بیرجند- مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۳۹۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان داشته ایم.

محمد کوهگرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره عملکرد گمرکات خراسان جنوبی اظهار کرد: در ۶ ماهه امسال از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی بیش از ۳۹۳ میلیون دلار و از نظر وزنی بیش از یک میلیون ۲۵۵ تن صادرات داشته‌ایم.

به گفته وی این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر ارزشی ۴۳ درصد و از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری توسط واحدهای تولیدی استان اظهار نامه‌های صادراتی به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار به وزن ۶۰۷ تن تشکیل شده افزود: نسبت به مدت مشابه آن از نظر ارزشی ۳۱ درصد و از نظر وزن ۶ درصد افزایش یافته است.

کوهگرد تصریح کرد: بیشتر صادرات از گمرکات خراسان جنوبی کاشی، سرامیک، سیمان صیفی جات، قیر، تخم مرغ، مصنوعات پلاستیکی، تایر سواری و ام دی اف بوده است که به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکمنستان و ازبکستان صادر شده است.

وی در ادامه یادآور شد: صادرات ماده ۱۱۶ هم در این مدت ۲۸۹ میلیون دلار از نظر ارزش و به وزن بیش از ۶۴۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر ارزش ۴۹ درصد و از نظر وزن ۳۶ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: بیشتر اقلام صادراتی در این زمینه شیشه، اوره پریل، کاشی و سرامیک، ظروف شیشه‌ای، شمش آهن و… بوده است.

کوهگرد خاطرنشان کرد: در ۶ ماه امسال ترانزیت کامیون‌ها شامل شکر، آرد، روغن خوراکی، کانتینر خالی مستعمل، کود شیمیایی و … از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان انجام شده که از نظر تعداد کامیون‌ها ۶۶۲ درصد و از نظر وزن ۷۱۹ درصد افزایش داشته است.