حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: یک کانون عاطفی قوی بین مؤمنان وجود دارد و وقتی انسان با کسی برادر باشد یک سری مسئولیت‌های جدی بر عهده او وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق در خصوص شناخت و ادای حقوق امام زمان (عج) اظهار داشت: در دعای ندبه می‌خوانیم و از خدا می‌خواهیم بارالها تو کمک کن تا حقوق حضرت را ادا کنیم؛ حقوق در لغت عرب واژه جمع است و ادای حقوق در گرو شناخت است و آدمی باید ابتدا بداند امام زمان (عج) چه حقوقی بر گردن او دارد تا بتواند آن حق را ادا کند.

وی افزود: بسیاری از گرفتاری‌های جامعه کنونی مربوط به عدم رعایت حقوق امام است و این مایه شرمساری و خجالت است. ممکن است این سوال مطرح شود اینکه چرا آن افرادی که با امام زمان (عج) ارتباطی ندارند و در این زمینه حقوقی را نمی‌شناسند و ادا نمی‌کنند زندگی شأن به سبک دیگری است، چیست؟ اساس خلقت در اجرا و اداره مخلوقات بر پایه دو فرمول اهل ایمان و غیر مؤمنان است.

علوی تهرانی اضافه کرد: فرمول اهل ایمان دارای چارچوب است که سراسر امتحان و ابتلاء است اما فرمول غیر مؤمنان استدراج و به خود واگذاشتن است؛ بنابراین در اینجا قیاس درست نیست. ادای حق در منابع دینی از مسائل مهم محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه این حقوق چگونه تعیین و به ادای آن دستور داده شده است گفت: خداوند در سوره حجرات می‌فرماید مؤمنان با هم برادر هستند؛ این آیه نشان می‌دهد که یک کانون عاطفی قوی بین مؤمنان وجود دارد. وقتی انسان با کسی برادر باشد یک سری مسئولیت‌های جدی بر عهده او وجود دارد.

وی با بیان روایتی عنوان کرد: در این روایت پیوند اهل ایمان در دو جهت بیان می‌شود. پیوند مؤمنان نسبت به پیوند اعضای یک بدن بیشتر است و ارواح آنان از یک حقیقت بوده و اتصال روح انسان‌های مؤمن به خدا بیشتر از اتصال شعاع نور به منبع آن است. امام صادق (ع) می‌فرماید اهل ایمان با هم برادر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در ادامه بیان داشت: حضرت فرمودند مؤمنان از طینت های بهشتی هستند و از نسیم روح الهی به آنان دمیده شده است و این اتصال باعث می‌شود اگر مؤمنی گرفتار شد مؤمنان ناخودآگاه نسبت به غم او غمگین شوند؛ کسانی که کمال ایمان را دارند چنین حسی را درک می‌کنند. کسی اگر برادر ایمانی خود را دوست داشت دیگر پشت سر او غیبت نمی‌کند، تهمت نمی‌زند، اهانت نمی‌کند و از نظر پندار نسبت به او سوءظن ندارد.

علوی تهرانی ادامه داد: امروز پانزده میلیون پرونده باز در دادگاه‌ها وجود دارد و این در یک جامعه ایمانی بسیار بد است؛ بنابراین ایمان، برادری می‌آورد، ایمان کامل، درک این برادری را می‌آورد و درک این برادری، مسؤولیت می‌آورد. نادیده گرفتن حقوق دیگران از اهل ایمان نابخشودنی است و خداوند به عبادتی بالاتر از ادای حق اهل ایمان پرستیده نشده است. امام سجاد (ع) می‌فرماید خداوند هر گناهی را از اهل ایمان می بخشد و در قیامت او را از این گناه پاک می‌کند مگر دو گناه؛ نخست ترک تقیه و دیگر ضایع کردن حقوق برادران دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در پایان گفت: روایت است شناخت حقوق برادران دینی باعث محبوبیت انسان نزد پروردگار می‌شود و اگر کسی حقوق برادران دینی خود را ادا نکند خشم خدا را بر انگیخته است. همچنین آمده کسی که دین خود را بزرگ بدارد حرمت برادران دینی خود را نیز بزرگ خواهد دانست اما کسی که دین خویش را کوچک و سخیف کند حرمت برادران دینی خود را نیز کوچک می‌کند. مسوولیت‌های اهل ایمان نسبت به یکدیگر تابع شرایط اقتصادی نیست که برخی صاحب خانه‌ها میگویند اگر فلان میزان اجاره دریافت نکنم زندگی ام را نمی‌توانم اداره کنم! پس خداوند در اداره این زندگی چه جایگاهی دارد؟