری و تعمیرات و فرایند مدیریت درخواست کار، ارائه کرد و در این مسیر، تعامل با کارشناسان خبره و بدنه تخصصی صنعت تولید برق به شکل‌گیری راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمان نیروگاهی - ERP منجر شد. و امروز ERP نیروگاهی پگاه آفتاب بیش از ۱۳۰ فرایند کسب و کار نیروگاهی را تحت پوشش قرار داده که شاهد به‌کارگیری آن در ۱۸ استان کشور توسط بیش ۴۰ نیروگاه هستیم.

وی ادامه داد: پگاه آفتاب اولین ERP نیروگاهی است که موفق به اخذ مجوز از شورای عالی انفورماتیک شده است. تا پیش از این، این جنس خدمات از خارج از کشور خریداری می شد و چیزی حدود ۵۰۰ هزار دلار هزینه و خروج ارز در برداشت.

سرآبادانی با بیان اینکه خدمات ERP را پس از صنعت برق هم اکنون در حوزه معادن اعم از فولاد و همچنین پتروشیمی تسری داده اند، افزود: اولین قرارداد ما در این راستا، با گل گهر در حوزه جمع آوری دیتا منعقد است. ما طیف وسیعی از فعالیت‌ها را پوشش می‌دهیم از فعالیت های ستادی و نرم افزاری اعم از حسابداری و انبار گرفته تا بحث های انتقال سیگنال، پایش مخازن و … برای مثال یه سری تبلت هایی را برای پایش مستمر تجهیزات نیروگاهی، پالایشگاهی و معدنی طراحی کرده ایم، این تبلت ها با استفاده از هوش مصنوعی، دما، فشار و سایر پارامترهای مهم تجهیزات را رصد کرده و پیش بینی و اعلام می کند که هر تجهیزی در چه بازه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا می‌کند.

وی در خصوص مزیت نرم افزار ای آر پی نسبت به نمونه مشابه خارجی افزود: مهم ترین مزیت این محصول صرفه جویی ارزی است که از رهگذر آن محقق می شود و می توان گفت ۵ تا ۱۰ میلیون یورو بابت هر سلوشن (راهکار نرم افزاری) صرفه جویی داریم و این در حالی است که ما در بیش از ۴۰ نیروگاه فعال هستیم که خود رقم قابل توجهی از صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت. اما فارغ از صرفه‌جویی ارزی، مزیت دیگر سیستم ما، فرآیندی بودن این خدمات است، این در حالی است که تا پیش از این ما هیچ نرم افزار بومی را که در نیروگاه ها به شکل فرآیندی عمل کند، نداشته ایم.

به گفته او، مزیت سوم، ارتباطی است که این نرم افزارها (ERP) با سخت افزارهای ساخت داخل برقرار می کنند. واقعیت این است که برقراری ارتباط نرم افزاری با سخت افزار های بومی یکی از گلوگاه های اصلی صنعت نیروگاهی، معادن و پالایشگاهی تا پیش از بومی سازی نرم افزار(ERP) بوده است و این امر هزینه مادی و زمانی زیادی را به صنعت کشور تحمیل می کرد که با بومی سازی آن عملاً حجم قابل توجهی از این هزینه ها کاهش یافت.

دقت بالای خدمات، مزیت چهارمی بود که مدیر عامل شرکت دانش بنیان پگاه آفتاب، بر آن تاکید کرد و اظهار داشت: دقت نرم افزاری این محصول هم رده و یک جاهایی خصوصاً در حوزه انتقال سیگنال، پایش مخازن سطح مخازن و … از نمونه های مشابه خارجی هم پیشی می‌گیرد.

توسعه خدمات نرم افزاری اما پنجمین مزیتی بود که سرابادانی به آن اشاره کرد و گفت: توسعه این خدمات موضوعی است که کمتر از سوی نمونه های مشابه خارجی در داخل کشور امکان تحقق دارد و این مهم (توسعه خدمات) می تواند به مزیت دیگر این محصول داخلی دیده شود.

وی در خصوص صادرات این محصول تصریح کرد: پروژه هایی را در استرالیا و آمریکا انجام داده ایم. پروژه دیگری را هم در حال حاضر در عراق در حال انجام هستیم. همچنین، به تازگی با روس ها قرارداد دیگری را منعقد کرده ایم و در حال توسعه این خدمات به خارج از مرزهای کشور هستیم که خود می تواند ارزآوری قابل توجهی را هم در این شرایط تحریمی برای کشور به همراه داشته باشد.