حجت الاسلام رفیعی گفت: انسان‌های بسیاری در جوار این حرم ملکوتی متحول شدند، بزرگان زیادی در کنار این حرم سازندگی پیدا کردند و به یک معنا اصل انقلاب اسلامی مدیون شهر قم و حوزه‌های علمیه است.

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه- عصمت علی آبادی: امروز دهم ربیع‌الثانی، سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است. در زمانی که مامون عباسی در سال اول قرن سوم قمری حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را به خراسان فراخواند و به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برای دیدار برادر، عازم خراسان گردید، اما در راه سفر بیمار شد و در دهمین روز از ماه ربیع الثانی، در سن بیست و هشت سالگی، در شهر قم درگذشت و به خاک سپرده شد. برخی علت رحلت ایشان را مسمومیت و برخی غم و اندوه ناشی از کشته شدن برادران و برادرزادگان خویش در ساوه توسط مأموران حکومت مامون عباسی دانسته‌اند.

به همین مناسبت با حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه درباره مقام کرامت حضرت معصومه (س) گفت: یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (س) مقام کرامت ایشان است که به کریمه اهل بیت (س) مشهور است. کریم از صفات پروردگار و رسول الله (ص) و قرآن کریم است.

وی افزود: کریم به کسی گفته می‌شود که مدام از او خیر به دیگران برسد و هیچ بدی و شری در زندگی او نباشد، انسان کریم اهل گذشت بوده و همواره سریع پاسخ درخواست‌ها را می‌دهد؛ یکی از صفات حضرت معصومه (س) کریمه است به این معنا کسانی که به ایشان روی می‌آورند نتیجه می‌گیرند از برکات وجود ایشان بهره مند می‌شوند.

رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) سراسر وجودش خیر است، عنوان کرد: انسان‌های بسیاری در جوار این حرم ملکوتی متحول شدند، بزرگان زیادی در کنار این حرم سازندگی پیدا کردند و به یک معنا اصل انقلاب اسلامی مدیون شهر قم و امام راحل و علما و حوزه‌های علمیه است که شکل گیری آنها به برکت وجود مقدس حضرت معصومه (س) در قم بوده است؛ این معنای کرامت و کریمه اهل بیت (ع) بودن است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به پنج ویژگی خاص حضرت معصومه (س) گفت: یکی از ویژگی‌های آن حضرت هجرت ایشان است برای اینکه نزد امام و در کنار امام و با امام بودن تحقق پیدا کند از مدینه به ایران هجرت کردند، دیگر ویژگی ایشان ولایت پذیری و دفاع از ولایت است، همچنین محدثه بودن از دیگر ویژگی‌های حضرت به شمار می‌رود، چهارم مقام شفاعت و آخر عنایت چهار امام به زیارت حضرت از دیگر ویژگی‌های این بانوی عظیم الشان محسوب می‌شود.

وی افزود: در معرفی جایگاه حضرت معصومه (س) همین بس که پیش از چهل سال قبل از تولد حضرت معصومه و بیش از هفتاد سال قبل از وفات حضرت است که امام صادق (ع) سفارش می‌کنند شیعیان به زیارت ایشان بروند. اینکه امامان معصوم از جمله امام صادق علیه السلام، امام کاظم علیه السلام، امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام سفارش به زیارت آن حضرت می‌کنند نشانه مقام والای ایشان است. حرم مطهر بانوی کرامت قبری است که مراجع و بزرگان دین در برابرش خضوع می‌کنند.

رفیعی با تاکید بر اینکه حضرت معصومه ناقل احادیث ولایت هستند گفت: این نشان از ولایت پذیری ایشان دارد، ویژگی دیگر حضرت عبودیت است که در طول ۱۷ روزی که در قم تشریف داشتند به عبادت مشغول بودند و دیگر ویژگی عالمه بودن است بسیاری از مراجع زمانی که در زمینه مباحث علمی با بن بست مواجه می‌شدند به حضرت معصومه متوسل شده و آن گره علمی را باز می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مجموع احادیثی که از ایشان نقل شده اکثر آنان راجع به ولایت است اظهار کرد: از احادیثی که حضرت معصومه نقل می‌کنند من مات علی حب آل محمد مات شهیدا و یا شیعه علی هم الفائزون شیعیان امام علی رستگار هستند، همچنین حضرت ناقل حدیث من کنت مولا فهذا علی مولا است؛ آیت احادیث بیانگر ولایت پذیری ایشان است.

وی با بیان خاطره‌ای از مرحوم آیت الله مرعشی نجفی اظهار کرد: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی سالیان سال از نخستین افرادی بود که به زیارت حضرت می‌رفتند در خاطرات ایشان است که فرمودند شبی خواب دیدم حضرت معصومه (س) می‌گوید آقا سید شهاب به زیارت ما حرم بیا؛ وقتی از خواب بلند. شدم ساعت را نگاه کردم به حسب ظاهر دیدم ساعت زیارت نیست و هنوز ساعتی مانده بود اما چون حضرت دستور داده بود راهی حرم شدم تا به درب حرم رسیدم دیدم گروهی از مردم پاکستان برای زیارت آمدند، آن شب بسیار سرد بود، کسی هم نبود در را باز کند و در را زدم و در باز شد. آنجا بود که متوجه شدم دلیل خواب من چه بود.

رفیعی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی هر روز افطار ماه مبارک رمضان خود را با بوسیدن ضریح باز می‌کرد یا ا مرحوم گلپایگانی وصیت نامه‌ای دارد که در آن به طلاب می‌گوید طلاب علوم دینی با اخلاص و ادب کنار حرم حضرت معصومه بروید و حرمت و بزرگی این بانو را درک کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علامه شوشتری می‌فرماید حضرت معصومه افضل اولاد موسی بن جعفر (ع) است. نکته دیگری که در زندگی این بانوی بزرگوار سبب شده ایشان ویژه باشد سفارش امام رضا (ع) به زیارت حضرت است.