وقتی یک مؤمن اعمال نیکویی انجام می‌دهد و با انجام این اعمال گل امید در گلستان قلبش شکفته می‌شود خداوند نیز به او کمک می‌کند تا با انجام آن اعمال این گل در قلبش روییده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه اظهار داشت: به خاطر دارم در تهران، چه در مساجد و چه در هیأت‌ها و حتی در محرم و صفر، گویندگان آن دوران شب‌های شنبه را در زمینه موضوع امام زمان (عج) سخنرانی می‌کردند.

وی افزود: اعتقاد آنان این بود که در هر ده شب سخنرانی یک شبی مانند شب شنبه را در این زمینه سخن بگویند چرا که سخنرانی در این موضوع را دین و حق می‌دانستند. مرحوم آیت الله بروجردی در یک سال سی روز از ماه مبارک رمضان را تنها درباره وجود مبارک امام عصر (عج) صحبت کردند که در آن ایام صدها روایت مهم را از کتاب‌های اهل سنت و شیعه در خصوص حضرت بیان کردند.

انصاریان با اشاره به آیات الهی عنوان کرد: لغت رجا به معنای امید مثبت و امل به معنای امید منفی در قرآن کریم بیان شده است. وقتی یک مؤمن اعمال نیکویی انجام می‌دهد و با انجام این اعمال گل امید در گلستان قلبش شکفته می‌شود خداوند نیز به او کمک می‌کند تا با انجام آن اعمال این گل در قلبش روییده شود تا از ناامیدی که در سوره یوسف آن را مساوی با کفر دانسته در امان باشد.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: خداوند در سوره یوسف می‌فرماید از رحمت من جز مردم کافر ناامید نمی‌شوند؛ کافران سرمایه‌ای ندارند که به خدا امید داشته باشند. آنان روش و منشی ابلیسی داشتند برای همین نمی‌توانند به خداوند امید داشته باشند بر این اساس روزنه امید به خداوند برای کسانی که برده ابلیس هستند بسته است.

وی با بیان اینکه حضرت موسی تنها پیامبری بود که خداوند بدون واسطه فرشته با ایشان سخن می‌گفت اظهار داشت: در سوره اعراف آمده زمانی که منتخبان قوم بنی اسرائیل به همراه موسی به کوه تور رفتند تا سخن گفتن خداوند با حضرت را مشاهده کنند آنان از موسی خواستند که خداوند خودش را به آنها نشان دهد و در این هنگام بود که غضب پروردگار شامل حال آنان شد و هر هفتاد نفر جان باختند اما مجدد به خواسته حضرت موسی آنان زنده شدند؛ این هفتاد تن از برگزیدگان قوم موسی بودند که چنین درخواست کردند. زمانی که امام علی زمام حکومت اسلامی را به دست گرفتند حضرت بنا گذاشتند همه استانداران نصب شده خلفای پیش از خودش که لیاقت اخلاقی و شرعی نداشتند را تغییر دهند که یکی از این تغییرات برای یمن بود برای همین حضرت نامه‌ای به مردم صنعا نوشتند که چند نفر را از میان خود انتخاب کنند تا مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره آن خطه را به عرض حضرت برسانند.

انصاریان ادامه داد: مردم یمن از میان خویش ده نفر را انتخاب کردند که از میان این ده نفر نیز ابن ملجم انتخاب شد؛ او از اشقیای عالم محسوب می‌شود. انسان همواره باید ترس داشته باشد که مبادا در زندگی دچار لغزش شود و دین خود را از دست بدهد چرا که در باطن آدمی یک سری خواسته‌های نامعقولی وجود دارد که اگر آنها بر او حاکم شود انسان را به تباهی می‌کشاند. طلحه و زبیر از مؤمنان دوران پیامبر بودند اما زمانی که آنان به خواسته‌های باطنی نامعقول و نامشروع خویش تن دادند جهنمی شدن آنان قطعی شد.

وی تاکید کرد: آدمی باید همواره بترسد که مبادا دچار امیدهای منفی شود و هرگز گرفتار ناامیدی نشود. قرآن کریم می‌فرماید کسانی که قلبشان به توحید و پروردگار و قیامت گره غیر بازگشت خورده است به پروردگار امید داشته باشند؛ آمریکا و اسرائیل بارها میلیاردها دلار به شهید نصرالله پیشنهاد کردند و همچنین بارها پیشنهاد دادند که ما زمینه سازی می‌کنیم که رئیس کل عرب شوی و رئیس جمهور لبنان را به تو دهیم تنها به شرط اینکه به اسرائیل کاری نداشته باشی؛ آن شهید والا مقام همان جوابی که امام حسین به مأموران یزید دادند را ایشان به پیشنهاد آنان داد و گفت من هرگز با شما بیعت نمی‌کنم.