رشت- مردم گیلان با برپایی اجتماع برای شهید «سید حسن نصرالله»، خون این شهید بزرگوار را ضامن و قوام بخش راه حزب الله دانسته و خواستار انتقام سخت این جنایت شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: وقتی نام حزب الله به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن‌ها به «سیدحسن نصرالله» گسیل می‌شود، مردی که در سه دهه مدیریتش کاری کرد که تن رژیم اسرائیل و هم پیمانانش از شنیدن نام «حزب الله» به لرزه در می‌آید.

در روزهای اخیر خبر شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و جمعی از یارانش در حمله رژیم صهیونیستی در بیروت داغ دیگری بر دل‌های امت حزب الله گذاشت، از شهادت ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق گرفته تا شهادت اسماعیل هنیه در تهران و حالا هم شهادت سید محور مقاومت سید حسن نصرالله در لبنان نشان دهنده گستاخی، ذلت، درماندگی و بیچارگی رژیم غاصب صهیونیست با سرکردگی آمریکا و استکبار جهانی است، ترورها، شهادت‌ها و جنایات بی رحمانه اسرائیل در منطقه به ویژه فلسطین و لبنان نمونه بارز «نسل کشی» است، نسل کشی که در مقابل دیدگان حقوق بی بشر و به صورت آشکارا صورت می‌گیرد.

اما به شخصیت ممتاز این گزارش برگردیم؛ شخصیتی که در تمام لحظات عمرش مملو از جهاد در راه خدا مشاهده می‌شود، نصرالله در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ (مرداد ۱۳۳۹ خورشیدی) در برج حمود از محله‌های شرق بیروت به دنیا آمد.

او فرزند ارشد در میان ۹ فرزند دیگر خانواده محسوب می‌شد. در زمان کودکی، پدرش به شغل سبزی و میوه فروشی مشغول بود. به دلیل فقر اقتصادی و شرایط نامساعد کاری، خانواده وی به منطقه الکرنتینا در جنوب بیروت رفتند.

پیوند قلبی سیدِ مقاومت با امامین انقلاب

ارتباط گسترده و تنگاتنگ سیدحسن نصرالله با امامین انقلاب و ارادت خاصش به مقام معظم رهبری از وی یک چهره انقلابی ساخته بود تا جایی که در دوران جوانی در دیداری که در سال ۱۳۶۰ با حضرت امام خمینی در تهران داشت، رهبر انقلاب ایران او را به‌عنوان نماینده خود در امور حسبیه و اخذ امور شرعیه در لبنان منصوب کرد و این در حالی بود که سید حسن در آن زمان فقط ۲۱ سال سن داشت، این ارتباط حسنه با امامین انقلاب پس از رحلت امام خمینی (ره) با رهبری معظم انقلاب گسترش پیدا کرد و حتی در سخنرانی‌هایش از انقلاب اسلامی ایران دفاع می‌کرد و آن را وظیفه‌ای بر اساس قانون وفاداری می‌دانست.

سید حسن نصرالله در دوران عمرش عهده دار مسوولیت‌های سنگینی در بخش‌های مختلف شده که مهم‌ترین آن را می‌توان به دبیرکلی حزب الله لبنان اشاره کرد.

شهید سیدحسن نصرالله که در بیان تعریف مقام معظم رهبری از وی به عنوان «سید مقاومت» و «رهبری کبیر» یاد شده، دارای محبوبیتی خاص نزد مردم لبنان، ایران، فلسطین و دیگر کشورهای عربی است تا جایی که با شهادتش دنیای اسلام با شوک عظیمی فرو رفت.

خون نصرالله ضامن راه حزب الله

«محمد اسماعیلی» از شهروندان گیلانی می‌گوید: خونِ سید حسن راه حزب الله و جبهه مقاومت را محکم‌تر می‌کند کما اینکه با شهادت حاج قاسم محور مقاومت از پای ننشست و قوی‌تر شد قطعاً با شهادت سید حسن، «حزب الله» قوی‌تر از گذشته می‌شود.

تفکر اسلامی و جبهه مقاومت مکتبی انسان ساز است و افرادی چون «سیدحسن نصرالله» های زیادی از دل این تفکر بیرون می آیند و این پرچم هیچ گاه روی زمین نمی‌ماند.

این جوان گیلانی که خواستار پاسخ کوبنده به جنایات اسرائیل در منطقه است، می‌گوید: خون رهبران اسلامی و مردم بی گناه فلسطین و لبنان تاوان دارد و اسرائیل به زودی تاوان این جنایات را می‌دهد.

به عقیده اسماعیلی، شهادت سید حسن نصرالله جریان حزب الله و جبهه مقاومت را مقتدرتر می‌کند و این اقتدار را می‌توان از واهمه و وحشت اسرائیلی‌ها دید.

این شهروند گیلانی که عمر رژیم صهیونیستی را پایان شده می‌داند، معتقد است؛ کشتار بی رحمانه زنان، کودکان و مردم بی گناه فلسطین و غزه نشان ضعف و زوال اسرائیل است و این رژیم سفاک به زودی از روی زمین محو می‌شود.

«انتقام سخت» دیگری نزدیک است

«رضا حسن پور» پیرمرد رشتی که از شخصیت سید حسن نصرالله خاطرات خوبی در ذهن دارد، می‌گوید: سید حسن نصرالله دارای شخصیتی مردمی، جهادی و اهل تقوا بود و زحمات زیادی را برای جبهه مقاومت و حزب الله کشید.

این شهروند رشتی که شهادت سیدحسن نصرالله را سنگ بنای پیروزی حزب الله می‌داند، معتقد است؛ راه مقاومت و حزب الله با شهادت افرادی چون سید حسن نصرالله متوقف نمی‌شود بلکه خون این شهدا منجر به جوش و خروش امت حزب الله خواهد شد.

حسن پور اسرائیل را غده سرطانی و رژیم نفرین شده تاریخ معرفی می‌کند و می‌گوید: جز عده‌ای از ستمگران و مستکبران هیچ نگاه مثبتی نسبت به اسرائیل وجود ندارد و نیست و نابودی این رژیم منحوس مطالبه تمام آزادی خواهان دنیا است.

پیروزی حق بر باطل و از بین رفتن سیاهی‌ها و تباهی‌ها وعده خداوند متعال است و باورپذیری بر این وعده الهی در تسریع بخشیدن به تحقق آن کمک می‌کند و از این رو ایمان به خداوند و جهاد در راه حق که توصیه همه شهدا است، آنها در این مسیر بزرگ قرار داده و باید از راه، روش و منش شهدا درس بگیریم.

این شهروند گیلانی که خواستار «انتقام سخت» از اسرائیل و استکبار جهانی است، خودش را آماده جهاد در راه حق می‌داند و می‌گوید: اگرچه در سرازیری سن قرار دارم اما هیچ گاه روحیه جهاد در من «پیر» نمی‌شود و کفن پوشان آماده مقابله در راه حق هستم.

سیدحسن وزنه ای برای جهان اسلام

«زینب محمدزاده» از بانوان رشتی که خود را داغدار و سوگوار شهادت سیدحسن نصرالله می‌داند، می‌گوید: سید حسن یک وزنه تمام عیار برای جهان اسلام بود و حالا جامعه اسلامی یک رهبر آزاده، مقتدر و شجاع را از دست داده است.

این بانوی گیلانی ناامیدی و ترس را از ویژگی‌های بارز شیطان دانسته و معتقد است؛ مرگ در راه خدا که با «شهادت» همراه شود از بهترین نوع مرگ‌ها است و جوانان مؤمن و انقلابی حزب الله و محور مقاومت از شهادت در راه خدا هیچ هراسی ندارند.

محمدزاده، کوتاه انگاری و غفلت در برابر دشمن متخاصم را خیانت به خون شهدا دانست و می‌گوید: ایران اسلامی و جبهه مقاومت در برابر این گستاخی‌های اسرائیل جنایت کار ساکت نمی‌نشینند و سیلی و ضرب شصتی محکم به دشمن خواهند زد.

شخصیت پردازی چند بعدی زندگی شهید سیدحسن نصرالله

«ایمان رحمت پناه» از نوجوانان گیلانی که ارادت خاصی به سیدحسن نصرالله دارد، می‌گوید: شهید سید حسن نصرالله را همانند رهبر عزیرم امام خامنه ای دوست دارم و به وجود هر دو عزیز در جامعه اسلامی افتخار می‌کنیم.

این نوجوان گیلانی که شهید سیدحسن نصرالله الگوی خوبی برای عرصه‌های مدیریتی می‌داند، معتقد است؛ شخصیت پردازی چند بعدی زندگی شهید سیدحسن نصرالله جهت الگوشناسی در جامعه اسلامی ضرورت دارد.

به عقیده رحمت پناه، الگوی مدیریتی سید حسن نصرالله باید در مدارس جامعه اسلامی تدریس شود تا نسلی با مکتب انقلابی پرورش پیدا کند.

پس از شهادت سیدحسن نصرالله رهبر شجاع لبنانی توسط رژیم صهیونیستی محافل مختلفی در گوشه گوشه ایران به ویژه استان گیلان برگزار شد، از گردهمایی مردم رشت در گلزار شهدا و مصلی این شهر گرفته تا تجمع دانشگاهیان در دانشگاه گیلان و همچنین مردم شهرهای مختلف استان، همه و همه یک صدا با فریاد «مرگ بر اسرائیل» «مرگ بر آمریکا» خواستار «انتقام سخت» علیه جنایات این رژیم کودک کش شدند.