حضرت یوسف و سلیمان است، آنان به تخت و حشمت رسیدند اما هرگز زندگی خویش را با بیت المال تأمین نکردند بلکه با دست رنج خویش مخارج زندگی را تأمین می‌کردند .

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ادای حق از نظر دیدگاه دین در دو مرتبه عمومی و خاص مطرح می‌شود، ادای حق مؤمن بالاترین عبادتی است که خداوند نسبت به آن پرستیده شده است. زمانی که اهل بیت می‌فرمایند بالاترین؛ باید بدانیم که آنان اغراق نمی‌کنند و همه امور را محاسبه کرده و بعد مطلب را بیان می‌کنند. مسأله فراموشی و غفلت در وجود مقدس امام معصوم وجود ندارد.

وی درباره جایگاه ادای حق امام زمان (عج) در شریعت اسلام گفت: انسان اگر می‌خواهد مقرب درگاه الهی شود باید حق مؤمن را ادا کند، کسی حق مؤمن را ادا می‌کند که خدا را بزرگ بپندارد. اگر کسی نسب به این حقوق بی تفاوت است در اصل برای خداوند ارزشی قائل نیست. از نظر بینش دینی آخرین جایی که انسان در آن زندگی می‌کند آخرت است و هرگز این زندگی به پایان نمی‌رسد. دلیل این زندگی خلقت ابدی آن و ظرف این ابدیت قیامت است.

علوی تهرانی با بیان اینکه زندگی دنیا ابزار است عنوان کرد: انسان تنها در زندگی اخروی است که استقرار پیدا می‌کند، زندگی دنیا زودگذر است؛ دنیا برای کسی بد است که سالک است. دنیا دشمن انسان سالک الی الله بوده در غیر این صورت دنیا مطلوب افراد خواهد بود. کسی که همواره به پاکسازی نفس اقدام می‌کند دنیا دشمن او می‌شود و در قیامت به آرامش می‌رسد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زندگی واقعی براساس آیات قرآن اختصاص به قیامت دارد گفت: زندگی در عالم دنیا سرگرمی و بازی است. آیات قرآن کریم همواره انسان را تشویق می‌کند تا بین دنیا و آخرت تنها آخرت را انتخاب کند. کسی که آخرت را انتخاب کند و برای رسیدن به آخرتی نیکو تلاش کند مؤمن است و در قیامت از آن تقدیر می‌شود.

وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید کسی که به دنبال کشتزار آخرت است ما به آن اضافه می‌کنیم؛ در بین انبیای الهی دو پیامبر دنیای خوشی داشتند که اسامی آنان حضرت یوسف و سلیمان است، آنان به تخت و حشمت رسیدند اما هرگز زندگی خویش را با بیت المال تأمین نکردند بلکه با دست رنج خویش مخارج زندگی را تأمین می‌کردند برای مثال حضرت سلیمان با داشتن تاج و تخت حشمت الله بود اما زندگی خودش را با زنبیل بافی اداره می‌کرد. این درحالی است که این دو پیامبر در میان همه پیامبران در روز قیامت آخرین نفر وارد بهشت می‌شوند.

علوی تهرانی با اشاره به اینکه تحولات دنیا تابع اتفاقات است اظهار داشت: آخرت به هیچ عنوان تابع اتفاقات نیست بلکه همه تحولات آخرت تابع شایستگی‌ها است. این شایستگی‌ها بر اساس اعمال صالح کسب می‌شود. انسان حتی به اندازه ذره‌ای عمل صالح داشته باشد نتیجه خوب آن را در قیامت خواهد دید و این امر در زمینه گناه و اعمال شرور نیز جاری است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید کسی که امید به ملاقات پروردگار دارد عمل صالح انجام می‌دهد؛ همچنین آمده عمل صالح را ذخیره کنید و کسی که عمل صالح دارد نزد خداوند اجر دارد. کسی که عمل صالح دارد از قیامت ترسی ندارد. عمل صالح سه ویژگی دارد نخست بر مبنای ایمان باشد، دوم عمل صالح تابع دستور پروردگار و ائمه اطهار باشد و دیگر اینکه عمل صالح از روی اخلاص باشد. قیامت روزی است که کودکان پیر می‌شود برای همین نباید اعمال نیک انسان کم باشد. عمل صالح تنها به انجام دادن نیست بلکه حفظ آن نیز مهم است. معرفت نسبت به اهل بیت تنها راه بردن عمل صالح از عالم ملک به ملکوت است.