پیش نشست سوم از مجموعه پیش نشست های «اولین همایش بین المللی حقوق بشر شرقی» در دانشگاه باقر العلوم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) حجت الاسلام دکتر محمد حسینی دبیر پیش نشست سوم از مجموعه پیش نشست‌های «اولین همایش بین‌المللی حقوق بشر شرقی» اظهار داشت: این نشست در قالب کرسی علمی، محصول اقدام مشترک اداره بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) و انجمن علمی فلسفه حقوق است، و موضوع آسیب شناسی گفتمان حقوق بشر را مورد کاوش قرار می‌دهد.

دکتر حسینی تصریح کرد: مساله اصلی آنست که چرا حقوق بشر و ساختارهای پرطمطراق آن نه تنها کارآمدی لازم در استیفای حقوق بشریت را ندارد، بلکه به عنوان ابزاری سیاسی برای برخی قدرت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان مصادیق آن را در موضوع تحریم‌ها، جنگ طلبی‌ها در پوشش شورای امنیت، سکوت سازمان یافته در مقابل تروریسم دولتی و مواردی از این قبیل مشاهده کرد. به نظر می‌رسد که حقوق بشر فعلی صدای دادخواهی را به صورت گزینش شده می‌شنود.

وی با اشاره به حضور اساتید برجسته در این نشست بیان کرد: در این نشست دکتر سید محمدکاظم سجادپور، استاد دانشکده وزارت خارجه و ایده پرداز روابط بین‌الملل، دیدگاه خود در مورد وضعیت فعلی حقوق بشر را ارائه خواهد داد و در مورد تحولات دهه‌های اخیر در روابط بین‌الملل و نظم جهانی سخن خواهد گفت. میهمان دیگر این نشست، حجت الاسلام دکتر رنجبر، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به عنوان ناقد با نگاه انتقادی از تأثیر سیاست و گفتمان قدرت بر نظام هنجارین حقوق بشر می‌گوید و دیدگاه خود را در مورد سازمان‌های حقوقی بین‌المللی از قبیل دیوان دادگستری و مجموعه‌های اقماری حقوق بشر بیان خواهد کرد، همچنین تئوری‌های موجود در مورد بی اثری نظم حقوق بشر را مطرح خواهد کرد.

دبیر این نشست خاطر نشان کرد: این نشست روز پنج شنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ به میزبانی دانشگاه باقرالعلوم در سالن شهید بهشتی و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که این نشست در قالب کرسی علمی به همت اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار می‌شود و به شرکت کنندگان، گواهی حضور اعطا می‌شود. همچنین امکان شرکت به صورت مجازی در این نشست به آدرس http://dte.bz/rest فراهم است.