سنندج-نقل خاطرات و روایت جنگ و صحنه‌های دوران دفاع مقدس توسط راویان و یادگاران آن دوران عامل انتقال حماسه‌های آن دوران به نسل جوان و آیندگان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در جنگ نابرابری که دشمن کامل از بیخ و بن مسلح به آخرین و مدرن‌ترین تجهیزات جنگی بود، و رزمندگان ما تنها با ایثاری که در طبق اخلاص گذاشته بودند جنگ را ادامه می‌دادند، تنها رشادت ماندگار رزمندگان نتیجه جنگ را به نفع ما تغییر داد.

جنگ تحمیلی واقعیتی که قانون نظام بین‌الملل را برهم زد و پوچ بودن این لانه سست را بر همگان ثابت کرد.

در روزهایی که انقلاب اسلامی جوانه زد و تنها دلخوشی ما نشستن به زیر سایه نهال و دیدن آن بود، ناخواسته تن به جنگی ویرانگر و هشت ساله دادیم در روزهای اول انقلاب که حتی ارتش ما منسجم نبود اما دود استکبار از کنده کشور همسایه و خاک عراق بلند شد. و ما با سرکردگی صدام یزید کافر و پشتیبانی ۳۵ کشور قدرتمند و توانمند جهان در تراز نابرابر نظام بین‌المللی قرار گرفتیم و جنگ هشت ساله تحمیلی آغاز شد.

جنگی که تنها سلاح و نیروی آن ایثار و از خودگذشتگی پیر و جوان آن بود و ایستادگی همین افراد ورق جنگ را بر علیه خودمان برگرداند.

بازگو کردن خاطران دوران دفاع مقدس افتخار رزمندگان است

یکی از پیشکسوتان و رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: ما جاماندگان جنگ، افتخار بازگو کردن خاطرات دوران دفاع مقدس را داریم.

وی بیان کرد: در جنگ تحمیلی کنار شهدا و رزمندگان افتخار جنگیدن داشتیم و امروز صحنه رشادت، شهادت، شجاعت و ایثاری که برای حفظ آب و خاک کشور انجام شد را با افتخار بازگو می‌کنیم.

یوسفی عنوان کرد: نقل خاطرات و روایت جنگ و صحنه‌های دوران دفاع مقدس توسط راویان و خانواده‌ها نقش بسزا و با اهمیتی در تربیت نسل آینده دارد.

وی تصریح کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش مادران و همسران شهدا و رزمندگان و اسرا در تربیت نسل ایثارگر و تعلیم و تربیت فرزندان نمونه بسیار حائز اهمیت بوده است.

رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جفایی که در جنگ به زنان و کودکان لبنان و غزه شده است امیدواریم با وحدت و همدلی و اتحاد این ظلم از بین برود.

وی گفت: بنده در سن ۱۵ سالگی و با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت سیاسی خود را از مساجد، تظاهرات و پایگاه بسیج آغاز کردم.

یوسفی خاطرنشان کرد: انسجام که دستور امام خمینی بود، در آن دوران و رویه همگان بود، آغازگر فعالیت‌های ما بود و در قائله کردستان حضور پیدا کردم.

وی اظهار کرد: ما شاهد ظلم و ستم دستگاه‌های شاهنشاهی بودیم و تشخیص امام بر استقرار نظام مستقل بود و با دفاع از انقلاب اسلامی اهمیت ویژه‌ای بود.

انقلاب اسلامی الگوی جهانی است

این رزمنده دوران جنگ تحمیلی در کردستان بیان کرد: برای جلوگیری از صدور این انقلاب جنگ انجام شد و اکنون بعد از ۳۵ هنوز این انقلاب الگوی جهانی است.

وی گفت: جوانان و شهدای ما الگوی برتر در زمینه‌های مختلف بودند و امروز هم حتی بهترین الگو برای جوانان ما است.

یوسفی افزود: ما ۸ خواهر و برادر بودیم که مادرم همواره مشوق ما بود برای رفتن به جبهه و از نظر کلامی پشتیبان من بود.

وی یادآور شد: ازدواج من در دوران دفاع مقدس بود و حتی لباس دامادی من همان لباس رزم بود.

یوسفی افزود: امیدوارم مادران و پدران روحیه جهادی و انقلابی و از خودگذشتگی را در مقابل تهاجم فرهنگی کنونی نشر دهند.

دفاع از کیان کشور هدف جوانان اوایل انقلاب

رزمنده و برادر شهید، صدیق خلیل‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در ۱۳ سالگی به دلیل شرایط جنگی حاکم در کشور و برای دفاع از کیان کشور به جبهه رفتم و من وظیفه خود می‌دانستم برای دفاع از ناموس و آب و خاک و کیان کشورم به خط مقدم بروم تا کسی دست درازی به خاک و ناموسم نکند.

وی گفت: من به همراه برادرم صادق که در سن ۱۸ سالگی شهید شد، هر دو به جبهه رفتیم و پدر و مادرم مشوق ما در حراست از خاک کشور بودند.

خلیل‌اللهی بیان کرد: من در آن دوران در آبادی حسن آباد بودم در سال ۶۴ و برادرم در آبادی کیلانه بود که در یک روستای دیگر درگیری روی داده بود و هر دو به آن روستا اعزام شدیم.

وی افزود: متاسفانه در درگیری آن روستا برادرم شهید شد و دیگر به من اجازه ندادن به آن روستا بروم.

رزمنده کردستانی تصریح کرد: یکی از همرزمان برادر شهیدم برای من خبر شهادت صادق را آورد و من حامل این خبر به والدین و خانواده‌ام شدم.

وی افزود: در آن زمان با اعلام خبر شهادت برادرم بر اساس عاطفه و مهر مادری، مادرم اندوهگین شد و این خبر موجب ناراحتی ایشان شد اما باز هم مانع بازگشت من به جبهه نشد، و گفت مشکلی نیست برای دفاع از خاک کشورت می‌روی.

خلیل‌اللهی عنوان کرد: در آن هنگام خواهر کوچکم جمیله ۹ سال داشت و همواره خاطره ناراحت کننده شهادت برادرم برای او در ذهنش ماندگار است.

همه در برابر خون شهدا مدیون هستند

خواهر شهید صادق و رزمنده دوران دفاع مقدس صدیق خلیل‌اللهی هم زنان و جوانان را به داشتن حجاب و رفتار درست و حسنه که ادامه دهنده راه شهدا است تشویق کرد و گفت: ما در قبال خون شهدا مدیون هستیم وباید برای ادامه راهی که انها جان خود را نثار کردند تمام تلاش خود را بکنیم.

بهترین شکار برای تحلیلگران نظامی شرایط کشور در ابتدای انقلاب بود، تا در آن شرایط با حمله به ما به زعم خود سریعتر پیروز شوند.