شهرکرد-مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی گفت: زنان موفق مسلمان در تاریخ و زمان‌های معاصر نمونه‌های برجسته‌ای از قدرت و استعداد را نشان داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مژگان توکل مدیر نیروگاه خورشیدی در استان چهارمحال و بختیاری، یکی از زنانی است که به گفته خودش «محدودیت‌های ساخته شده توسط ذهن‌های مانده در سال‌های خانه نشینی زنان» خللی در اراده‌اش ایجاد نکرده و سرزنش‌ها وی را از راهی که به آن باور داشته است، منصرف نکرده است.

وی باور داشتن به توانایی‌های زنان را یکی از راه‌های موفقیت آنان در جامعه دانسته و در گفتگویی افکار خود در این زمینه را بیان داشت.

زنان و تحقق شعار سال

در همین خصوص مژگان توکل اظهار کرد: برای تقویت روحیه خودباوری، زنان می‌توانند با تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی، احساس موفقیت و پیشرفت کنند که از جمله آن می‌توان به تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی، جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک، معاشرت با افراد مثبت و حمایتی، پرداختن به خودآموزی و رشد فردی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف، تمرین خود گفتاری مثبت، مراقبت از خود و بهبود سلامت روانی و جسمی و پذیرش و یادگیری از شکست‌ها اشاره کرد.

وی در خصوص نقش زنان و نقش روحیه خودباوری در آنان در تحقق شعار جهش تولید و مردمی‌سازی، افزود: این شعار به معنای ارتقای تولید و مشارکت فعال مردم در فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی است. زنان با تقویت روحیه خودباوری و بهره‌گیری از توانمندی‌های خود می‌توانند نقش‌های مهمی را در تحقق این اهداف ایفا کنند.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی ادامه داد: زنان با روحیه خودباوری می‌توانند به طور فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله صنعت، کشاورزی، خدمات و کارآفرینی مشارکت داشته باشند. این مشارکت می‌تواند شامل تأسیس کسب و کارهای جدید، توسعه پروژه‌های نوآورانه و ایجاد فرصت‌های شغلی باشد. با این کار، زنان به افزایش تولید و بهره‌وری اقتصادی کمک کرده و به تحقق شعار «جهش تولید» یاری می‌رسانند.

توکل عنوان کرد: به طور ویژه و به عنوان مثال می‌توان از نقش زنان در بخش تولید انرژی یاد کرد، همانگونه که شاهد هستیم طی سالیان اخیر بحران انرژی با توجه به گرم‌تر شدن کره خاکی در فصول گرم سال منجر به تعطیل شدن بخش عظیمی از صنایع و کشاورزی کشور شده است و نمونه‌های بسیاری از حضور پر رنگ زنان پا به پای مردان در این عرصه وجود دارد که از بحث آموزش تا طراحی سیستم‌های تولید انرژی‌های پاک و حتی انجام صفر تا صد عملیات احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر و حتی کسب در آمد از این راه را هدایت نموده و نتایج قابل توجهی از این طریق را دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کمااینکه زنان این مرز و بوم از مرحله ایده تولید انرژی گذشته و به آن جامه عمل پوشانده و اقدام به احداث نیروگاه‌های خورشیدی و عقد قرارداد فروش برق تضمینی با بازار برق شرکت‌های توزیع برق استان‌ها نموده‌اند و زنان سرپرست خانوار از وضعیت گیرنده کمک معیشتی و مددجو به مددرسان بخش انرژِی کشور تبدیل شده و جریان معکوس تولید انرژی و فروش آن را به بخش دولتی هدایت نموده‌اند و این استقلال مالی قاعدتاً منجر به افزایش اعتماد به نفس و خود باوری خود و فرزندان تحت سرپرستی آن‌ها شده است.

خودباوری زنان می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی اضافه کرد: خودباوری زنان می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد تا به کارآفرینی روی بیاورند و ایده‌های نوآورانه را پیاده‌سازی کنند، کارآفرینان زن با راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و ایجاد محصول و خدمات نوین، می‌توانند به ارتقای تولید و تنوع اقتصادی کمک کنند. و به نوبه خود به تحقق اهداف «جهش تولید» کمک می‌کند.

توکل بیان کرد: زنان با تقویت روحیه خودباوری و ارتقای مهارت‌های خود، می‌توانند به بهبود کیفیت نیروی کار کمک کنند، آموزش و توانمندسازی زنان در حوزه‌های مختلف موجب افزایش کارایی و بهره‌وری در سازمان‌ها و صنایع می‌شود، نیروی کار ماهر و با اعتماد به نفس بالا افزایش تولید و کیفیت بالاتر محصولات و خدمات را منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: زنان خودباور و توانمند می‌توانند خالق پروژه‌های توسعه پایدار بوده و در برنامه‌های اقتصادی محلی مشارکت داشته باشند این مشارکت می‌تواند شامل فعالیت‌های زیست‌محیطی، توسعه زیرساخت‌های محلی و بهبود برنامه‌های اجتماعی باشد که به مردمی‌سازی و تقویت جوامع محلی کمک می‌کند، یک زن باورمند و آگاه به توانایی‌های خویش با اعتمادی که بواسطه این خصلت‌ها از جامعه دریافت کرده می‌تواند پرچمدار توسعه پایدار در جامعه و هادی مشارکت مردمی باشد.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی تصریح کرد: با تقویت روحیه خودباوری، زنان می‌توانند به نقش‌های مدیریتی و رهبری در سازمان‌ها و شرکت‌ها دست یابند، رهبران یا مدیران زن می‌توانند به ایجاد استراتژی‌های مؤثر، بهبود فرآیندها و هدایت تیم‌ها کمک کنند، این امر به تقویت تولید و بهره‌وری در سازمان‌ها کمک کرده و به تحقق اهداف اقتصادی کشور یاری می‌رساند.کما اینکه در موارد بسیاری زنان ثابت کرده اند که مدیران قابلی در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… بوده‌اند.

توکل یادآور شد: زنان با روحیه خودباوری می‌توانند به ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه کمک کنند، این ترویج می‌تواند از طریق مدل‌سازی رفتارهای مثبت، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و ارتقای ارزش‌های کاری صورت گیرد، فرهنگ مثبت و تلاشگر می‌تواند به ایجاد انگیزه و افزایش تولید در سطح جامعه کمک کند.

وی اظهار داشت: زنان با خودباوری می‌توانند به ایجاد و تقویت شبکه‌های اجتماعی و همکاری‌های محلی کمک کنند، این همکاری‌ها می‌توانند شامل پروژه‌های مشترک، ابتکارات محلی و برنامه‌های حمایتی باشد که به مردمی‌سازی و تقویت حس همکاری و همبستگی اجتماعی کمک می‌کند.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی افزود: زنان با روحیه خودباوری می‌توانند به عنوان الگوهایی برای نسل‌های آینده عمل کنند و اهمیت خودباوری، کارآفرینی و تلاش را به جوانان آموزش دهند. این آموزش‌ها می‌تواند شامل مشاوره شغلی، برنامه‌های آموزشی، و حمایت از توسعه مهارت‌ها باشد که به ایجاد نسل‌های موفق و توانمند کمک می‌کند.

توکل ادامه داد: زنان با روحیه خود باوری بالا به طور مؤثر می‌توانند به تحقق شعار «جهش تولید و مردمی‌سازی» کمک کنند و نقشی کلیدی در توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا نمایند.

زنان و مردان در ساخت کشور قوی نقش‌های تکمیلی و اساسی دارند

وی در خصوص نقش زنان در کنار مردان در ساخت کشور قوی، عنوان کرد: زنان و مردان هر دو به طور یکسان و با اهمیت در ساخت کشور قوی نقش دارند، زنان با مهارت‌های منحصر به فرد خود، از جمله مدیریت، خلاقیت و توانایی‌های بین فردی، به تقویت بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کنند، همکاری متقابل و بهره‌مندی از توانمندی‌های هر دو جنس می‌تواند به بهبود کیفیت تصمیم‌گیری، افزایش بهره‌وری و ارتقا استانداردهای زندگی کمک کند، در نهایت، تساوی فرصت‌ها و مشارکت کامل زنان و مردان برای رسیدن به یک کشور قوی و پایدار ضروری است.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی خاطرنشان کرد: زنان و مردان در ساخت کشور قوی نقش‌های تکمیلی و اساسی دارند، زنان با تخصص‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله کارآفرینی، مدیریت و علم و فناوری مشارکت کنند، آنان می‌توانند با ایجاد ابتکارات جدید، افزایش بهره‌وری و بهبود فرآیندها، به رشد اقتصادی کمک کنند، در عین حال، مشارکت زنان در سیاست، تصمیم‌گیری و رهبری، به تنوع دیدگاه‌ها و راهکارها منجر می‌شود که می‌تواند به حل چالش‌های پیچیده و توسعه پایدار کمک کند، مردان نیز با تجربه‌های خود و تخصص‌های خاص خود در زمینه‌های مختلف، به تحقق اهداف کلان کشور کمک می‌کنند.

توکل اضافه کرد: همکاری و تبادل دانش و تجربه میان زنان و مردان موجب بهره‌برداری بهینه از منابع انسانی و فکری می‌شود، در نهایت، تساوی فرصت‌ها و ایجاد شرایط برابر برای هر دو جنس، به انسجام و پویایی جامعه کمک می‌کند و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور می‌شود، توانمندسازی هر دو جنس، ارتقای سطح تحصیلات و حمایت از حقوق و مشارکت فعال آنها، پایه‌های یک جامعه قوی و موفق را تشکیل می‌دهد.

زنان موفق مسلمان نمونه‌های برجسته‌ای از قدرت و استعداد را نشان داده‌اند

وی با اشاره به نقش زنان موفق و الگوی سوم زن مسلمان، بیان کرد: زنان موفق مسلمان در تاریخ و زمان‌های معاصر نمونه‌های برجسته‌ای از قدرت و استعداد را نشان داده‌اند، به عنوان مثال، حضرت خدیجه (س)، همسر پیامبر اسلام، نمونه‌ای از یک زن بازرگان موفق و حامی اصلی پیامبر در نخستین سال‌های اسلام بود، در دوران معاصر، زنان زیادی به عنوان فعال حقوق بشری و برنده جایزه نوبل صلح، معرفی شده‌اند و نماینده‌ای از قدرت زنان مسلمان در عرصه جهانی هستند.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی تاکید کرد: همچنین، زنان در عرصه علمی و دانشگاهی، در پیشرفت‌های قابل توجه علمی و تحقیقاتی نقش دارند، این زنان با موفقیت‌های خود، الگوی سوم زن مسلمان را نمایان می‌سازند؛ یعنی زنی که با استفاده از ایمان و استعدادهایش در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و علمی تأثیرگذار است.

توکل تصریح کرد: الگوی سوم زن مسلمان به‌طور کلی به زنانی اشاره دارد که در زمینه‌های مختلف اجتماعی، علمی، اقتصادی و فرهنگی به موفقیت‌های برجسته‌ای دست یافته‌اند و نقشی کلیدی در تغییر و پیشرفت جوامع خود ایفا کرده‌اند.

وی یادآور شد: این الگو شامل ویژگی‌های ازجمله تحصیل و دانش، مشارکت فعال، تعهد به اصول دینی و فرهنگی و توانمندسازی و الهام‌بخشی است.

کلیشه‌های سنتی جامعه را از خود دور کردم

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی پیرامون روایت زندگی خود به عنوان زن کارآفرین و موفق، اظهار داشت: من نوعی و دیگر دختران این سرزمین در شرایطی رشد کردیم که نگاه به توانمندی زن در حد مدیریت خانواده بوده، همواره کلیشه مرد قوی، مشاغل مردانه، پست‌های مردانه متأسفانه حتی از طرف نزدیک‌ترین اشخاص هم جنس به من القا می‌شد که یک زن نمی‌تواند.

توکل افزود: ولی من به شخصه فعل توانستن را بارها و بارها برای خودم صرف کردم و به هیچ عنوان اجازه ندادم کلیشه‌های جامعه سنتی بنده را از هدف اصلی‌ام دور کند، من با تمام توان مقابل آموزه‌های سنتی ایستادم و حتی یک لحظه در خصوص توانمندی خویش دچار تردید نشدم.

وی ادامه داد: این نپذیرفتن محدودیت‌های ساخته شده توسط ذهن‌های مانده در سال‌های خانه نشینی زنان خللی در اراده من به وجود نیاورد و هیچگاه به هیچ کاری نگاه جنسیتی نداشته‌ام، شکست‌ها و سرزنش‌ها باعث نشد از راه رفته بازگردم.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی عنوان کرد: من در تمام سال‌های زندگی با توجه به اینکه شکست‌های زیادی هم داشته‌ام لیکن هیچ گاه از این شکست‌ها نهراسیده‌ام و حتی گام‌های بعدی را محکم‌تر و استوارتر برداشته‌ام و ترس و تردید به خودم راه نداده‌ام، سعی کردم از افراد موفق اطرافم الگو بگیرم و موفقیت‌های زنان موفق را نقشه راه خودم قرار دهم.