ارومیه- رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: موزه تخصصی شمس ومولانا متناسب با شهرستان و ‌مبین شکل و عقاید مولانا و شمس در خوی شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید احمد محیط طباطبایی عصر یکشنبه در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی بر ضرورت تکمیل و غنی سازی موزه شمس و مولاتا برای معرفی هرچه بستر ظرفیت‌های فرهنگی خوی تاکید کرد و افزود: فقدان موزه‌های متعدد به ویژه موزه تخصصی شمس و مولانا باعث شده که شهرستان از معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خود به ایران و جهان ناتوان باشد.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: در این راستا باید موزه تخصصی شمس ومولانا متناسب با شهرستان و مبین شکل و عقاید مولانا و شمس در خوی شکل گیرد.

طباطبایی همچنین برضرورت تلاش برای ثبت جهانی شمس تبریزی درآثار ناملموس میراث فرهنگی هم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام مرتضی اکبری دبیر علمی این همایش گفت: برای برگزاری این همایش علمی بیش از ۱۳۱ مقاله از اندیشمندان و شمس و مولانا پژوهان داخلی و خارجی در دبیرخانه این همایش ثبت شده بود که ازاین تعداد ۳۰ مقاله به مرحله داوری راه یافت.

وی اظهار کرد: از مقالات راه یافته به مرحله داوری ۱۹ مقاله برتر در این همایش بصورت سخنرانی ارائه بقیه نیز در ویژه نامه همایش به چاپ می‌رسد.

حجت الاسلام اکبری همچنین اعلام کرد: این همایش با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) ثبت شده است و مجموعه سخنرانی‌ها و مقالات پذیرش‌شده برای چاپ در این مرکز علمی نمایه خواهند شد.

وی یادآورشد: این رویداد فرصتی مناسب برای تبادل علمی میان پژوهشگران و علاقه‌مندان به شمس تبریزی و مولانا محسوب می‌شود و در راستای ارتقاء دانش عرفانی و ادبی کشور برگزار خواهد شد.

همایش بین المللی نکو داشت شمس و مولانا با حضور اندیشمندان، شمس و مولانا پژوهان، هنرمندان و شخصیت علمی و فرهنگی داخلی و خارجی در خوی برگزار شد.

درم راسم اختتامیه این همایش شرکت کنندگان داخلی وخارجی با صدور بیانیه‌ای با ابراز تأسف از حوادث و جنایات رژیم صهیونسیتی در لبنان شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند و برضرورت توجه جامعه جهانی برای خاتمه جنایات اسرائیل در فلسطین ولبنان تاکید کردند.

در این همایش که به مدت دو روز در سالن شهرداری خوی برگزار شد ابعاد شخصیتی و علمی و عرفانی شمس تبریزی عارف نامی ایران زمین و مولانا شاعرپراوازه ایرانی با حضور ۱۲۰ اندیمشند، مولانا وشمس پژوه برجسته داخلی و خارجی بررسی شد.

در پایان این همایش با اهدای لوح وجوایز نقدی از صاحبان داخلی و خارجی مقالات برتر تجلیل شد.

همچنین نشان ویژه جهانی نوروز به شهردار خوی و موزه شمس و مولانا اعطا شد.