قم- رییس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: شهید نصرالله فرد محبوبی در لبنان، کشورهای عربی و امت اسلامی بود و برخی دیگر از رهبران شیعی و عربی منطقه برای راهنمایی و مشورت با ایشان گفت‌وگو می‌کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب ظهر چهارشنبه در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ ۱۴۰۳ دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: نمی‌دانم بار غمگین شهادت شهید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را چطور باید به زبان بیاورم.

مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم هر روزه آبستن حوادث و اتفاقات جدید است و جا دارد از اقدام شجاعانه، رشیدانه، دلاورانه و قاطع عزیزانمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح در تحقق بخشیدن عملیات وعده صادق ۲ و انتقام خون شهدای مقاومت سید حسن نصرالله، سردار نیلفروشان و دیگر عزیزان شهیدمان تقدیر و تشکر کنم.

وی ادامه داد: دوستی بنده با شهید سیدحسن نصرالله به زمان درس مکاسب آیت الله میانجی برمی‌گردد و شناخت بنده از سید حسن نصرالله نه در لبنان و نه در ایران است بلکه ایشان را به جهان می‌شناسم چرا که شهید راه قدس سید حسن نصرالله در جهان شناخته شده است.

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب ابراز کرد: سید حسن نصرالله از ابتدای شکل‌گیری حزب‌الله در آن به فعالیت پراخت، در سال ۱۹۸۵ وی با انتقال به بیروت مسئولیت‌های سنگین‌تری را عهده‌دار شد.

وی افزود: نخستین مسئولیت جدی شهید سید حسن نصرالله آماده‌سازی نیروهای مقاومت و تأسیس هسته‌های نظامی و در عین حال معاون ابراهیم امین از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان بود. در سال ۱۹۸۷ و هم‌زمان با تشکیل کمیتهٔ اجرایی حزب‌الله، سید حسن نصرالله به ریاست کمیته انتخاب شد. در عین حال او در شورای تصمیم‌گیری حزب‌الله نیز وارد شد و مسئول اجرایی آن نیز بود.

وی ادامه داد: شهید سید حسن نصرالله فرد محبوبی در لبنان و دیگر کشورهای عربی بود تا جایی که دکتر محمد سلیم العوا و برخی دیگر از رهبران شیعی و عربی منطقه برای راهنمایی و مشورت با ایشان گفت‌وگو می‌کردند.

مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بیانیه رهبر معظم انقلاب و همچنین بیانیه آیت الله سیستانی را اگر درباره سید حسن نصرالله مطالعه کنید می‌بینید که شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. چراکه شیعیان جهان از لحاظ مشی و اندیشه سیاسی نصراللهی هستند.

وی افزود: در مورد ۳۲ سال فعالیت شبانه روزی شهید سید حسن نصرالله صدها جلد کتاب نوشته خواهد شد و صدها سمینار و کنفرانس برگزار می‌شود چراکه شهادت او آغاز خط سید حسن نصرالله است.

شهید محمدعلی آل هاشم نمونه امام جمعه تراز و نماد مردمداری بود

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب تصری: کرد امام جمعه شهید ما شهید محمدعلی آل هاشم نمونه امام جمعه تراز و نماد مردمداری و نماد زیست اجتماعی یک روحانی بود. ایشان دانشجوی دکتری دانشگاه ما و در حال تدوین پایان نامه دکتری خود بودند و این برای ما افتخار بزرگی است.

وی افزود: امروز مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه به شهید آیت الله آل هاشم اعطا می‌شود. سرمایه اجتماعی روحانیت مردم هستند و روحانیت بدون داشتن ارتباط با مردم دیگر چیزی نخواهد داشت.

مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: شهید آل هاشم نمونه یک روحانی مردم‌دار بود که توانست سرمایه اجتماعی عظیمی را گرد خود جمع کند.