هم‌زمان با تشدید عملیات‌های دقیق و موثر حزب‌الله به مواضع حساس صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی، سانسور نظامی رژیم اشغالگر بر رسانه‌های این رژیم هم بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، از زمانی که حزب الله عملیات‌های خود را در پاسخ به تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی و جنوب لبنان گسترش داد، این رژیم و بازوهای رسانه‌ای آن عامدانه از سانسور شدید نظامی برای پنهان کردن تلفات وارد شده به جبهه داخلی خود در شمال فلسطین اشغالی استفاده می‌کنند.

رژیم صهیونیستی که از ابتدای جنگ غزه مجبور بود به برخی تلفات جانی و مالی خود در جنگ در جبهه غزه اعتراف کند، در برابر تلفاتی که در جبهه شمالی فلسطین اشغالی از حزب الله متحمل شده، همواره سکوت کرده است. اما در برابر سیاست سانسور نظامی رژیم اشغالگر، روند تحولات در جبهه شمالی نشان می‌دهد حزب الله اطلاعاتی دارد که موجب می‌شود از نظر توانایی و کارآمدی نسبت به سرویس اطلاعاتی دشمن چیزی کم نداشته باشد. این چیزی است که تحلیلگران و پژوهشگران سیاسی صهیونیست به آن اعتراف می‌کنند.

بازخوانی تحلیل‌های صهیونیست‌ها نشان می‌دهد، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و محافل عبری زبان اتفاق نظر دارند که میان جنبش حماس فلسطین و حزب الله لبنان در زمینه توانمندی‌های نظامی و زرادخانه موشکی، اختلاف قابل توجهی وجود دارد. همچنین مقاومت لبنان دارای یک برتری اطلاعاتی ویژه است که ذهنیت شکست ناپذیر صهیونیست‌ها را به چالش می‌کشد.

برآوردهای تحلیلگران صهیونیست، حاکی از آن است که سرویس اطلاعاتی تل‌آویو که همیشه به برتری خود در سطح منطقه و جهان افتخار می‌کند، در حال اتخاذ روش کنترل نظامی در این مرحله برای کاهش پیامدهای شکست خود مقابل گروه‌های مقاومت به ویژه در برابر قدرت اطلاعاتی حزب الله است که موجب شده، طی نزدیک به یک سال گذشته تاکنون، عملیات‌های خود را روز به روز موثرتر و دقیق‌تر انجام دهد.

«آنطوان شلحت» کارشناس امور رژیم صهیونیستی در این زمینه معتقد است که از زمان آغاز تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی، صهیونیست‌ها تلاش دارند از کنترل نظامی در دو سطح به شکلی بسیار بیشتر از قبل استفاده کنند: اول، سطح خارجی که مربوط به تشدید جنگ نسل کشی در نوار غزه و تلاش برای انتقال آن به لبنان است. سطح دوم هم مربوط به تشدید سانسور نظامی بر اخبار و آزادی رسانه‌هاست.

این تحلیلگر عرب زبان در گفت و گو با الجزیره اظهار داشت: سانسور نظامی رژیم صهیونیستی با شروع جنگ در لبنان تشدید شد؛ به طوری که بعد از ضربات سختی که حزب الله به این رژیم وارد کرد، گزارشی از تلفات و خسارات زیادی که به جبهه شمالی فلسطین اشغالی وارد شده، در رسانه‌های عبری منتشر نشد.

وی سانسور نظامی شدید درباره تلفات جبهه شمالی فلسطین اشغالی را ناشی از موفقیت مقاومت لبنان در ایجاد کمربند امنیتی در مناطق و اراضی تحت سیطره صهیونیست‌ها، برای اولین بار بعد از روز نکبت در سال ۱۹۴۸ دانست که به نوبه خود، ضربه بزرگی به دکترین امنیتی رژیم اشغالگر وارد می‌کند؛ جایی که بنیانگذاران رژیم جعلی صهیونیستی همواره تاکید داشتند که دکترین امنیتی این رژیم باید مبتنی بر انتقال جنگ به خاک دشمن باشد. این در حالی است که امروز می‌بینیم مقاومت توانسته جنگ را به خاک فلسطین اشغالی که تحت سیطره صهیونیست‌هاست، بکشاند.

آنطوان شلحت، میزان تلفات و خسارات وارد شده به جان و مال مردم لبنان در نتیجه حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را بسیار قابل توجه دانست، اما در عین حال تاکید کرد، نباید از واقعیت جدید و بی‌سابقه در مناطق شمالی فلسطین اشغالی که منجر به آوارگی صدها هزار صهیونیست شده است، غافل شویم.

این پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: مناطق مرزی فلسطین اشغالی و شهرهایی که شاهد آوارگی صهیونیست‌ها بوده‌اند، مناطق کاملاً ویران شده هستند و زندگی و اقتصاد در این جبهه کاملاً تعطیل شده است. همچنین با گسترش دامنه حملات حزب الله، خسارات و تلفات در جبهه شمالی اراضی اشغالی همچنان افزایش می‌یابد؛ اما صهیونیست‌ها اصرار به پنهان کردن این خسارات دارند. در واقع رژیم اشغالگر در تلاش برای بهبود روحیه شهرک نشینان صهیونیست و تبلیغ دستاوردهای تاکتیکی نظامی و سیاسی خود است.

شلحت درباره علت این رفتار رژیم صهیونیستی گفت: تشدید سانسور نظامی توسط این رژیم به دلیل آن است که صهیونیست‌ها می‌دانند، زرادخانه و تسلیحاتی که حزب الله در اختیار دارد، چندین برابر زرادخانه جنبش حماس است. علاوه بر آن در طول جنگ ثابت شد، حزب الله دارای یک دستگاه اطلاعاتی ویژه است که موجب شده تا مواضع نظامی صهیونیست‌ها را به شکل دقیق شناسایی کند و آنها را هدف قرار دهد.

از طرف دیگر، «امیر مخول» نویسنده و تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی این رفتار اشغالگران را در چهارچوب تلاش برای تقویت روحیه و ترمیم وضعیت روانی شهرک نشینان صهیونیست دانست.

این پژوهشگر مرکز سیاست‌های پیشرفته عربی، در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت: نتانیاهو حزب‌الله را یک تهدید موجودیتی برای رژیم تل آویو می‌داند و بر همین اساس سعی دارد جنگ سوم با لبنان را توجیه کند. همچنین رژیم صهیونیستی با تشدید سانسور نظامی و پنهانکاری و ابهام در حقایق، به دنبال آرام کردن افکار عمومی صهیونیست‌ها به ویژه آوارگان در شمال فلسطین اشغالی است.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با این رفتار عمداً قصد دارد، این ایده را برای شهرک نشینان تبلیغ کند که حملات وحشیانه آن به لبنان یک دستاورد بزرگ برای تل آویو محسوب می‌شود. تشدید سانسور نظامی رژیم صهیونیستی و پنهانکاری درباره تحولات جنگ و واقعیت میدانی، مشخص می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق مناطقی که هدف موشک‌های حزب‌الله قرار گرفته‌اند، مناطق نظامی هستند.

این تحلیلگر سیاسی عرب زبان در پایان تاکید کرد: رویکرد رسانه‌ای رژیم صهیونیستی مبتنی بر این است که همانند همه جنگ‌های قبلی، صرفاً اخبار مربوط به تلفات دشمن را منتشر کنند.