رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، ضمن اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان، پیشنهاد تشکیل کارگروه آموزشی استاندارد بین دو کشور را داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، گفت: تشکیل کمیته‌های تخصصی در زمینه‌های بانکی، گمرک، استاندارد و حمل‌ونقل باید در اولویت تجاری ایران و ارمنستان قرار گیرد چراکه ایجاد این زیرساخت‌ها، زمینه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری را فراهم می‌کند؛ این کمیته‌ها باید تا پیش از سفر هیأت ارمنی به ایران کار خود را آغاز کنند تا دستاوردهای آن قابل لمس شود.

وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران آماده همکاری با آژانس بیمه صادراتی ارمنستان است، گفت: سازمان ملی استاندارد در ایران زیرمجموعه وزارت صمت نیست اما می‌توانیم کمیته ملی استاندارد را تشکیل دهیم، امیدواریم که در سفر آینده مقامات ارمنی به ایران تفاهم‌نامه کمیته ملی استاندارد به امضای دو کشور برسد.

معاون وزیر صمت پیشنهاد داد که دو کشور با هدف آشنایی با استانداردهای یکدیگر کارگروه آموزشی، برای تجار و بازرگانان برگزار کنند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، از ابراز تمایل ارمنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار استقبال کرد و افزود: شناخت بیشتر از نحوه ترانزیت کالاهای ارمنستان به شرق آسیا به‌ویژه هند برای ما حائز اهمیت است.

دهقان دهنوی در پایان با هدف گسترش همکاری‌های تجاری از معاون وزیر اقتصاد ارمنستان برای شرکت در نمایشگاه اوراسیا که سوم تا ششم دی ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، دعوت کرد.

همچنین در این دیدار هواکیمیان معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، ضمن استقبال از تشکیل کمیته ملی استاندارد بین ایران و ارمنستان، گفت: استاندارد و آژانس بیمه صادراتی در ارمنستان زیر نظر وزارت اقتصاد این کشور است.

وی با بیان اینکه تعرفه عوارض جاده‌ای در مجلس ارمنستان در مرحله تصویب قرار دارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تصویب عوارض جاده‌ای بتواند زمینه‌های همکاری‌های دو کشور را تقویت کند.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان ادامه داد: افتتاح مرکز تجاری ایران در ارمنستان قدم مثبتی برای توسعه و تسهیل تجارت دو کشور است و در نقطه مقابل ما نیز انتظار داریم که ایرانیان از ما برای تأسیس مرکز تجاری ارمنستان در تهران حمایت کنند.

هواکیمیان تصریح کرد: در آینده نزدیک به بندر چابهار ایران سفر خواهیم کرد تا با زیرساخت‌های آنجا آشنا شوم تا بتوانم از ظرفیت‌های این مسیر ترانزیتی برای توسعه تجارت کشورم بهره ببرم.