حجت الاسلام و المسلمین عابدینی با توجه به مفاهیم قرآن وظایف علاقه‌مندان و دلسوزان حوزه مقاومت و ایثار را از نگاه قرآن تبیین کرد و گفت:در شرایط جنگی دشمن باید یکپارچگی را ببیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مباحثی از قرآن کریم چون اهمیت بالای اطاعت محض از ولی خدا در شرایط جنگی، لزوم حفظ امید و آرامش در میدان مبارزه، پرهیز فراوان از نزاع و درگیری‌های درونی پرداخت.

وی در این خصوص گفت: در سختی‌ها توجه‌مان را به امام زمان‌مان دهیم که قطعاً بیشتر از همه ما به خاطر از دست دادن سید حسن نصرالله، یکی از یاران بزرگش قلب‌شان متألم است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به اینکه توفیق تصمیم بجا در وقت مناسب به ما بدهد، ادامه داد: هرچه به آخرالزمان نزدیک‌تر می‌شویم، سرعت وقایع بیشتر می‌شود به طوری که بسیاری از افراد جا می‌مانند. در این سرعت تحولات، عظمت و قدرت تحمل مؤمنان بالا می‌رود. دل‌ها برای ظرف این وقایع باید شدت آمادگی را پیدا کند. پس سرعت وقایع در دست دشمن نیست، بلکه سرعت در ابتلائات، به جهت به فعلیت رسیدن قوای مؤمنان در آخرالزمان به کار گرفته می‌شود و دشمن هم می‌تواند بهره‌برداری کند. نکته دوم، در برابر ترفند دشمن، افق نگاه‌مان به مسائل صحیح باشد.

عضو هیئت امنای سازمان درالقرآن با تاکید بر اینکه نگاه قرآنی در مورد شهید، برای مؤمن بسیار تسلی‌دهنده، آرامش‌بخش و قوت‌دهنده است، افزود: اینکه خدای سبحان در قرآن می‌فرماید شهید «أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون * فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِم‏» است؛ ‏ یعنی شهید زنده و نزد خدا روزی می‌خورد و بسیار شادمان از آنچه خدا به او داده و به دنباله‌روان خود بشارت می‌دهد. شهید فعال و دست‌اندرکار است و اتفاقاً کارایی‌اش هم برای تحقق دغدغه‌هایش بیشتر است. اگر ما مِن خَلفِهِم شهید باشیم و پشت سر او قدم برداریم، دست شهید برای ما بازتر و قدرتش بیشتر شده است. یقین دارم به مقدار باور، بهره‌مندی پیش خواهد آمد.

وی با اشاره به لزوم حفظ امید و آرامش در میدان مبارزه افزود: خداوند در سوره انفال می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون» وقتی در مقابل صف دشمن قرار گرفتید و بوی جنگ آمد، ثبات قدم نیاز است، یعنی اگر در صف مؤمنین اضطراب ایجاد شود، این اضطراب تصمیم‌گیری‌ها را مختل می‌کند. پس اول دستور به ثبات قدم صادر می‌شود و برای اینکه ثبات قدم ایجاد شود، ذکر کثیر و توسلات ویژه را می‌طلبد. همانطور که رهبران مقاومت در اوج ابتلائات، توسلاتشان قوی‌تر می‌شد. این ذکر ثبات‌بخش است و قدرتمندی، قوام و ایستادگی ایجاد می‌کند. فلذا «فَاثْبُتُوا» با «وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا» محقق می‌شود. امروز، شدت ذکر خدا را می‌طلبد، برای پیروزی در این مبارزه «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون». به نتیجه رسیدن و غلبه با ثبات و ذکر کثیر است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره آیات قرآن گفت: در آیه بعد می‌فرماید: «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرین ‏». اینجا که شرایط جنگی است، نفرمود أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُول‏! که تمایزی بین اطاعت از خدا و رسول باشد بلکه فرمود أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ اینجا شدت اطاعت را نشان می‌دهد. در شرایط جنگی باید چشم، گوش و قدم انسان آماده باشد تا ببیند، ولی او چه می‌گوید و مطابق همان عمل کند. چون در شرایط جنگی و اضطراب ناشی از آن افراد گاهی تصمیم‌هایی می‌گیرند که از روی تبعیت از ولی خدا نیست، لذا می‌فرماید: «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ» در این اطاعت از ولی خدا تنازع نکنید. اینجا باید دشمن یکپارچگی را ببیند. در این شرایط دشمن کاملاً در حال رصد است و باید یکپارچگی در صفوف مؤمنین در تبعیت و دنباله‌روی از ولی خدا را مشاهده کنند. تمام طبقات مؤمنین با مراتب ایمان‌شان باید پشت سر ولی دیده شوند و طبقات عالی ایمان طبقات ضعیف را طرد نکنند. در وقت جنگ همان نزاع اندک در جامعه مؤمنین هم جا ندارد. با تنازع قدرت شما زیر سوال می‌رود. «وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرین» خدا هست و می‌بیند و با صابران است.

پرهیز از درگیری‌های درونی

این کارشناس قرآنی در خصوص مشخص کردن قرآن در وظایف جنگی گفت: این دو آیه وظایف ما در این شرایط جنگی را بیان فرموده است: ثبات قدم، ذکر کثیر و تبعیت و اطاعت محض از ولی و پرهیز شدید از نزاع درونی. لذا باید محتوای پیام ولی را کاملاً رصد کنیم و مطابق آن قدم برداریم. در این شرایط هر نزاعی درون جبهه حق باعث از بین رفتن قدرت حق خواهد شد. نمی‌گوییم ساده‌لوح باشیم و مراقب جبهه داخلی نباشیم بلکه باید در عین مراقبت از جبهه داخل تا جایی که مخالفت‌ها علنی نشده است به سمت نزاع درونی نرویم و تمام حواس‌مان به جبهه بیرونی دشمن باشد. لذا می‌فرماید: وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ. این سنت و سیره رسول خدا و امیرالمؤمنین بوده است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که وقتی در جنگ بدر دو لشگر در مقابل هم قرار گرفتند، خداوند در سوره انفال می‌فرماید: «إِذْ تَسْتَغیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجابَ لَکُمْ» وقتی در مقابل توطئه‌های دشمن قرار گرفتید و به خدا پناه آوردید، خدای سبحان با ملائکه‌اش شما را کمک کرد: «أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ مُرْدِفِینَ * وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَی وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُکُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ‏» خداوند می‌فرماید در آن اضطرابی که از دیدن دشمن در همان ابتدا برای شما ایجاد شد: «إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدام» ‏. تمام این‌ها، راهبردهای دقیقی است که باید دقت کنیم تا نگاه و روش الهی خداوند را پیاده کنیم.إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْه، خدا وقتی دید اضطراب پیدا کردید برای اینکه در آن اضطراب تصمیم نگیرید، شما را به خواب سبکِ آرام‌بخشی فرو برد «وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً» و برایتان بارانی از آسمان فرستاد «لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ» تا با آن پاکتان کند و وسوسه‌های شیطانی را از وجودتان برطرف سازد. چون آب، نماد ولایت در عالم دنیا است. رابطه‌تان را با ولی تثبیت کرد تا به دنبالش از شیطان دور شد. «وَ لِیَرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکُمْ» و دل‌هایتان را قرص کند که الان ما به این آرامش قلب نیاز داریم که در این صورت آرامش قدرتمندانه ایجاد می‌شود «وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدام». در ادامه می‌فرماید: «إِذْ یُوحی رَبُّکَ إِلَی الْمَلائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذینَ آمَنُوا».

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تاکید بر اینکه ترس دشمن در اثر آرامش مؤمنین رقم می‌خورد، عنوان کرد: در اثر این هیبت و ثبات قدم و ایستادگی شما رعب در دل دشمن می‌افتد: «سَأُلْقی‏ فی‏ قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ». در این صف‌بندی‌ها، فقط امکانات مادی تعیین‌کننده نیستند، بلکه ثبات قدم و آرامش مؤمنین باعث افتادن ترس در دل دشمنان می‌شود و محاسبات و تصمیم‌گیری‌هایشان را مختل می‌کند و نحوه به کارگیری از امکانات و قدرت‌هایشان را به هم می‌ریزد و بی‌موقع می‌کند.

این کارشناس قرآنی با تاکید بر اینکه ما باید سر اسرائیل را هدف بگیریم اظهار داشت: باید مراقب باشیم و از این زمینه‌ای که دشمن ایجاد کرده است و روحیه انقلابی‌گری و فداشدن و شهادت و ایثار در جمع مؤمنان بالاتر رفته است، درست استفاده کنیم. خداوند می‌فرماید در این ایام‌الله ویژه که مالکیت و قدرت خداوند آشکارتر خواهد شد و رعب و ترس در دل دشمن می‌افتد، ضربه‌هایتان را به سر دشمن که نقطه مرکزی و اصلی و مرکز تصمیم‌گیری اوست وارد کنید: «فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ» سر اسرائیل، آمریکا است. تا منافع آمریکا به خطر نیفتد این سگ هار مهار نمی‌شود. وقتی سر هدف قرار گرفته شد، بدن هم تابع آن است، البته در این شرایط باید مراقب باشید و سرانگشتان او هم هدف بگیرید: «وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ کُلَّ بَنان» ‏. سرانگشتان هم قدرت عمل در به‌کارگیری اسلحه است و هم قدرت رسانه و نوشتن است. جنگ امروز ما در رسانه خیلی شدیدتر از جنگ سخت‌افزاری در میدان جنگ است.

تمام ضرباتی که از گنبد آهنین عبور می‌کند نشان از قدرت بالای مقاومت است

وی افزود: مراقب تبلیغات دشمن باشیم. ضربه‌هایی که نیروهای مقاومت به جبهه مقابل زده شده را دشمن مراقبت کرده تا به بیرون درز پیدا نکند. ساده نباشیم و تحت تأثیر سانسور دشمن قرار نگیریم. مراقب باشیم فریب رسانه دشمن را نخوریم. با اینکه دشمن دنبال مظلوم‌سازی است، ولی کاملاً سمت سانسور رفته تا روحیه مؤمنان را از بین برد و آنان را به یأس بکشاند. اما تمام ضرباتی که از گنبد آهنین عبور می‌کند و به دشمن ضربه می‌زند، نشان‌دهنده قدرت بالای مقاومت است. دشمن برای حرکت خودش نقشه‌ای کشیده است که اگر مطابق آن جلو رویم، صحنه‌های بعدی را هم دشمن رقم می‌زند. مقام معظم رهبری که نگاه خدایی دارد، همیشه دست دشمن را می‌خواند و طوری طراحی می‌کند تا دشمن را غافلگیر کند. اینکه محور مقاومت پاسخگوی اصلی باشد و باید محور مقاومت را تجهیز کرد قسمتی از آن مربوط به نقشه دشمن است البته به موقع از ضربه مستقیم هم استفاده خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تاکید بر اینکه طبق نقشه دشمن پیش نرویم ادامه داد: اگر حرکتمان با نگاه‌مان به وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ که شدت تبعیت از ولی خدا در عین آمادگی و شدت هیجان و قدرت و آرامش است، شکل گیرد، قطعاً بدانیم که حرکت‌های بعدی می‌تواند به وقتی انجام گیرد که دشمن خیالش را نمی‌کند نه در زمانی که منتظر است و حرکت بعدی را تعریف کرده است. همانطور که اسرائیل برای ضربه زدن به حزب‌الله قدم به قدم طراحی کرد و ضرباتی را زد، برای ما هم طراحی قدم به قدم دارد. اگر پازل دشمن را بهم بزنیم و حمله را به گونه‌ای که او خیال نمی‌کند، طراحی کردیم به نتیجه خواهیم رسید. باید این جنبش عظیم مؤمنین را به خدا گره بزنیم تا انرژی و قدرت ما شدت پیدا کند و به دنبالش امید ایجاد شود و آرامش در مؤمنین جاری و ساری شود و در عین حال ترس و رعب در دشمن ایجاد شود.باید در این شرایط ثبات قدم و ذکر کثیر خدا و توجه و تبعیت ویژه از رهبری را در جامعه شکل دهیم تا به پیروزی نهایی برسیم.