اهواز - مدیرکل شیلات خوزستان ابراز امیدواری کرد: امسال بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگوی پرورشی مرغوب از مزارع پرورش میگوی استان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سوری ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع چوئبده آبادان در جمع خبرنگاران گفت: شرایط آب و هوایی خوزستان به گونه‌ای است که یکی از استعدادهای بالقوه و مناسب در زمینه آبزی پروری به ویژه پرورش میگو و ماهیان دریایی فراهم شده است.

وی به تقویم پرورشی استان در خصوص فصل برداشت میگو اشاره کرد و افزود: ذخیره سازی بچه میگو در خوزستان از اواسط اردیبهشت ماه شروع می‌شود و برداشت میگو تقریباً در اواسط شهریور و اوایل مهرماه کلید می‌خورد.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه هم اکنون برداشت میگو در استان شروع شده است ادامه داد: در سال جاری با توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع تولید، نسبت به سال گذشته با رشد حدود ۳۶ درصدی سطح زیرکشت، بیش از ۸۱۹ هکتار از مزارع پرورش میگوی استان در قالب ۸۰۶ استخر با مشارکت بهره برداران در ۳ شهرستان ساحلی آبادان، خرمشهر و هندیجان به کشت میگو اختصاص یافت.

سوری مقدار بچه میگوی ذخیره سازی شده را نسبت به سال گذشته با رشد ۷۱ درصدی، ۱۴۱ میلیون قطعه بچه میگو عنوان کرد.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه قطعاً نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری در میزان محصول برداشتی از مزارع پرورشی میگو را خواهیم داشت ابراز امیدواری کرد: امسال بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگوی پرورشی مرغوب از مزارع پرورش میگوی استان برداشت شود.

سوری در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز بیماری در مزارع پرورشی استان توضیح داد: بیماری لکه سفید یکی از بیماری‌هایی است که صنعت پرورش میگو را در دنیا دهه‌ها با مشکل مواجه کرده است چون این گونه بیماری‌ها جز بیماری‌های ویروسی به شمار می‌روند و قابل حذف از محیط نیستند و در کنار آنها می‌بایست با رعایت اصول فنی و ملاحظات بهداشتی و مدیریتی تولید فعالیت کرد.

وی بیان کرد: طی چندسال اخیر، فرایند رصد و پایش در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان نهادینه شده است و با نظارت و بازدیدهای مستمر توسط واحدهای متولی و کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان، شاهد رشد تولید در کنار عوامل بیماری زا، و با کیفیت و کمیت مناسب بوده‌ایم.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مزیت و شاخص‌های میگوی پرورشی خوزستان یادآور شد: میگوی پرورشی در استان خوزستان با توجه شرایط اقلیمی مناسب همواره دارای سرعت رشدی بالاتر از میانگین کشوری بوده است و در بازه زمانی کمتر از چهار ماه با اندازه مناسب و بالای ۲۵ گرم برداشت و زودتر از سایر استان‌ها به بازار عرضه می‌شود.

سوری از دیگر قابلیت‌های محصولات تولیدی استان را ناشی از کیفیت مطلوب آب دانست و ادامه داد: در منابع آبی استان نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نداریم و تقریباً عمده محصول تولیدی استان را می‌توان تحت عنوان برند ارگانیک عرضه کرد.

وی گونه غالب میگوی پرورشی استان را وانامی عنوان کرد که عمدتاً محصولی صادرات محور است و در این زمینه می‌توان به ایجاد امنیت غذایی، اشتغالزایی، ارزآوری و مسائل مرتبط با تولید نیز اشاره کرد.

سوری در پایان با اشاره به وضعیت صادرات و بازارهای هدف منطقه‌ای گفت: در صورتی که به صورت تازه فروشی عرضه شود به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و لیکن بازار میگو جهانی است و از شرق تا غرب آسیا، از کشورهای اروپایی تا آفریقایی همواره مشتری میگوی پرورشی کشور و استان هستند.