کاشان - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت:۳۱ درصد مرگ و میرهای جهان به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی است.

عباس آزادی، در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آمار نگران‌کننده مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی اظهار داشت: با وجود کثرت مرگ‌ها در دنیا، بیماری‌های قلبی عروقی کماکان رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد.

وی هدف از نامگذاری روز جهانی قلب را ارتقای آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های قلبی عروقی و پیشگیری از این بیماری‌ها دانست و ابراز داشت: هشتم مهر ماه یک فرصت جهانی است که می‌توان از آن برای تشویق افراد، خانواده‌ها، جوامع و سیاست‌گذاران دولت‌ها به اقدام فوری علیه بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تأکید بر اهمیت پیشگیری به عنوان مهمترین عامل در بروز بیماری‌های قلبی، به عوامل خطر اصلی این بیماری‌ها از جمله استعمال دخانیات، مصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی اشاره کرد و تصریح کرد: با اقدامات ساده‌ای مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نه گفتن به مصرف دخانیات و فعالیت بدنی منظم، می‌توان سلامت قلب را حفظ کرد.

وی همچنین به کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب پس از ترک دخانیات اشاره کرد و افزود: طی ۲ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب به طور اساسی کاهش می‌یابد و طی ۱۵ سال بعد از ترک، این خطر به میزان خطر در افراد غیر سیگاری می‌رسد.

آزادی فشار خون بالا را به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی معرفی کرد و گفت: این عامل به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، زیرا معمولاً هیچ علائم هشداردهنده‌ای ندارد و بسیاری از افراد از ابتلا به آن بی‌خبرند.

وی در پایان با تأکید بر لزوم بررسی سالانه وضعیت بدنی از سی‌سالگی به بعد، خاطرنشان کرد: سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و داشتن برنامه منظم ورزشی نقش بسزایی در سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد و همچنین با توجه به گسترش ابزارهای دیجیتالی مانند اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند، می‌توان در ایجاد انگیزه و ارتقای سلامت قلب کمک کرد.