بیرجند- رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی گفت: ۱۹ نفر از جانباختگان معدن زغال سنگ طبس که به جهت سوختگی شدید، شناسایی آنان امکان پذیر نبود توسط کارآگاهان تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ کاظم صادقی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پلیس آگاهی به عنوان یکی از رده‌های تأثیرگذار در ایجاد و حفظ نظم و امنیت بوده و در حوادثی که نیازمند اقدامات تخصصی پلیس می‌باشد با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین در کشف علمی جرایم و شناسایی هویت افراد می‌تواند ایفای نقش کند.

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی افزود: در برخی بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی گاه با تلفات انسانی روبرو هستیم و یکی از اقدامات پلیس حضور کارآگاهان تیم DVI تشخیص هویت پلیس آگاهی می‌باشد که وابسته به سطح بحران وارد عمل شده و اقدامات لازم را در کشف هویت جان باختگان این حوادث در زمینه اموال و مدارک قربانیان، انگشت نگاری و برداشت نمونه بیولوژیک در راستای وظایف محوله انجام می‌دهند.

سرهنگ صادقی بیان داشت: در حادثه اندوه بار معدن زغال سنگ طبس و جان باختن تعدادی از کارگران زحمتکش معدن، بلافاصله کارآگاهان زبده تیم DVI پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی با تجهیزات تخصصی در محل پزشکی قانونی شهرستان طبس مستقر شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پیکر ۱۹ نفر از جان باختگان این حادثه به جهت سوختگی شدید، شناسایی آنان از روی چهره امکان پذیر نبود با اقدامات علمی و فنی پلیسی نظیر اخذ کلاسمان اثر انگشت و نمونه تطبیقی DNA از اجساد برداشت شد و از طرفی با توجه به زمان بر بودن تطبیق DNA ، تمرکز اصلی در سرعت عمل و دقت تعیین هویت افراد از طریق اثر انگشت انجام و با تعامل صورت گرفته با کارآگاهان تشخیص هویت پلیس آگاهی فراجا در کمتر از ۶ ساعت نسبت به تعیین هویت اجساد مجهول الهویه اقدام شد و پیکر جان باختگان پس از صدور جواز دفن توسط پزشکی قانونی، تحویل خانواده‌هایشان شد.

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پلیس همیشه در حوادث و بحران‌ها کنار مردم می‌باشد، خاطر نشان کرد: کارآگاهان تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی از ابتدا تا پایان عملیات در معدن زغال سنگ طبس حضور داشتند و در مدیریت این بحران به خوبی ایفای نقش کردند.