معاون شورای امنیت روسیه با هشدار شدیداللحن به غرب، تاکید کرد که کوچک‌ترین حمله‌ای از جانب ناتو به این کشور، تاوان جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه در واکنش به اظهارات اخیر یکی از ژنرال‌های ارشد استونی درباره حمله پیش‌دستانه ناتو به مسکو، گفت که هر کشوری که علیه روسیه اقدام کند، چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

مدودف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرچه دولت احمق‌تر، گستاخی دولتی‌ها و رهبران دیوانه‌اش هم بزرگ‌تر است. فقط باید یک موضوع را آویزه گوش کنید؛ در صورت استفاده روسیه از سلاح اتمی تاکتیکی علیه کشوری که به خودش اجازه چنین اظهاراتی می‌دهد، چیزی جز یک «لکه» از آن کشور باقی نخواهد ماند.

رئیس جمهور پیشین روسیه با اشاره به بند مشهور پیمان دفاعی ناتو، تاکید کرد: بر فرض هم که ماده پنج پیمان واشنگتن (پیمان آتلانتیک شمالی) فعال شود، آن کشور دیگر وجود خارجی نخواهد داشت!

مدودف در جریان بازدید از محل آزمایش موشک‌های پیشرفته نیروی هوایی روسیه در آستراخان این اظهارات را مطرح کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اوایل هفته در جلسه شورای امنیت این کشور که با حضور مدودف برگزار شد، از اصلاحات و تغییرات در دکترین هسته‌ای مسکو رونمایی کرد.

این اصلاح دکترین که به طور گسترده از آن تحت عنوان پیامی به آمریکا و متحدانش و البته اوکراین یاد می‌شود، به روسیه اجازه می‌دهد تا در صورت حمله متعارف یک کشور تحت حمایت یک قدرت هسته‌ای به مسکو، از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

واهور کاروس، ژنرال ارشد و فرمانده ستاد کل ارتش استونی هفته گذشته گفت که در طرح‌های پیشگیرانه جدید ناتو به منظور جنگ احتمالی با مسکو، برای استونی حمله‌ای مرزی به روسیه پیش‌بینی شده است.

کاروس گفته بود «توانمندی‌ها و حملات ما با تسلیحات دوربرد به طور تمام و کمال در طرح‌های ناتو پیش‌بینی شده است و ناتو وظیفه رسیدگی به برخی اهداف خاص در روسیه را به ما محول می‌کند و سپس آنها می‌توانند به استونی بیایند و اقدامات بعدی را اتخاذ کنند.

استونی که یکی از کشورهای پسا تجزیه شوروی سابق محسوب می‌شود، در سال ۲۰۰۴ به ناتو ملحق شد و یکی از حامیان سرسخت اوکراین در جنگ با روسیه بوده است.