در هفته‌ای که گذشت، فیلم‌های راه یافته به بخش ملی و تجربی چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند، همچنین جایزه ایسفا برگزیدگانش را معرفی کرد و جزئیاتی از جشنواره نهال نیز تشریح شد.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

سرانجام «در آغوش درخت» به اسکار معرفی شد

پس از پیش بینی‌های متعدد برای معرفی فیلم به اسکار ۲۰۲۵، در نهایت، هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، پس از ۱۰ روز بررسی و بازبینی فیلم‌های حائز شرایط، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا را به عنوان نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد.

نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق‌کریمی، مهدی سجاده‌چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین‌العابدین اعضای ۹ نفره هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل دادند.

فیلم مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا سه نامزد نهایی این هیئت بودند.

با انتخاب «در آغوش درخت» حواشی نسبت به آن در فضای سینمایی شکل گرفت و حتی فریدون جیرانی از اعضای هیئت انتخاب در نامه‌ای به پرویز شهبازی کارگردان «رکسانا» نسبت به این مساله واکنش نشان داد و در نامه دیگری ضمن احترام به نظر هیئت انتخاب و فیلم «در آغوش درخت» فیلم «رکسانا» را بهترین انتخاب برای معرفی به اسکار دانست.

در همین زمینه شبنم مقدمی سخنگوی کمیته انتخاب نیز در توضیحاتی به تماشای سه فیلم از جمله «رکسانا» توسط هیئت انتخاب اشاره کرد و گفت: «هیأت انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ تمامی آثار حائز شرایط حضور در این رقابت را مورد بررسی قرار داد. تعدادی از آثار مطرح شده از جمله سه فیلم «رکسانا»، «صبحانه با زرافه‌ها» و «تابستان همان سال» با توجه به عدم اکران تجاری حداقلی در زمان اعلامی اسکار، به منظور حفظ حقوق فیلمسازان آن‌ها و حفظ شانس بررسی در سال آینده، لحاظ نشدند.


وی عنوان کرد: اعضای هیئت انتخاب در فضایی کاملا حرفه‌ای، با رعایت کامل اصول اخلاق کاری و بدون تاثیر از شایعات مجازی و گمانه زنی‌های رسانه‌ای به بازبینی و ارزیابی فیلم‌های حائز شرایط قانونی پرداختند و فیلم «در آغوش درخت» با اکثریت مطلق آرای اعضای هیات، در رأی گیری نهایی انتخاب شد.»

به اضافه ایران، تاکنون ۶۱ کشور با معرفی نمایندگان خود به کمیته اسکار، تکلیف خود را در بخش رقابتی بهترین فیلم بین‌المللی نود و هفتمین دوره اسکار روشن کرده‌اند.

خبرهای سینمای کوتاه؛ از ایسفا تا فستیوال تهران و نهال

مراسم پایانی چهاردهمین دوره جوایز ایسفا روز ۳۱ شهریور برگزار و برگزیدگان ۹ رشته اعلام شدند که بیشترین جوایز (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین و بهترین صدا) به فیلم کوتاه «ایتالیانو» به کارگردانی مهدی دواچی رسید.

همچنین در هفته گذشته، دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۲ فیلم راه یافته به بخش تجربی از میان ۲۲۶ اثر ثبت نام شده در این بخش را معرفی کرد که اینجا قابل مشاهده است.

آرش رصافی، روناک رنجی و مجید شیخ انصاری مسئولیت انتخاب آثار راه یافته به بخش تجربی جشنواره چهل و یکم را عهده‌دار بوده‌اند.

در اواسط هفته گذشته نیز هیات انتخاب آثار داستانی راه یافته به بخش مسابقه ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۵۵ فیلم از میان ۱۲۴۹ اثر ثبت‌نام شده در این بخش را معرفی کردند که اینجا قابل مشاهده است.

مسعود مددی، نوا رضوانی، دانش اقباشاوی، علیرضا معتمدی، حسین دوماری، مرتضی علیزاده و محمدرضا کردلو مسئولیت انتخاب فیلم‌های کوتاه داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه ملی جشنواره چهل و یکم را برعهده داشته‌اند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

بر این اساس، پنجشنبه هفته گذشته، نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال برگزار شد. در این نشست اعلام شد که مجموعاً ۱۰۳۸ اثر در بخش داخلی برای دبیرخانه فرستاده شده است که به تفکیک عبارتند از ۳۳۱ فیلم کوتاه داستانی، ۱۱۰ اثر تجربی، ۷۵ فیلم کوتاه سال اولی، ۳۵ اثر انیمیشن، ۶۴ فیلم مستند، ۲۶۸ اثر فیلمنامه کوتاه ساخته نشده، ۱۱۴ پوستر و ۴۱ مجموعه عکس. در نهایت، ۴۹ فیلم در بخش بین الملل، ۷۶ فیلم در بخش رقابت ملی و ۱۶ فیلم در بخش تماشای ملی روی پرده می‌روند.

این دوره جشنواره در یک زمان‌بندی متفاوت، از ۱۹ مهر با بخش بین‌المللی کلید می‌خورد و از ۲۱ تا ۲۵ مهر بخش ملی آن از ساعت ۱۱ تا ۲۲ در دانشکده کاربردی دانشگاه هنر برگزار خواهد شد.

جشنواره نهال با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران قرار است با بررسی ۴۹ اثر راه یافته به بخش فیلمنامه ساخته نشده، جلسات پیچینگ برگزار کند تا در نهایت از حداقل سه فیلم حمایت مالی شود.

هفته دفاع مقدس و نام‌گذاری ۲ سالن باغ کتاب به نام نامداران سینمای جنگ

در هفته‌ای که گذشت، خبرهای سینمایی تحت تاثیر هفته دفاع مقدس قرار گرفت، از جمله اینکه با حکم سردار علی مقواساز رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، جلال غفاری قدیر برای دومین دوره پیاپی به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت معرفی و منصوب شد. این جشنواره قرار است به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح اسفند سال جاری برگزار شود.

همچنین، در ادامه نامگذاری سالن های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام سینماگرانی که سابقه تالیف کتاب نیز داشتند، ۲ سالن این سینما همزمان با هفته دفاع مقدس به نام شهید سیدمرتضی آوینی و رسول ملاقلی پور نامگذاری شد. پیش از این نیز همزمان با روز ملی سینما، سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب به نام علی حاتمی نامگذاری شد.

در این هفته همچین، ۲ فیلم سینمای «قلب رقه» و «آسمان غرب» ساعت ۱۹ و ۲۱ ششم مهر ماه در سینما پارک میدان مشاهیر اکران رایگان شدند.

همچنین قرار است سالن های دیگر این پردیس سینمایی به نام سینماگران فقیدی که در حوزه تالیف کتاب نیز صاحب عنوان هستند نامگذاری شود که متعاقباً اعلام و رونمایی خواهد شد.

بر این اساس، به مناسبت هفته دفاع مقدس، باحضور جمعی از مستندسازان، مدیران و پیشکسوتان بنیاد فرهنگی روایت فتح از مستند «چلیپا و هلال» به کارگردانی محسن اردستانی رستمی و تهیه کنندگی شهرام ناصری رونمایی شد.

اعلام تعداد فیلم‌های ارسالی به «سینماحقیقت»

با پایان مهلت دریافت آثار برای حضور در بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، ۱۲۳ کشور برای شرکت در این دوره از جشنواره فیلم های خود را به دبیرخانه ارسال کرده اند.

از ۲۳۱۴ مستند خارجی که به دبیرخانه جشنواره هجدهم ارسال شده است؛ ۱۶۲۵ اثر در بخش کوتاه، ۵۰۰ اثر در بخش بلند و ۱۸۹ اثر در بخش نیمه بلند خواستار حضور در این دوره از جشنواره هستند.

این مستندها از ۱۲۳ کشور، از جمله کانادا، انگلیس، هند، برزیل، اسپانیا، مصر، ترکیه، ایتالیا، روسیه، آرژانتین، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، مکزیک، اندونزی، پرتغال و یونان متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده‌اند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم آذر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.