سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تأکید بر تغییرات جمعیتی کشور و افزایش قابل‌ توجه جمعیت سالمندان، بر لزوم سیاست‌گذاری هوشمندانه و پایدار برای تحقق سالمندی سالم تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا رئیس کرمی، با یادآوری تحولات اخیر جمعیت‌شناختی، گفت: در دهه‌های گذشته، اولویت ما تأمین نیازهای جوانان از طریق ایجاد زیرساخت‌هایی مانند مدرسه، دانشگاه، مسکن و اشتغال بود، اما امروز، با افزایش امید به زندگی، باید تمرکز خود را به سمت ارائه خدمات سلامت و بهزیستی برای جمعیت سالمند کشور تغییر دهیم.

وی با اشاره به بهبود چشمگیر شاخص‌های بهداشتی و تأثیر مثبت آن در افزایش سن امید به زندگی، افزود: میزان مرگ‌ومیر نوزادان از ۲۶.۱ مرگ در هر هزار تولد، در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی، به ۸.۱ مرگ در هر هزار تولد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته و این عدد در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به ۵.۴۱ رسیده که نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد. همچنین شاخص امید به زندگی از ۵۵ سال به حدود ۷۲ سال در آقایان و ۷۶ سال در خانم‌ها افزایش یافته است. این پیشرفت، نتیجه بهبود نظام سلامت کشور و توسعه نظام شبکه‌های خدمات بهداشتی و درمانی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اهمیت بازنگری در این نظام برای پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای سالمندان تأکید کرد و گفت: افزایش پدیده سالمندی و بیماری‌های مرتبط با سن، مستلزم تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت سالمندی است. باید بیماری‌های واگیر، سلامت سالمندی و توانبخشی در نظام شبکه خدمات بهداشتی و درمانی ادغام شوند تا خدمات جامع‌تری به جامعه ارائه شود و کیفیت زندگی سالمندان بهبود یابد.