تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷

پلاک‌پوشانی، نداشتن پلاک جلو و عقب، مخدوش بودن پلاک و ناخوانا بودن پلاک از جمله جرایم رانندگی محسوب می‌شوند که برای آن جرایمی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جریمه رانندگی مجازاتی است که برای تخلف رانندگان وسایل نقلیه از قوانین راهنمایی و رانندگی به جهت پیشگیری از تصادفات و حفظ جان راننده و سرنشینان وضع می‌شود. نرخ جدید جرایم رانندگی، از تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ در حال اجراست.

با توجه به اینکه پلاک هر وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت، شناسنامه آن محسوب می‌شود، باید پلاکی که روی آن نصب می‌شود، خوانا باشد تا در صورت وقوع اتفاق یا حادثه، اعداد پلاک برای شناسایی وسیله نقلیه قابل دیدن و برداشت باشد.

از آنجا که برخی از رانندگان خودروها عمدتاً به جهت ورود به مناطق طرح ترافیک، اقدام به پوشش پلاک خودروی خود می‌کنند، برای این رفتار غیرقانونی نیز جریمه مشخصی تعیین شده است. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، وسایل نقلیه به هیچ عنوان نباید بدون پلاک باشند یا اینکه پلاک آن‌ها مخدوش و یا ناخوانا باشد.

خودروهایی که پلاک جلو و عقب نداشته باشند و یا پلاک آن‌ها ناخوانا باشد و یا موتورسیکلت‌های تک پلاکی که پلاک نداشته باشند و یا پلاک آن ناخوانا باشد ۴۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

جریمه پلاک‌پوشانی در سال ۱۴۰۳

طبق تعرفه جدید جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۳ جریمه پوشاندن، دست‌کاری یا مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه یا قرار دادن هر شئ که مانع دید پلاک وسیله نقلیه شود، «۷۰۰ هزار تومان» است.

بنابراین در صورتی که پلاک خودرو با پارچه، ماسک یا طلق سیاه به نحوی پوشانده شود که ارقام آن مشخص نباشد، ۷۰۰ هزار تومان جریمه دارد.