هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در مراسمی با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف پنجشنبه پنجم مهر در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه روز پنجشنبه پنجم مهر با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مرآتی مدیر عامل انجمن موسیقی ایران و ... به میزبانی تالار وحدت تهران برگزار شد.

فریدون شهبازیان، بهرام جمالی، حسین بهروزی نیا، محسن رجب پور، فرج علیپور و تعدادی دیگر از اعضای هیئت داوران بخش های مختلف جشنواره از جمله افرادی بودند که در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده عباس سجادی بود، یاد و خاطره مرحوم علی مرادخانی معاون اسبق امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرامی داشته شد. این در حالی است که پخش نماهنگی از روند برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان آغازگر برنامه های مراسم اختتامیه بود.

حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان در ابتدای این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد موسیقایی توضیح داد: تمام تلاش خود را با مجموعه های مرتبط حوزه دانشگاهی و آموزش انجام دادیم تا بتوانیم به واسطه رایزنی های انجام گرفته، امتیازاتی برای حضور برگزیدگان این دوره از جشنواره در کنکور سراسری هنر به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: دفتر آموزش جشنواره می بایست کمک فنی برای رفع نواقص داشته باشند و این موضوعی است که ما بعد از پایان جشنواره هم روی آن تمرکز داریم. از سوی دیگر امکان اجرای عمومی هنرمندان برگزیده جشنواره ملی موسیقی جوان و فراهم سازی شرایطی برای ورود آنها به عرصه های حرفه ای اجرا از نکات مهمی است که می تواند در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد. نکاتی که به زعم من خواسته همه خانواده گروه های شرکت کننده است و می تواند دربرگیرنده نکات مهمی باشد.

اردلان با قدردانی از مدیران معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی، انجمن موسیقی ایران، بنیاد رودکی و سایر دست اندرکاران هفدهمین جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: زمان بسیار محدود است و این به ما گوشزد می کند که یک تحول بنیادین در ایران برای نجات گوش هویتی ایرانیان لازم است و معرفت های شرقی اغلب از راه گوش انتقال پیدا می کند. اینها نکات مهمی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. البته در این میان می بایست از هیئت داوران و همه خانواده ها و پدر و مادرهایی که در این رویداد همراه هنرمندان شرکت کننده بودند قدردانی ویژه ای کنم. این کشور دارای استعداد بالایی است که می‌تواند نمادی برای وحدت ملی، نمایش هنر ایران و بسیاری از شاخصه های فرهنگی باشد که باید به آن توجه کنیم.

پس از صحبت های اردلان، نماهنگی از فعالیت هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان پیش روی مخاطبان قرار گرفت و پس از آن نیز بخشی از شرکت کنندگان در بخش موسیقی نواحی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به اجرای یک برنامه گروهی پرداختند.

بعد از اجرای برنامه موسیقایی که با سرپرستی پیمان بزرگ نیا پیش روی مخاطبان قرار گرفت، حمیدرضا اردلان دبیر این دوره از جشنواره به عنوان دبیر هجدهم جشنواره موسیقی جوان معرفی شد.

پس از این بخش نوبت به معرفی برگزیدگان بخش موسیقی نواحی این دوره از جشنواره رسید.

برای مشاهده اسامی هنرمندان برگزیده بخش موسیقی نواحی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اینجا را کلیک کنید.

در بخش بعدی برنامه گروه ۹ نفره ای متشکل از هنرمندان شرکت کننده در بخش موسیقی دستگاهی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به سرپرستی پویا سرایی برنامه‌ای موسیقایی را اجرا کردند. این در حالی است که پس از اجرای این اثر، گروهی از هنرمندام تمبک نواز نیز اثر دیگری را پیش روی مخاطبان قرار دادند.

پخش پیام تصویری محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بخش دیگری از مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را تشکیل می داد.

در ادامه این مراسم نوبت به اهدای جوایز به برگزیدگان بخش موسیقی ردیف دستگاهی ایران رسید.

برای مشاهده اسامی هنرمندان برگزیده بخش موسیقی ردیف دستگاهی جشنواره موسیقی جوان اینجا را کلیک کنید.

در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نوبت به بخش برگزیدگان موسیقی کلاسیک عربی رسید.

برای مشاهده اسامی برگزیدگان بخش موسیقی کلاسیک غربی اینجا را کلیک کنید.

پس از پایان مراسم اهدای جوایز این بخش تعدادی از هنرمندان برگزیده بخش موسیقی کلاسیک جشنواره موسیقی جوان به اجرای یک قطعه موسیقایی پرداختند. 

از دیگر بخش های جالب مراسم اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان مربوط به بخش موسیقی نواحی بود که در این بخش یکی از برگزیدگان این بخش از سید عباس سجادی مجری برنامه درخواست کرد تا به دلیل هم زمانی برگزاری مراسم با سالروز تولد مادرش بک قطعه موسیقایی را در سالن خوانده و آن را به مادرش تقدیم کند.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری و در بخش های مختلف از ۲۷ شهریور تا ۵ مهر ۱۴۰۳ به میزبانی تالار برگزار شد.