کرج- رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: آمار حیوان گزیدگی در البرز از ۴ هزار مورد در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۵ هزار مورد در سال ۱۴۰۲رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام صیادی به مناسبت روز جهانی پیشگیری و اطلاع از بیماری هاری گفت: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه کشنده است

وی افزود: در صورت انجام همه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شستشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل می توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه هاری تمامی پستانداران (اهلی – وحشی) را درگیر می کند افزود: این ویروس از طریق بزاق حیوان آلوده، گزش یا خراش به افراد و حیوانات دیگر سرایت می کند. ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری در دنیا، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

صیادی تاکید کرد: هدف از این روز آموزش و افزایش آگاهی عموم افراد جامعه در خصوص بیماری هاری و جلب حمایت و مشارکت کلیه اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع انسانی است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه آمار حیوان گزیدگی در کشور و استان رو به افزایش است به طوری که در البرز از ۴ هزار مورد در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۵ هزار مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه دوره کامل واکسیناسیون هاری، سرم، سایر خدمات و هزینه های پرسنلی پیشگیری از این بیماری کاملاً رایگان انجام می شود گفت: طبق برآورد مرکز مدیریت بیماری های واگیر در کشور به ازای پیشگیری و درمان هر مورد حیوان گزیدگی حدود دو میلیون تومان هزینه می شود و هر ساله هزینه بسیار زیادی به سیستم سلامت تحمیل می شود.

وی تاکید کرد: افراد باید فوراً بعد از گزش هر حیوان خانگی و یا بلاصاحب به یکی از ۷ واحد خدمات پیشگیری و واکسیناسیون هاری مستقر در شهرستان های استان البرز مراجعه کنند.