شهردار منطقه یک تهران گفت: درآمد خوب شهرداری در دو سال گذشته با حفظ قوانین و مقررات بوده و مجوز غیرقانونی طبقه اضافه نداده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک تهران گفت: در دو سال گذشته ۳۱ هزار متر مربع پروژه احداثی در منطقه را یا به اتمام رساندیم و یا در حال انجام آن هستیم. از این ۳۱ هزار متر حدود ۱۳ هزار متر مربع را به افتتاح رساندیم و ۱۸ هزار متر مربع پروژه در دست اقدام داریم که همه آنها در دو سال گذشته آغاز شدند.

وی افزود: پروژه‌های مجموعه ورزشی ازگل، مجموعه ورزشی قیطریه، فضای فرهنگی گلابدره، سرای محله باغ فردوس و دو اسکان کارگری در حال اجراست که این دو اسکان کارگری در مرحله تجهیز ساختمان قرار دارند.

صباغ ادامه داد: منطقه یک با ۱,۹۰۰ میلیارد تومان بودجه ابلاغی بالاترین بودجه مناطق را دارد و در پایان ۶ ماهه اول سال، رتبه دوم را بابت پیشرفت فیزیکی با ۵۳.۲ درصد کسب کرده است و در بحث پروژه‌های احداثی و همچنین پیاده روسازی رتبه اول را بین مناطق دارد.

وی با اعلام اینکه در بخش آسفالت در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۸ هزارتن آسفالت‌ریزی داشتیم، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول امسال از مرز ۶۰ هزار تن عبور کردیم و پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۹۰ هزار تن آسفالت برسیم.

بیمارستان شهدای تجریش ۲ هزار واحد کسر پارکینگ دارد

شهردار منطقه یک در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان تجریش و مجوزهای آن گفت: برای بیمارستان تجریش دو سال مقاومت کردیم و برای برق مجوز را به آنها ندادیم. کل ساختمان بیمارستان رأی ماده ۱۰۰ دارد و غیرمجاز ساخته شده است. بیمارستان حدود ۲ هزار واحد کسر پارکینگ دارد و ما دنبال این نبودیم که پول کسر پارکینگ آن را دریافت کنیم و به دنبال این هستیم که منابعی تعریف کنند تا برای ساخت پارکینگ در زمین‌های آن استفاده کنیم. اما مشکل دیگر این بیمارستان این است که مشخص شده که مالکیت آن متعلق به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیست و مربوط به بنیاد است و به دنبال تفاهم آنها هستیم.

وی درباره تدابیر اتخاذ شده در حوزه برف‌روبی توضیح داد: در حوزه برف‌روبی از ابتدای سال موضوع انتخاب پیمانکار برای خرید تجهیزات برف‌روبی را شروع کردیم و قرارداد آن بسته شده و تلاش کردیم با افزایش امکانات و تجهیزات و کارگران در این بحث آماده‌تر باشیم. همچنین در افزایش بابکت‌ها نیز از ۱۶ بابکت در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ بابکت در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.

شهرداری مجوز طبقه اضافه‌ای به صورت غیر قانونی نداده است

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست‌های بلند مرتبه سازی، کمیسیون ماده پنج حداکثر ۱۱ طبقه را مجوز می‌دهد و برای مازاد بر آن شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم‌گیری خواهد کرد، عنوان کرد: اگر شهرداری درآمد خوبی در دو سال گذشته داشته با حفظ قوانین و مقررات بوده و طبقه اضافه ای به صورت غیر قانونی نداده است. مجوز بلند مرتبه سازی معمولاً با توجه به عرض گذر و ویژگی‌های محله داده می‌شود. مثلاً در حاشیه اتوبان همت این اتفاق می‌افتد.

صباغ با بیان اینکه در غرب منطقه مسیر کوهنوردی و مجموعه توچال را داریم که هزینه پارکینگ دریافت می‌کنند، گفت: شهرداری‌ها در همه کشورها به سمت درآمدهای پایدار حرکت می‌کنند. مثلاً در کشور ژاپن عمده درآمدهای شهرداری از محل اجاره داری اتفاق می‌افتد. بر همین اساس برنامه‌ای را در شهرداری منطقه یک در حوزه درآمدزایی از بحث اجاره داری داریم و از ظرفیت‌های منطقه استفاده می‌کنیم. در سال ۱۴۰۲ حدود ۵.۵ برابر سال قبل از آن و برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵۰ میلیارد درآمد از این بخش پیش بینی کردیم و برای این کار از تمام ظرفیت‌های رها شده استفاده می‌کنیم. در این راستا اگر فضاهای خالی در منطقه که افرادی به صورت غیرقانونی از مردم اجاره می‌گرفتند، وجود داشت، به مزایده گذاشتیم.

وی در خصوص دریافت وجه در پارکینگ بوستان جمشیدیه توضیح داد: در بوستان جمشیدیه سال‌های قبل نیز سابقه داشته که پارکینگ محوطه را اجاره می‌دادند. ما در منطقه ون کافه‌ها را از عموم معابر جمع کردیم و به یکی از فضاهایی که مزاحمت نداشته در انتهای پارک جمشیدیه منتقل و در آنجا مستقر کردیم. افرادی که می‌خواهند به کوه بروند می‌توانند از فضای پارک خیابان‌ها که تا پیش از این نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت استفاده کنند اما افرادی که می‌خواهند از فضای ون کافه‌ها استفاده کنند و یا اینکه می‌خواهند خودروی خود را در فضاهایی قرار دهند که از آن نگهبانی شود، وجوه با هزینه و تعرفه‌های شورای شهر از آنها دریافت می‌شود.

شهردار منطقه یک درباره پارک حاشیه‌ای نیز گفت: پارک حاشیه‌ای باید مدیریت شود و سازمان ترافیک برای مجوز لازم و انتخاب پیمانکار و ساماندهی پارک حاشیه‌ای پیگیر خواهد بود.

رشد ۱۰۰ درصدی اجرای پروژه‌های توسعه محلی منطقه یک تا پایان مهرماه

وی در ادامه گفت: حدود ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار توسعه محله‌ای برای ۱۰۴ پروژه اختصاص دادیم که تاکنون رشد ۹۲ درصدی داشتند و تا پایان مهرماه به ۱۰۰ درصد خواهیم رسید. بازسازی کامل سرویس‌های بهداشتی، روکش کلی برخی از خیابان‌ها و برخی از پروژه‌های احداثی شامل این پروژه‌ها هستند.

صباغ ادامه داد: جلوی ساخت و ساز غیرقانونی در گلابدره را گرفتیم و چند بنای غیرمجاز را تخریب کردیم و اصلاح طرح موضعی این محله را به کمیسیون ماده پنج بردیم که مصوب شده و حداکثر تسهیل را برای مجوز و صدور پروانه در این محله داشتیم و ساخت و ساز غیرمجاز با این اقدامات بسیار کاهش یافته است.

هیچ راهبند جدیدی در ۲ سال اخیر ایجاد نشده است

شهردار منطقه یک در پاسخ به سوالی درباره ایجاد راه‌بند در معابر بیان کرد: درباره راهبندها در دو سال گذشته اجازه ندادیم راه بند جدیدی در خیابان‌ها ایجاد شود و مجوزی برای نصب راه بند جدید ندادیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت مسجد در بوستان قیطریه نیز توضیح داد: در بوستان قیطریه اتفاق جدیدی نیفتاده و در طرحی که به عنوان مسجد مصوب شده بود هیچ قطع درختی وجود نداشت. در طرح اولیه شاید چند قطع درخت در طرح بود اما با دستور شهردار تهران تمامی درختان در آن طرح حفظ شده و مراحل اداری برای تصمیم‌گیری نهایی درباره ساخت مسجد در حال طی شدن است.

صباغ اضافه کرد: اقدامی که درباره درختان انجام دادیم استفاده از درختان با بن بالا برای جایگزینی درختان خشک شده است که عمده درختان جایگزین با عمر ۱۰ تا ۱۵ سال است. مثلاً ۵۰ درخت با عمر ۱۰ تا ۱۵ سال در خیابان شهرداری کاشته شده است. قطع درختان نیز با مجوز ماده ۷ از سازمان بوستان‌ها انجام می‌شود و درباره تخلفات قطع درخت برخی از سازندگان ساختمان‌ها نیز علاوه بر اخذ جریمه، درختان با بن بالا را جایگزین می‌کنیم.