اردبیل- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تعداد ۱۲۷ هزار و ۳۵۶ نفر در استان اردبیل در برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی طی ۶ ماهه گذشته سال‌جاری شرکت کردند.

محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مناسبت روز جهانی قلب اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا و در ایران است و سالانه تقریباً ۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد و اکثر این مرگ و میرها به دلیل حملات قلبی و سکته های مغزی اتفاق می‌افتند.

وی افزود: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قندخون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: خطرسنجی یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان «احتمال بروز سکته های قلبی، مغزی طی ۱۰ سال آینده» بوده و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی آنها را کاهش دهند.

جعفرزاده با اشاره به انجام خطرسنجی در استان اردبیل گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۱۲۷ هزار و ۳۵۶ نفر در برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی در استان شرکت کرده‌اند و افراد بالای ۳۰ سال نیز می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، خدمات و مراقبت‌های مربوط به خطرسنجی را دریافت کنند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی قلب با عنوان «مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی» خاطرنشان کرد: برای حفظ و ارتقا سلامت قلب از همه مردم می‌خواهیم که با انتخاب شیوه زندگی سالم و مقابله با فشارهای روانی، کنترل فشارخون، عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه، مراقب سلامت قلب خود باشند.