سنندج_ افزایش ۱۰۰ درصدی ورود و سفر گردشگران به استان در نیمه نخست سال جاری، موجب رونق این صنعت شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: تا پایان شهریور امسال بیش از ۳۰ میلیون گردشگر به کردستان سفر کردند و این رقم به نسبت مدت مشابه سال قبل، ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

در واقع رونق صنعت گردشگری در رونق مباحث اقتصادی و معیشتی مؤثر است و این حوزه کمک شایانی به تحول اقتصادی در استان‌ها خواهد کرد.

کردستان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که هر ساله زمینه جذب گردشگران به این استان را فراهم می‌کند.

زیبای‌های کردستان لذت‌بخش سفر گردشگران

یک گردشگر تهرانی بیان کرد: چندین سفر در ایام مختلف سال به استان کردستان داشته و از دیدن زیبایی‌های این استان لذت می‌برد.

مریم رحیمی بیان کرد: کردستان استانی سرشار از زیبایی و طراوت و طبیعتی ناب و بکر است که هر روز برای دیدن این طبیعت باید به اینجا سفر کرد.

وی افزود: متأسفانه ارائه خدمات گردشگری به مسافران در این استان بسیار ضعیف است و در تعطیلات و فصول شلوغ مسافران با کمبود مسافرخانه و هتل و در جشنواره‌ها با کمبود خورد و خوراک بر خواهند خورد.

این بانوی گردشگر بیان کرد: در یک مناسبت و جشنواره به یکی از روستاهای شهر مریوان رفتم و ازدیاد جمعیتی بسیار زیاد بود و در کنار آن تهیه اقلام و خوراکی‌ها مورد نیاز بسیار کم بود که این یک ضعف است و به نظر من برای جذب دوباره گردشگر باید این موارد رفع شود.

وی اعلام کرد: در سال‌های اخیر تعداد مسافر و گردشگران به کردستان بیشتر از قبل شده و به نظر من باید تعداد خدمات و افزایش موارد رفاهی برای مردم هم بیش از قبل شود.

اقامت ۸۳۳ هزار گردشگر در کردستان

مدیرکل صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: در تابستان امسال ۸۳۳ هزار گردشگر در اماکن گردشگری و هتل‌های استان اقامت داشتند.

منصور مهرزاد بیان کرد: در کل مجموع گردشگران و مسافران ورودی به استان در مدت مشابه سال قبل ۶۸۸ هزار نفر بود.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه جمعاً بیش از ۳۰ میلیون گردشگر به کردستان سفر کردند.

مهرزاد گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه نخست سال معادل ۱۰۰ درصد افزایش بوده است.

وی بیان کرد: شهرستان‌های بانه، مریوان و سرو آباد پذیرای بیشترین مسافر به استان بودند.

لزوم تولید محتوا در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری کردستان

مدیرکل صنایع دستی و گردشگری استان کردستان خاطرنشان کرد: تولید محتوا، معرفی خوب استان کردستان، برگزاری جشنواره‌های مختلف در استان از جمله جشنواره هزار دف در پلنگان در ماه مولود، جشنواره امت احمد، شمس قریشی و سایر جشنواره‌های دیگر در معرفی استان و جذب گردشگر بسیار مؤثر بودند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۲ هتل، ۲۴ مهمان پذیر، و صدها خانه مسافر در کردستان پذیرای مسافران و گردشگرانی بودند که استان را برای سفر و سیاحت انتخاب کردند.

وی یادآور شد: از ۴ مهر تا ۱۱ مهر که هفته گردشگری نامگذاری شده است، این اداره جشنواره و همایش‌های مختلفی را برگزار خواهد کرد.

مهرزاد عنوان کرد: برگزاری جشنواره گردو در بانه، تقدیر از فعالان بخش خصوصی گردشگری، تخفیف ۳۰ درصدی برای مسافرانی کسانی که در مراکز اقامتی استان در مدت این هفته رزرو می‌کنند، برگزاری جشنواره قلم صلح برای مدارس و برگزاری همایش گردشگری آگاهانه از دیگر فعالیت‌های این هفته است.

کردستان دارای صنایع دستی و طبیعت گردشگر پذیری است که دارای اماکن تاریخی، مذهبی و اماکن زیبای گردشگری است که در کل استان پراکنده شده و لازم است برای دیدن این همه زیبایی هر کسی حداقل یک بار به کردستان سفر کند.

از سنندج با خانه تاریخی‌های که دارد و آبیدر سربلند، تا مریوان و زریبار، بانه و مراکز تجاری که دارد، از خاک سقز تا آربابای سربلند بانه و غار کرفتو سقز و بابا گور گور همه و همه با روی گشاده و دست باز پذیرای مهمانان خاک کردستان هستند.

صنایع دستی هم به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از سبک زندگی فرهنگی این استان نمایشگر جامعه، قدیم الایام و امروزی ما بوده و همواره مورد توجه است.

هنوز صنایع دستی کردستان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور به عنوان یک برند مطرح است.

نازک کاری چوب، هنر اروسی، دست بافی، خراطی، ساخت زینت آلات محلی، سوزن دوزی و روکاری، سفال سازی، حصیربافی، گیوه دوزی، نمدمالی و ساخت محصولات چرمی، سجاده، موج، شال، جاجیم، گلیم، گلیمچه و پارچه لباسی، زینت آلات همه و همه معرف زیبای برای استان و مؤثر در بخش معیشت و اقتصاد است، بهترین سوغاتی که هرکسی می‌تواند آن را به یادگار با خود ببرد.

زیبایی‌های کردستان آنقدر چشم نواز است که هرکسی که حتی برای یک بار به این استان سفر کرده باشد مات چشم نوازی و کرشمه کردستان خواهد شد.