یزد- رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد از انجام ۴ هزار و ۱۱ عملیات و کمبود نیروی در سال جاری با این حجم عملیات خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید پاک سرشت ظهر چهارشنبه در دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در آستانه روز آتش نشانی و خدمات ایمنی افزود: این عملیات شامل نزدیک به ۲ هزار حریق و بیش از ۲ هزار حادثه است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته آتش نشانان یزد در ۱۱۰۸ مورد حریق و ۱۰۳۹ مورد حادثه شرکت کردند.

وی ادامه داد: آتش نشانان در نیمه نخست امسال جان ۳۷۹ نفر را نجات دادند، ۱۵۹ نفر حادثه دیده و ۳ نفر آتش نشان مصدوم و متاسفانه ۳۱ نفر از شهروندان در حوادث جان خود را از دست داده اند.

پاک‌سرشت عنوان کرد: در نیمه نخست امسال هزار و ۱۰۲ مورد استقرار و نزدیک به ۷۰۰ مورد اعزام کمکی برای حوادث و حریق در یزد انجام شده است.

وی از انجام ۲۱۴۷ عملیات در مدت مشابه سال قبل شامل ۱۱۰۸ مورد حریق و ۱۰۳۹ مورد حادثه خبر داد و افزود: آتش نشانان در نیمه نخست سال گذشته ۱۹۳ نفر را نجات دادند، ۸۷ نفر حادثه دیده و ۲ آتش نشان نیز مصدوم شدند و ۱۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

گستردگی دایره ارائه خدمات

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد اظهار کرد: متاسفانه تعداد نیروهای عملیاتی سازمان متناسب با جمعیت بیش از ۸۲۵ هزار نفری تحت پوشش این سازمان نیست.

وی اعلام کرد: سازمان آتش نشانی شهرداری یزد در حال حاضر شهر یزد و شهرهای حمیدیا و شاهدیه و روستاهای بخش‌های مرکزی و اکرم آباد شامل اکرمیه، اکرم آباد، حسین آباد، سید میرزا، ملا باشی، محمدآباد، دهنو، خویدک، صنعتی شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی را تحت پوشش دارد.

پاک سرشت تاکید کرد: همچنین در اکثر مواقع در عملیات تخصصی بالاجبار باید عملیات امداد و نجات در چاه، غواصی و حریق‌های سنگین به دیگر شهرهای استان نیرو و تجهیزات اعزام گردند که برابر استانداردهای جهانی نیست.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد اظهار کرد: با حمایت‌های شهردار و اعضای شورای شهر در پایان سال ۱۴۰۲، ۱۳ نفر نیرو جذب و امسال نیز مجوز به کارگیری ۹۷ نفر عملیاتی از سازمان استخدامی کشور صادر شده و در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه نگاه مدیریت شهری مقوله به ایمنی نگاهی مثبت است و حمایت های جدی شهردار و اعضای شورای اسلامی در راستای تحقق برنامه‌ها و طرح‌های سازمان آتش نشانی است.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد هم در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از ایثارگری های آتش نشانان، بر لزوم برگزاری آموزش های تخصصی برای نیروهای عملیاتی تاکید کرد.

آیت الله محمدرضا ناصری در ادامه با اشاره به گزارش عملکرد سازمان و آمار ۴۵ درصدی حوادث که مربوط به زنده گیری و رهاسازی حیوانات موذی بود، خواستار راهکاری مناسب برای کاهش این معضل شدند.