همایش تحول در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان بر مبنای برنامه هفتم پیشرفت با حضور وزرای کشور و آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش تحول در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان بر مبنای برنامه هفتم پیشرفت (فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها) با حضور اسکندر مؤمنی وزیر کشور و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز ٩ مهرماه آغاز شد.

کاظمی در ابتدا گفت: یکی از مصادیق بارز انفاق دستگیری و نجات جان دیگران است که این کار وظیفه من و شماست. همانطور که رهبری فرمودند بزرگترین خطری که کشوری را تهدید می‌کند موضوع آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: ما هم در حرف هم در عمل این موضوع آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کردیم. ما و همکاران مان پیگیر این موضوع هستیم. اولویت ما پیشگیری و کانون آن آموزش و پرورش و مدارس است.

کاظمی ادامه داد: ١۶ میلیون دانش آموز در اختیار داریم و این یعنی ٣٠ میلیون ولی این دانش آموزان هستند. امروزه بیش از ۵٠ هزار مربی آماده به کار داریم، شبکه شاد را داریم که روزانه ١١ میلیون کاربر دارد، هیچ پیام رسانی با چنین ظرفیتی وجود ندارد.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های تحولی در این خصوص داریم، لذا هفته‌ای این موضوع را برنامه‌ریزی کردیم، طرح‌های متعددی داریم که یکی از آن همیار مشاور است. برای شبکه همیار مشاور که تعداد آن ٨٠ هزار دانش آموز است و به این دانش آموزان آموزش‌های تخصصی می‌دهیم. همچنین ٧۵٠ مرکز مشاوره در حوزه آسیب‌های اجتماعی در کشور داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اما باید در هر سطح محتوای جداگانه متناسب با فناوری‌های جدید داشته باشیم. پیشگیری برای عموم دانش آموزان خصوصاً دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد ضرورت دارد. در دانشگاه فرهنگیان امروز صد هزار تربیت معلم داریم که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم میز اعتیاد در معاونت داشته باشیم که مستقر باشند و تمام برنامه‌های ستاد را به عنوان گزارش تهیه کنند.

کاظمی بیان کرد: مهم‌ترین کار ما نمایشگاه یاری گران بود و دانش آموزان باید به این موضوع کشانده شوند، چرا که تجربه بسیار عالی در این زمینه داشتیم، دانش آموزان باید به صورت غیرمستقیم با موضوع آسیب‌های اجتماعی آشنا شوند، همچنین کارگاه‌های آموزشی بسیار قوی برگزار شود. در واقع ما باید در هر استان یک نمایشگاه دایر کنیم. همچنین تقویت خانه‌های یاری گران در برنامه باشد.

جزئیات ادامه دارد...