سفیر چین در ایران گفت: رییس جمهور این کشور همیشه روابط ایران و چین را از منظر استراتژیک نگاه می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، «زونگ پی‌وو» سفیر جمهوری خلق چین در ایران در مراسم گرامیداشت ۷۵ امین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین اظخار داشت: ۷۵ سال پیش جمهوری خلق چین تاسیس شد، از آن زمان ملت چین که سابقه تمدنی بیش از ۵۰۰۰ سال دارند، وارد دوره تاریخی جدیدی از توسعه و پیشرفت شدند. پس از ۷۵ سال تلاش متمرکز، کل تولید اقتصادی چین همچنان رو به افزایش است.

وی افزود: در سال ۱۹۵۲، تولید ناخالص داخلی چین تنها ۶۷.۹ میلیارد یوان بود. از زمان اصلاحات و گشایش، اقتصاد چین به سرعت توسعه یافته است، تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ از ۱۲۶ تریلیون یوان فراتر رفت که در مقایسه با سال ۱۹۵۲ به قیمت های ثابت ۲۲۳ برابر افزایش یافته است.

سفیر چین با بیان اینکه پس از ۷۵ سال پیشرفت مداوم، قدرت جامع چین به طور مداوم بهبود یافته است، اظهار داشت: جمهوری خلق چین بر اساس یک پایه صنعتی ضعیف به دومین اقتصاد بزرگ و بزرگترین کشور صنعتی جهان تبدیل شده است. چین دستاوردهای قابل توجهی در پروازهای فضایی سرنشین دار، اکتشافات ماه، اکتشافات اعماق دریا، علوم کوانتومی و بسیاری از زمینه‌های دیگر داشته است و نتایج استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری آن همچنان نشان داده شده است.

پی‌وو در ادامه با اشاره به وضعیت خاورمیانه گفت: چین تلاش کرد و احیا روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی را انجام داد. آشتی داخلی را در میان ۱۴ جناح فلسطینی ترویج داده و به درخواست برای آتش بس و پایان جنگ در غزه ادامه داده است.

وی افزود: در حال حاضر، چین در واکنش به بحران اوکراین، فعالانه میانجیگری می کند، گفتگو را ترویج می‌کند. چین کشوری است که میان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بیشترین تعداد نیروی حافظ صلح را اعزام کرده است. چین در مجموع بیش از ۵۰۰۰۰ نیروی حافظ صلح را در ۳۰ سال گذشته اعزام کرده است.

سفیر چین در ایران با بیان اینکه در سه چهارم قرن گذشته، چین همواره در توسعه جهانی نقش داشته است، افزود: از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، اقتصاد چین به طور متوسط بیش از %۳۰ به رشد اقتصادی جهان کمک کرد و به موتور مهم رشد اقتصادی جهان تبدیل شد. چین به شریک تجاری اصلی بیش از ۱۴۰ کشور و منطقه شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۸۰ کشور و سازمان بین المللی سند همکاری «کمربند و جاده» را با چین امضا کرده اند و این پروژه های همکاری ۴۲۰۰۰۰ شغل برای کشورهای مسیر ایجاد کرده و نزدیک به ۴۰ میلیون نفر را از فقر نجات داده است.

زونگ پی وو همچنین گفت: در طول هزاران سال گذشته، تمدن چینی و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم شروع به برقراری ارتباط و یادگیری از یکدیگر کردند. در اواخر سلسله ساسانیان روش پرورش کرم ابریشم و کشیدن ابریشم از چین به ایران معرفی شدند. پیپا و سوونا هم از ایران به چین معرفی شدند و اکنون به سازهای ضروری در موسیقی ملی چین تبدیل شدند.

وی افزود: هزاران سال است که تمدن چین و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم از یکدیگر یاد می گیرند. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۵۳ سال پیش، چین و ایران تبادلات و همکاری ها را در زمینه های مختلف ارتقا داده و هماهنگی خوبی در امور منطقه ای و بین المللی داشته اند. این نه تنها به نفع مردم چین و ایران است، بلکه کمک مثبت به ارتقای صلح و ثبات منطقه ای و جهانی می کند.

سفیر چین با بیان اینکه از نظر سیاسی، چین و ایران دوستان خوبی هستند که از یکدیگر یاد می گیرند، اظهار داشت: رئیس جمهور شی جین پینگ تاکید کرد که چین همواره روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک می بیند و توسعه می دهد. رئیس جمهور پزشکیان گفت: ایران مایل است به تقویت روابط راهبردی با چین ادامه دهد.

وی ادامه داد: اجماع مهم سران دو کشور در زمینه توسعه روابط دوجانبه منجر به پیشرفت همه جانبه همکاری ها در زمینه های مختلف بین دو طرف شده است.

سفیر چین خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی و تجاری، چین و ایران شرکای خوبی با منافع متقابل و نتایج برد-برد هستند. چین سال هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. چین تعداد زیادی آموزش برای ایرانیان در زمینه های کشاورزی، انرژی پاک، حفاظت از محیط زیست ارائه کرد، از سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۰۰ نفر از ایران در این آموزش ها شرکت کرده اند.

زونگ پی وو ابراز داشت: از نظر فرهنگی، چین و ایران دوستان خوبی هستند که یکدیگر را به خوبی می شناسند. چین و ایران دیدارهای مکرری در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ، جوانان، ورزش، آموزش و اخبار دارند، تبادلات مردمی در گردشگری، باستان شناسی، فیلم، آموزش استعدادها و سایر زمینه ها بین دو کشور به طور فزاینده ای نزدیک شده است.

وی افزود: از نظر بین المللی، چین و ایران برادران خوبی در «جنوب جهان» هستند. چین و ایران هر دو کشورهای مهم در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور هستند، دو کشور در پلتفرم های چندجانبه مانند سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و بریکس همکاری نزدیک دارند، تا چندجانبه گرایی واقعی را تمرین کنند، منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را محفاظت کنند، هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل و نظم بین المللی را حفظ نمایند.

سفیر چین با اشاره به سفرهای اخیر خود با مناطق مختلف ایران، گفت: متوجه شدم که چین و ایران که در همان اوایل راه ابریشم باستانی یکدیگر را می شناختند، اکنون در روند ساخت مشترک با کیفیت "کمربند و جاده" از یکدیگر یاد می گیرند. بسیاری از داستان های دوستی چین و ایران تاریخ مبادلات دوستانه بین دو تمدن و دو کشور در جاده ابریشم را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: چین مایل است به همکاری با ایران برای به ارث بردن روح جاده ابریشم و ایجاد آینده ای بهتر برای روابط چین و ایران ادامه دهد.