ساخت نیروگاه ۱ مگاواتی سد مروک در لرستان به واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری لرستان، به‌صورت BOT واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک علم و فناوری لرستان، بر اساس سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر توسعه سرمایه‌گذاری غیردولتی در صنعت برق و در راستای اجرای قانون برنامه ششم و هفتم توسعه، نیروگاه برق سد مروک در استان لرستان به واحدهای فناور این پارک واگذار شد.

امین طاهری گراوند رئیس پارک علم و فناوری لرستان اظهار داشت: در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت برای توسعه سرمایه‌گذاری غیردولتی در صنعت برق و با توجه به نیاز روزافزون به تولید برق پایدار، نیروگاه ۱ مگاواتی سد مروک در لرستان به واحد فناور توربین آهن آرا و شرکت سازه سازان عالی خانی به‌صورت BOT واگذار شد.

وی تشریح کرد: شرکت توربین آهن آرا از واحدهای فناور این پارک است که در زمینه ساخت توربین و راه‌اندازی نیروگاه فعالیت دارد و مسئولیت ساخت پره‌های مختص این نیروگاه را بر عهده دارد و شرکت سازه سازان عالی خانی نیز مسئولیت ساخت تاسیسات نیروگاهی، بهره برداری و انتقال (BOT) را به عهده دارد.

طاهری از مزیت‌های توربین طراحی شده این شرکت سازگاری با شرایط جوی و محیطی را برشمرد که در مقایسه با نمونه‌های خارجی موجود در بازار احتمال خوردگی، آسیب پذیری و استهلاک توربین و تجهیزات نیروگاهی به مراتب کمتری دارد.

رئیس پارک علم و فناوری لرستان افزود: نیروگاه برق سد مروک در ۴۰ کیلومتری شهرستان دورود و بر روی رودخانه تیره دورود، یکی از سرشاخه‌های رود دز، واقع شده است و قابلیت تولید ۱ مگاوات برق پایدار را دارد. این نیروگاه می‌تواند به‌ویژه در فصل تابستان و در زمان اوج مصرف، نیاز منطقه روستایی اطراف سد را تأمین کرده و بار شبکه سراسری برق را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: این نیروگاه با استفاده از منابع تجدیدپذیر، نقش موثری در کاهش ناترازی برق و آلایندگی‌های زیست‌محیطی خواهد داشت و پس از استفاده از آب برای تولید برق، این آب مجدداً وارد کانال‌های کشاورزی شده و در فرآیند کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.