یک شرکت فناوری زیستی در آمریکا ساعت سالمندی ابداع کرده که با اطلاعات به دست آمده از سلول های گونه افراد سن بیولوژیکی آنها را پیش بینی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک پست، سن بیولوژیکی افراد در حقیقت سن سلول ها و بافت های آنها است. این عدد ممکن است با سن تقویمی فرد متفاوت باشد. تحقیقات نشان دهنده یک شکاف عظیم بین سن بیولوژیکی و سن تقویمی فرد است که ریسک مرگ افراد در نتیجه بیماری را افزایش می دهد.

بیشتر تست های بیوشیمیایی که سن بیولوژیکی فرد را پیش بینی می کنند، مبتنی بر دی ان ای خون هستند. اما فناوری «چیک ایج» (CheekAge) شامل استفاده از یک سواب داخل گونه است که روشی غیرتهاجمی به حساب می آید و توسط شرکت «تالی هلث» ابداع شده است.

محققان تالی هلث فناوری چیک ایج را با استفاده از نمونه خون موجود در مخزن داده ۱۵۰۰ شهروند سالمند انگلیسی که طی گذر زمان ردیابی شده بود، آزمایش کردند. مکس شوخریف رییس یکی از بخش های این شرکت می گوید: ما در تحقیق فعلی نشان دادیم ساعت چیک ایج که با استفاده از سلول های گونه آموزش دیده، همچنان ارتباط نزدیکی با نشانگر مرگ و میر در خون دارد.

شوخریف اعلام کرد چیک ایج زمان مرگ فرد یا شیوه آن را پیش بینی نمی کند، بلکه تفاوت بین سن بیولوژیکی و سن تقویمی را نشان می دهد که ارتباط بسیار نزدیکی با ریسک مرگ و میر دارند.