در این مقاله، می‌خواهیم، ۴ مشکل رایج در پمپ های آب خانگی و راهکارهای مناسب برای رفع آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، امروزه با افزایش جمعیت و استفاده زیاد از آب مصرفی برای کارهای مختلف مانند آشپزی، استحمام، آبیاری باغچه و غیره، باعث شده تا پمپ آب خانگی، نقش بسیار مهمی در تأمین آب مورد نیاز خانه و ساختمان‌ها داشته باشند. این وسایل کاربردی و مهم با قابلیت‌های منحصر به فردی که دارند، می‌توانند برای افراد حاضر در ساختمان‌ها آرامش بیشتری را ایجاد کنند. با این وجود، این پمپ ها ممکن است با مرور زمان دچار مشکلاتی شوند و نیاز به تعمیر پمپ آب خانگی را پیدا کنند. در این مقاله، می‌خواهیم، ۴ مشکل رایج در پمپ های آب خانگی و راهکارهای مناسب برای رفع آنها را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بررسی و رفع مشکلات رایج در پمپ آب خانگی

پمپ آب مانند هر تجهیز دیگری، ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شود. این مورد صرفاً در خانگی اتفاق نمی افتد بلکه در پمپ آب صنعتی نیز همین موارد ممکن است رخ دهد. از جمله‌ی این مشکلات و راه‌های حل آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. قطع نشدن پمپ

یکی از مشکلات اصلی در پمپ های آب خانگی، این است که وقتی پمپ روشن می‌شود، دیگر این پمپ به صورت خودکار خاموش نمی‌شود و به طور مداوم در حال کار کردن است. این مسئله، موجب می‌شود تا مصرف بی رویه‌ی برق دستگاه افزایش یابد و حتی استهلاک آن بیشتر شود. راهکار مناسب برای برطرف کردن این مشکل عبارتند از:
راهکار:
- ابتدا، بهتر است کلید اتوماتیک پمپ را بررسی کنید که آیا به درستی تنظیم شدند یا نه؟ کلیدهای اتوماتیک، وظیفه‌ی کنترل فشار آب را برعهده دارد و اگر ببیند فشار آب به حد مطلوب رسیدند، پمپ آب را به طور خودکار خاموش می‌کند. بنابراین، اگر تنظیمات این کلید نادرست باشد، باید تنظیمات آن را به نحوی تغییر دهید تا در صورت دستیابی به فشار مناسب، پمپ را خاموش کند.
- اگر کلید اتوماتیک دچار خرابی کامل شوند، باید در اسرع وقت، آن را تعویض کنید. با این کار، شما می‌توانید از هزینه‌های بالای تعمیر پمپ آب خانگی و مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

۲. مشکل روشن نشدن پمپ آب

مشکل دیگری که معمولاً پمپ های آب خانگی با آن مواجه هستند، روشن نشدن آنها می‌باشد. برای رفع این مشکل باید به راهکارهایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، توجه کافی شود.
راهکار:
- اول، اطمینان حاصل کنید که برق در مدار پمپ آب خانگی جریان دارد یا نه؟ در این رابطه، احتمال دارد فیوز برق سوخته باشد یا پریز برق با مشکل خرابی مواجه شده باشد. در این شرایط، بهتر است، که از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.
- شاید، کلید اتوماتیک به درستی کار نمی‌کند. در این مواقع، اگر نیاز به تعمیر دارد، باید آن را تعمیر کنید و اگر به تعویض کامل احتیاج دارد باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای آن را تعویض کرد. تعمیر پمپ آب خانگی و تعویض به موقع آن، می‌تواند باعث افزایش عمر مفید پمپ ها شود.
- ممکن است، سیم های متصل به پمپ آب، پوسیدگی داشته باشد. همچنین، اتصال کوتاه یا قطع شدن این سیم‌ها هم می‌تواند مانع از روشن شدن پمپ‌ها شود. در صورت وجود این مشکلات، باید تعمیر و تعویض سیم‌ها را به تعمیرکار با تجربه سپرد تا آنها، با بررسی‌های دقیق‌تر، مشکل مربوطه را به نحو احسن برطرف کنند.

۳. صداهای زیاد پمپ و نیاز به تعمیر پمپ آب خانگی

صداهای زیاد و غیر طبیعی پمپ آب خانگی، می‌تواند ناشی از نصب نامناسب پمپ آب، خرابی بلبرینگ‌ها و یا حتی ورود هوا به داخل پمپ ها باشد. در صورتی که به این صداها توجه کافی نشود، ممکن است این پمپ ها با مشکل بسیار جدی‌تری مواجه شوند. در صورت برخورد با چنین مشکلی، می توان از راهکارهای مناسبی استفاده کرد که شامل موارد زیر می‌شود:
راهکار:
- اول، به دقت بررسی کنید که پمپ آب به صورت درست و صحیح نصب شده است و اتصالات آن به طور محکم انجام شده است. اگر این پمپ‌ها بر روی سطوح ناهموار یا لغزنده قرار گرفته باشند، باید از لرزه گیر استفاده کرد تا از بروز این صداهای ناهنجار جلوگیری شود.
- دوم اینکه، بلبرینگ‌های پمپ را به خوبی مشاهده کنید و ببینید که از سلامت کافی برخوردار هستند یا نه؟ چنانچه، بلبرینگ‌ها خشک شده باشند، در این صورت می‌توان از یه روغنکاری مناسب برای روان‌تر شدن حرکت بلبرینگ‌ها استفاده کرد. و اگر بلبرینگ‌ها دچار زنگ زدگی و فرسودگی کامل شده باشند، باید از یک تعمیرکار خبره برای رفع این مشکل استفاده کرد.
- دیگر اینکه، اگر هوای اضافی به درون پمپ و لوله‌های مرتبط با آن وارد شده باشد، باید از روش مناسب هواگیری استفاده کرد. هواگیری یکی از مراحل مهم تعمیر پمپ آب خانگی به شمار می‌رود. زمانی که، هوای اضافه درون پمپ وجود داشته باشد، این مشکل می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب پمپ و کاهش جریان و فشار آب شود. بنابراین، با یک هواگیری اصولی و درست می‌توان، این هواهای اضافی را تخلیه نمود و با رفع این مشکل، به کاهش نویز و صدای پمپ‌ها کمک بسیاری کرد.

۴. مشکل نشتی پمپ آب

یکی دیگر از مشکلات اساسی که در اکثر پمپ های آب خانگی وجود دارد، مشکل نشتی پمپ آب است. این مشکل نشتی می‌تواند به دلیل فرسودگی آب‌بندها، اتصالات نامناسب پمپ و تجمع رسوبات اتفاق افتد. این مشکلات، اگر به زودی شناسایی نشود، ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را به بار آورد. برای رفع این مشکلات، می‌توان از راهکارهای مناسبی استفاده کرد تا مانع از خرابی کامل پمپ‌ها شود.
راهکارها:
- اگر آب‌بندها دچار خرابی یا فرسودگی کامل شده باشند، تعویض آنها و تعمیر پمپ آب خانگی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. آب بند، یکی از قطعات بسیار مهم پمپ آب است که به خوبی می‌تواند از مشکل نشتی آب جلوگیری کند. به همین دلیل، تعویض کامل آب‌بندها می‌تواند باعث شود تا آب به داخل اجزای حساس پمپ وارد نشود و مشکلات جدی‌تری را ایجاد نکند.
- اگر اتصالات و قطعات پمپ با تغییرات دمایی و لرزش پمپ شل شده باشد، باید مجدداً به محکم کاری آنها اقدام کرد تا از این طریق، جلوی مشکل نشتی آب را گرفت. با این کار، دیگر آسیب‌های بیشتری به سایر اجرای پمپ وارد نمی‌شود.
- برای جلوگیری از تجمع رسوبات در پمپ‌های آب خانگی، پیشنهاد می‌شود که به صورت دوره‌ای نسبت به شست و شوی پمپ‌ها اقدام کنید. با این روش، شما می‌توانید در افزایش طول عمر پمپ ها نقش بسیار مهمی داشته باشید و از همه مهم‌تر، نیاز به تعمیر پمپ آب خانگی را به شدت کاهش دهید.

بهترین پمپ‌های آب خانگی با کم‌ترین نیاز به تعمیرات

از میان پمپ های آب خانگی، پمپ هایی هم هستند که نیاز کمتری به تعمیرات دارند. این پمپ ها، معمولاً از برندهای معروف و معتبر هستند و از کیفیت بالایی ساخته شده‌اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این محصولات می‌توانید به وب سایت کالا صنعتی، فامکو و رهاب صنعت سپاهان مراجعه کنید. از جمله‌ی این پمپ ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

پمپ گراندفوس

پمپ ویلو

پمپ کالمو

پمپ موتوژن

پمپ سایر

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.