شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی عملیات‌های شهادت طلبانه اخیر در تل آویو و تاثیر آن بر فضای جنگ‌ غزه و البته درگیری ها در جبهه شمالی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، عصر سه‌شنبه و در حالی که رژیم صهیونیستی به پایان سال اول تجاوز خود به غزه نزدیک می‌شود و علاوه بر غزه تنش جدیدی را در لبنان آغاز کرده است، دو جوان فلسطینی عملیاتی را در مرکز شهر تل آویو انجام داده و ضمن نفوذ به سرزمین‌های اشغالی، ۲ نظامی صهیونیست را با سلاح سرد هدف قرار داده و خلع سلاح کردند و با سلاح‌های آنها حدود ۲۲ صهیونیست را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند.

این عملیات یک روز پس از آن صورت گرفت که وبگاه خبری والا اعلام کرد که ارتش سطح آماده باش خود را در نتیجه وقوع هشدارها از عملیات شهادت طلبانه قبل از آغاز اعیاد سال جدید یهودی بیشتر کرده است.

این گزارش می‌افزاید که در مبارزات فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی، جنبش‌های آزادی بخش از عملیات شهادت طلبانه برای وارد کردن بیشترین خسارت‌ها و تلفات در ابعاد مادی و معنوی و روانی به دشمن صهیونیستی استفاده می‌کنند.

جنبش حماس در تاریخ ۲۵ فوریه سال ۱۹۹۴ برای اولین بار از این نوع عملیات در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در حرم ابراهیمی که توسط باروخ گولدشتاین صهیونیست افراطی انجام شده بود، استفاده کرد. در این عملیات یک اتوبوس صهیونیست‌ها منفجر شد و ۲۰ نفر در این عملیات به هلاکت رسیده و بیش از ۱۰۴ تن دیگر زخمی شدند. بعد از آن نیز ۱۴ عملیات شهادت طلبانه دیگر به همین مناسبت انجام شد که باعث هلاکت ۸۶ صهیونیست شد و واکنشی دردناک نسبت به جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی رقم زد.

به نوشته این گزارش، عملیات شهادت طلبانه در ادامه با حمایت گسترده فلسطینیان مواجه شد و این مشروعیت مردمی که مراکز نظرسنجی از جمله نظرسنجی صورت گرفته توسط مرکز نظرسنجی و مطالعات راهبردی فلسطین انجام شده بود، نشان داد که ۶۹ درصد از فلسطینیان در سال ۲۰۰۰ حملات شهادت طلبانه علیه رژیم صهیونیستی را تأیید کرده‌اند.

به این ترتیب تعداد عملیات شهادت طلبانه افزایش پیدا کرد، به نحوی که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ عملیات شهادت طلبانه در میان همه گروه‌های فلسطینی بالغ بر ۱۳۵ مورد بود که ۵۴ مورد از آنها به جنبش حماس اختصاص داشت. در نتیجه این عملیات‌ها صدها صهیونیست به هلاکت رسیده و صدها تن دیگر زخمی شدند، علاوه بر اینکه خسارت‌های مالی و روانی زیادی در نتیجه این اقدامات به رژیم صهیونیستی وارد شد.

الجزیره می‌افزاید که در شرایط کنونی نیز انجام عملیات شهادت طلبانه یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود، چرا که عوامل شهادت طلب قدرت مانور و مخفی کاری بیشتری نسبت به عناصر سازماندهی شده مقاومت دارند، علاوه بر اینکه تولید مواد منفجره برای چنین عملیات‌هایی بسیار ساده‌تر از دستیابی به سلاح‌های کلاسیک است.

علاوه بر اینها رهگیری و شناسایی عوامل شهادت طلب نیز قبل از انجام عملیات آنها بسیار مشکل است و این موضوع عنصر غافلگیری دشمن و قدرت بالا در انتخاب اهداف تاثیرگذارتر را بیشتر می‌کند.

از سوی دیگر، از سرگیری عملیات شهادت طلبانه و استفاده از خودروهای بمب گذاری شده می‌تواند تأثیر قابل توجهی در روند جنگ طولانی مدت غزه داشته باشد، چرا که حمله به عمق اسرائیل و به ویژه تل آویو به معنی از بین رفتن امنیت ساکنان این شهر از جمله کسانی است که از اطراف غزه و مناطق شمالی فرار کرده و به این شهر پناه آورده‌اند.

به این ترتیب می‌توان گفت عملیات شهادت طلبانه می‌تواند فشارهای قابل توجهی به رژیم صهیونیستی وارد کند و ارتش در هم گسیخته آن را با مشکلات مضاعفی مواجه سازد.

عملیات شهادت طلبانه یکی از ابزارهای فشار بر افکار عمومی و سیاستمداران و فرماندهان نظامی است، به ویژه اگر با تلفات انسانی بالایی همراه باشد. این عملیات می‌تواند فرصت مناسبی را فراهم کند که گروه‌های کوچک که گرفتار انزوا و سرکوب قرار می‌گیرند، دستاوردی برای خود داشته باشند.

به این ترتیب عملیات شهادت طلبانه، بخشی از انواع جنگ نامتقارن به شمار می‌رود و گروه‌های ضعیف‌تر از آن در برابر دشمنان خود استفاده می‌کنند. این روش می‌تواند اوضاع را به سمت جنگ فرسایشی سوق دهد و خسارت‌های زیادی برای طرف قوی‌تر به بار بیاورد. علاوه بر اینکه بسترسازی اجتماعی این عملیات‌ها نیز می‌تواند باعث جذب افراد بیشتر برای انجام چنین عملیات‌هایی شود.