اردبیل- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: گسترش مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و تکمیلی در راستای افزایش بهره‌وری ضرورت انکارناپذیر بخش کشاورزی در استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری صبح چهارشنبه در جلسه کمیته بهره‌ وری سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی بهره‌ وری در حوزه کشاورزی توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین آلات مدرن و بروز شده است که در راستای همین سیاست جهاد کشاورزی تمامی سعی و اهتمام خود را به نوسازی و بروز رسانی ماشین آلات کشاورزی کرده است.

وی افزود: نیروی انسانی به عنوان محور توسعه بوده و در حوزه کشاورزی توجه به نیروی متخصص و توانمند برخوردار از دانش روز جهانی می‌تواند بستر لازم را برای توسعه و عمران و آبادانی و بهره‌ وری بخش کشاورزی فراهم آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به مسئله مهم آب کشاورزی با بیان اینکه آبیاری سنتی به هیچ وجه راهکار مناسبی برای افزایش تولید در کشاورزی نیست، ادامه داد: باید تمامی سعی خود را بکار گیریم تا با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار و انتقال از طریق لوله و در فضای بسته به منظور به حداقل رساندن هدر رفت آب گام‌های اصولی را در جهت استفاده از این مایع حیاتی به عنوان عنصر کلیدی در کشاورزی بکار گیریم.

اژدری بیان کرد: باید با توسعه گلخانه‌ها ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم چون هم به میزان ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌ جویی می‌شود و هم اینکه به سطح زیر کشت پایینی نیاز دارد و قیمت تمام شده محصولات تولیدی نیز اندک است.

وی با بیان اینکه در تمامی فصول سال به راحتی می‌توان انواع محصولات گلخانه‌ای را تولید کرد، اضافه کرد: به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده محصول تولیدی در گلخانه‌ها صرفه اقتصادی صادرات نیز به همراه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به سخنان رهبری که کشور قادر به تولید بیش از ۱۱۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: به راحتی می‌توانیم با مدیریت مصرف آب کشاوزری، بهره وردی در تولید، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و بکارگیری دانش نوین در کاشت و داشت و برداشت به این موفقیت دست پیدا کنیم.

اژدری افزود: ارزش افزوده تولید محصولات کشاورزی در استان باید افزایش یابد و با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی حداکثر استفاده را از محصولات تولیدی کنیم چرا که با گسترش این صنایع هم از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود و هم میزان درآمد در این بخش بهبود پیدا می‌کند و هم اینکه اشتغال پایدار برای جوانان فعال فراهم می‌شود.