زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: در شرایط امروز جامعه، باید مسئله وقف را در جامعه تبیین و مردم را به وقف در زمینه مسائل اجتماعی علاقه‌مند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی یوسفی با اشاره به اینکه وقف در اسلام یکی از برترین مصادیق نیکوکاری و احسان است، افزود: وقف نقش مهمی در حمایت از بدنه اجتماع، مسائل دینی و اعتقادی مردم دارد و ایجاد کننده زیرساخت‌های اجتماعی در جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: از صدر اسلام موضوع وقف در جامعه جاری و مرسوم بوده و مسلمانان برای اینکه یک اثرماندگار از خود باقی گذارند، با وقف اموال خود در خیر ماندگار و ثواب اخروی شرکت می‌کردند.

یوسفی با بیان اینکه مسلمانان همواره به وقف اموال خود علاقه‌مند بودند، تصریح کرد: در اسلام از وقف به عنوان یک صدقه جاری یاد می‌شود و کسی که اموالی از خود وقف می‌کند، به طور مستمر در حال احسان و صدقه دادن است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه ثمرات وقف در طول تاریخ انکارناپذیر است، یادآور شد: از صدر اسلام تاکنون موقوفات متعددی در ساخت مساجد، حسینه‌ها، تکایا و موقوفاتی که درآمد آن صرف امور دینی و تربیتی، ساخت حوزه‌های علمیه و تقویت عالمان دین و ساخت بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی وقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه انسان می‌تواند در هر موضوع اجتماعی و دینی وقف کند، خاطرنشان کرد: در شرایط امروز جامعه، باید جریان وقف را برای مردم تبیین و مردم را به وقف در زمینه مسائل اجتماعی علاقه‌مند کرد. اگر مسجد یا مدرسه‌ای ساخته می‌شود، لازم است تا این بنا یک ماهیت وقفی داشته باشد و این مهم جز با تبیین جایگاه و ثمرات وقف برای خیرین ممکن نیست.

این مسوول عنوان کرد: در حال حاضر جریان وقف در جامعه وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد و حضور واقفینی را در استان شاهد هستیم که اموال خود را صرف امور خیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ساخت مسجد به عنوان موقوفه از صدر اسلام تاکنون مرسوم بوده است، متذکر شد: مسجد یکی از مراکزی است که وقف به عبادت، برپایی نماز و پاسداری از حریم دین می‌شود و در طول تاریخ مسلمانان اهتمام جدی به وقف زمین و دارایی برای احداث مسجد و تامین مایحتاج مساجد داشتند.

یوسفی با بیان اینکه تبلیغات اسلامی در زمینه ساخت مسجد در مناطقی که نیاز به مسجد وجود دارد و یا تکمیل مساجد نیمه‌کاره در سطح استان، با اوقاف و امور خیریه و واقفین رایزنی کرده است، گفت: لازم است تا خیرین و واقفین در ساخت مسجد، محلی را برای درآمدزایی مسجد که صرف هزینه‌های مسجد می‌شود، پیش‌بینی کنند.

وی اضافه کرد: در گذشته زمانی که واقفین مسجدی را می‌ساختند، موقوفاتی را برای مسجد پیش‌بینی می‌کردند که از محل درآمد موقوفه، هزینه نگه‌داری، تجهیزات و تعمیرات مسجد تامین می‌شد و امروز با توجه به فعال بودن کارکردهای فرهنگی مساجد و هزینه‌های مورد نیاز برای مباحث اجتماعی و تربیتی، درآمدزایی مساجد یک شرط لازم است که واقفین و خیرین باید به آن توجه کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان همچنین به احیای موقوفات نیز تاکید کرد و افزود: موقوفاتی در استان وجود دارد که هنوز ظرفیت آن به فعلیت نرسیده و درآمدی ندارند که لازم است با احیای این موقوفات به درآمدزایی رسیده و از محل نیات واقف، مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.