رییس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به دانشگاهی بودن مسئولین کشور گفت: رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور دغدغه دانشگاه‌ها را دارندوفکر می‌کنم در این دوره می‌توان به سمت حمایت از پژوهش حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس یکی از احکام قانون هفتم توسعه، ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به مسائل پژوهشی و ۵ درصد از آن‌ باید صرف امور فرهنگی شود. برنامه هفتم توسعه تیرماه سال جاری ابلاغ شد و امسال سال اول از این برنامه پنج‌سال است و بنابراین امسال نیز بودجه دانشگاه‌ها باید به نحوی اختصاص یابد که دانشگاه‌ها بتواند حداقل ۱۵ درصد برای امور پژوهشی و ۵ درصد برای امور فرهنگی صرف کنند.

دکتر داوود یونسیان رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که آیا اختصاص این مبالغ به مباحث پژوهشی و فرهنگی امکان‌پذیر است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر خیر. بالغ بر ۹۰ درصد از بودجه دانشگاه‌ها صرف دستمزد کارکنان و اساتید و امور جاری از جمله مسائل رفاهی دانشجویان می‌شود.

وی افزود: کلا ۱۰ درصد از کل بودجه در اختیار دانشگاه‌ها است و قاعدتاً در شرایط فعلی هزینه کردن ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه به مسائل پژوهشی امکان‌پذیر نیست؛ ولی اگر واقعاً حتی نیمی از این هدف در دانشگاه‌ها محقق شود، جهشی در پژوهش اتفاق می‌افتد.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد چگونگی اجرایی شدن این بند از قانون گفت: اجرایی شدن این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد. بسیاری از کشورهای اطراف ما حمایت زیادی از پژوهش انجام می‌دهند. در این کشورها جوایز مختلفی برای پژوهشگران قرار داده شده و تجهیزات پیشرفته در اختیار پژوهشگران قرار داده می‌شود.

وی با اشاره به بازدهی سریع حمایت از پژوهش گفت: شاید این کشورها ۱۰ سال باشد که حمایت از پژوهش را شروع کردند ولی بازدهی آن خیلی سریع بوده و در یک مدت کوتاهی این تغییر و تحول‌ها اتفاق افتاده است. اگر واقعاً این عزم در مسئولین و در کشور وجود داشته باشد، در مدت کوتاهی می‌توان به نتیجه رسید.

یونسیان اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه مسئولین کشور در سطوح عالی دانشگاهی هستند و رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور دانشگاهی هستند و دغدغه دانشگاه‌ها را دارند. بنابراین من فکر می کنم این دوره می‌تواند دوره خوبی باشد که ما به سمت حمایت ویژه از پژوهش و دانشگاه‌ها حرکت کنیم.