رشت- مردم گیلان همچنان منتظر هیأت وزیران جهت انتخاب استاندار هستند تا ببینند دولت چهاردهم چه کسی را برای کرسی مدیریت عالی این استان انتخاب می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: این روزها خبر تغییرات مدیران رده بالا و میانی و استانداران نقل محافل است و این مهم در استان سرسبز و پرجاذبه گیلان هم صدق می‌کند.

پس از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان سکاندار پاستور در دولت چهاردهم از سوی مردم، با همراهی مجلس دوازدهم وزرای پیشنهادی پزشکیان در یک وفاق تاریخی رأی اعتماد گرفتند و رسماً کابینه دولت چهاردهم تشکیل شد.

حالا پس از گذشت یک ماه از تشکیل کابینه دولت پزشکیان، نوبت به تغییرات گسترده در رده‌های مدیریتی است که در هر دولتی امری طبیعی و مرسوم است.

اما آن‌طوری که از صحبت‌های مسعود پزشکیان برداشت می‌شود، رویکرد دولت چهاردهم بر پایه وفاق ملی برای پیشرفت و توسعه ایران استوار است و از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها خارج از نگاه حزبی و جناحی برای تحقق وفاق ملی استفاده کند.

بازار اخبار ضد و نقیض و شایعات در خصوص انتخاب استاندار در گیلان هم داغِ داغ است، از ارائه لیست سه نفره مجمع نمایندگان گیلان گرفته تا لیست ۶ نفره اصلاح طلبان برای تصدی مدیریت عالی استان گیلان، خلاصه همه و همه برای اینکه چه کسی را به ساختمان ۸ طبقه چند بُعدی خیابان معلم بفرستند، اظهار دغدغه مندی کرده‌اند.

سه گزینه برای یک صندلی

اما از بین گزینه‌های احتمالی برای سکانداری استانداری گیلان، نام سه نفر بیش از همه شنیده می‌شود، آقایان حق شناس، خانجانی و بهنام جو افرادی که هر کدام دارای ظرفیت‌های برای مدیریت عالی استان گیلان به شمار می‌روند و دارای سوابق اجرایی و مدیریتی هستند.

گیلان به جهت موقعیت‌های توپوگرافی، جنگل‌ها و مناظر و همچنین وجود پهنه ۳۰۰ کیلومتری آبی خزر و از سوی دیگر قرارگیری در شاهراه ترانزیتی به اوراسیا و اروپا، به عنوان یکی از استان‌های تأثیرگذار کشور در ابعاد مختلف است اما در ادوار مختلف بنابر دلایلی به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است و همچنان غبار محرومیت‌ها در زیر پوستین سبز و خوشرنگ طبیعت گیلان کتمان و پنهان شده است، از این رو برای رهایی از منجلاب فقر، بیکاری، محرومیت و محدودیت‌ها و چالش‌های زیست محیطی نیازمند مدیرانی قوی، توانمند و کارآمد و با حکمرانی نوین مدیریتی است.

در ادامه این گزارش سوابق محتمل‌ترین افرادی که قرار است خود را به ساختمان مدیریت عالی استان در خیابان معلم رشت برساند، با هم مرور می‌کنیم.

خانجانی مردی از حزب کارگزاران

«جهانبخش خانجانی» که زاده ۱۳۴۵ در کلاچای از توابع شهرستان رودسر است، مشاور، سخنگو و مدیرکل اسبق روابط عمومی وزارت کشور بوده است.

وی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی ایران و عضو شورای مرکزی این حزب است و با توجه سوابق و دیدگاه سیاسی و نزدیکی با جبهه اصلاحات، یکی از گزینه‌های محتمل برای استانداری گیلان است.

بهنام جو پای ثابت گزینه‌های احتمالی

و اما «اکبر بهنام جو» متولد ۱۳۴۶ همدان فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران بوده و در دولت اصلاحات به مدت هفت سال معاون عمرانی استانداری اردبیل بود.

عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه گیلان، عضویت در جهاد دانشگاهی دانشگاه، شهردار انزلی در ١٣٧۱، مدیرکل دفتر شهر و روستای استانداری گیلان، رئیس مسکن و شهرسازی استان گیلان و معاون امور عمرانی استانداری اردبیل از جمله سوابق مدیریتی وی می‌باشد.

بهنام جو از سال ١٣٨۵ به مدت ١٠ سال در شرکت‌های گردشگری عهده دار سمت‌های معاونت و مدیرعاملی بوده است.

مدیر پروژه صحن فاطمه زهرا (س) حرم حضرت علی (ع) در بخش طراحی و نظارت قرارگاه خاتم الانبیا، عضویت در هیأت مدیره شرکت‌های گردشگری، اقتصادی و عمرانی دیگر سوابق مدیریتی وی در بخش خصوصی است، آنچه در سوابق اجرایی و نزدیکی اش به جبهه اصلاحات دیده می‌شود به نظر می‌رسد یکی از گزینه روی میز پزشکیان جهت مدیریت استانداری گیلان باشد.

بهنام جو در دولت روحانی هم یکی از گزینه‌های استانداری گیلان بود.

شانس بیشتر حق شناس

اما آن چیزی که در محافل خبری و رسانه‌ای استان گیلان و حتی رسانه‌های کشوری بیشتر به چشم می‌خورد، نهایی شدن انتخاب هادی حق‌شناس به عنوان استاندار گیلان است، هادی حق‌شناس در سال ۱۳۴۶ در صومعه‌سرا به دنیا آمد، وی در کودکی به شهرستان انزلی مهاجرت کرد و دوره دبستان تا مقطع دیپلم را در انزلی به پایان رساند.

در دوران جنگ ۸ ساله با عراق از سپاه بندر انزلی به عنوان بسیجی داوطلب به جبهه اعزام شد و بارها دچار مجروحیت شد.

حق‌شناس، کارشناسی برق را از دانشگاه علم و صنعت تهران اخذ کرده و وارد سازمان بنادر شد.

هادی حق شناس در دوره دوازدهم انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه انزلی شانسش را برای ورود به بهارستان امتحان کرد اما جواب مثبتی از سوی مردم نگرفت و حالا چشم انتظار تصمیم نهایی هیأت وزیران است تا در دولت چهاردهم به عنوان استاندار وارد ساختمان عریض و شکیل خیابان معلم رشت شود.

آنطور که از شنیده‌های در گوشی نقل می‌شود هادی حق شناس از بین دو گزینه دیگر، بیشترین شانس را برای عهده داری این سمت دارد.

یک استان منتظر تصمیم هیأت وزیران

طبق شنیده‌ها قرار بود در نشست دیروز هیأت وزیران، استانداران جدید استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، گیلان و همدان معرفی شوند که طبق گفته مهرداد گودرزوند چگینی رئیس مجمع نمایندگان گیلان؛ در این نشست فقط استاندار دو استان معرفی شده و استاندار گیلان در نشست بعدی هیأت وزیران مشخص و معرفی می‌شود.

حال باید منتظر ماند که در نشست بعدی هیأت وزیران نام آقای حق شناس برای استانداری گیلان از قرعه هیأت وزیران در می‌آید یا اینکه تیم دولت پزشکیان شخص دیگری را برای تصدی مدیریت عالی استان معرفی می‌کند!؟