بوشهر- مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر از بازگشت اراضی کشاورزی به چرخه تولید در شهرستان جم خبر داد و گفت: ۱۰ پرونده در کمیسیون طرح های کشاورزی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ۱۰ پرونده طرح های کشاورزی به مساحت ۶۷ هکتار برای واگذاری اولیه و تمدید قرارداد اجاره در کمیسیون بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: بررسی پرونده اراضی واگذاری ملی در کمیسیون طرح های کشاورزی به منظور جلوگیری از معطل ماندن اراضی با بازدید و تعیین پیشرفت فیزیکی و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق دولت با بررسی به موقع پرونده ها از طریق عدم ایجاد معوقه اجورات انجام می شود چرا که از اهداف مهم واگذاری اراضی ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: پس از بررسی و بحث و تبادل نظر با پنج پرونده برای اجرای طرح پرورش ماهیان دریایی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع برای واگذاری اولیه و پنج پرونده شامل طرح های پرورش میگو و پرواربندی گوساله به مساحت ۱۷۰ هزار مترمربع جهت تمدید قرارداد اجاره موافقت شد.

برخورد با تغییر کاربری اراضی

مشایخی گفت: در راستای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری، تغییر کاربری های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی که منجر به صدور اخطاریه شده است با دستور دادستان قلع و قمع و باید به حالت اولیه اعاده شود.

وی تصریح کرد: ۳۹ مورد از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی شهرستان جم پس از هماهنگی های لازم با حضور فرمانده یگان حفاظت استان به مساحت ۲/۹ هکتار طبق قانون حفظ کاربری قلع و قمع شد.

مدیر امور اراضی استان بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت ها و امکانات مدرن بهره وری اراضی کشاورزی را افزایش داد و باید در جهت حفاظت از آن و جلوگیری از ساخت و ساز و ویلاسازی که تخریب این اراضی را در پی دارد از امکانات لازم استفاده شود.

صدور ۱۹۲ سند تک برگ اراضی کشاورزی شهرستان گناوه

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: با صدور سند تک برگ کلاهبرداری و زمین خواری کاهش پیدا می کند و از خرید و فروش قولنامه ای جلوگیری می شود و از مالکین اراضی زراعی که باغی درخواست داریم برای پلاک هایی که رفع تداخلات آن انجام و ابلاغ شده است با شرکت مشاور برای تشکیل پرونده جهت صدور سند همکاری کنند تا فرآیند آن با صرف وقت کمتری انجام شود.

مشایخی اظهار کرد: در سال جاری برای ۱۹۲ قطعه از اراضی کشاورزی شهرستان گناوه به مساحت ۶۵۰ هکتار سند تک برگ صادر شده است.

وی افزود: تاکنون در این شهرستان به تعداد ۲ هزار و ۶۰۸ سند تک برگ به مساحت ۱۹ هزار و ۹۳۳ هکتار صادر و به کشاورزان تحویل داده شده است.

صدور سه مورد اخطاریه توقف عملیات تغییر کاربری غیر مجاز در شهرستان تنگستان

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: واحد گشت شهرستان تنگستان سه مورد تغییر کاربری غیر مجاز شامل دیوارکشی و پی کنی شناسایی و اخطار توقف عملیات صادر کرد و جهت اجرای فرآیند قانون حفظ کاربری در اجرای تبصره دو ماده ۱۰ به واحد حقوقی ارجاع داده شد.

مشایخی افزود: در شهرستان تنگستان در سال جاری ۲۵ خبر از سامانه پایش دریافت شده است که توسط واحد گشت صحت آن مورد بررسی و اخطاریه صادر شده است، همچنین ۳۲ خبر استانی و ۴ خبر از ستاد سازمان تعیین تکلیف شده است.

وی تاکید کرد: باید برنامه های حفاظت از اراضی کشاورزی به گونه ای باشد که بتوانیم شاهد همکاری شهروندان با واحد گشت شهرستان باشیم و تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی کاهش یابد.

شناسایی هفت مورد ساخت و ساز غیر مجاز در شهرستان دشتستان

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: با ایجاد شرایط اشتغالزایی و حمایت های لازم از آن زمینه حفظ کاربری اراضی کشاورزی افزایش می یابد.

مشایخی تصریح کرد: با افزایش انگیزه بهره برداران از طریق حمایت در بخش کشاورزی از جمله امکانات تسطیح، روش های نوین آبیاری، کود و سم و بذر، تداوم حفظ کاربری زمین های کشاورزی و به تبع آن افزایش پایداری کشاورزی را در پی دارد.

وی اظهار کرد: هفت مورد ساخت و ساز غیر مجاز توسط واحد گشت شهرستان دشتستان شناسایی و اخطاریه توقف عملیات صادر شد.