رییس جمهور گفت: از گروه‌های مقاومت اسلامی برای آزادی فلسطین حمایت می‌کنیم و این را یک مسئولیت برای خود در موضوع فلسطین می‌دانیم.

مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز پنجشنبه در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا با اشاره به اینکه نگاه به آسیا، همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است و امروز آسیا در شبکه تجارت جهانی، جایگاه بالایی دارد، تصریح کرد: بزرگترین پروژه‌های اقتصادی جهان، مراکز مالی، نوآوری، فناوری و تجاری دنیا، پرجمعیت‌ترین بازارهای مصرف در جهان، غنی‌ترین منابع طبیعی و انرژی جهان و مهمترین کریدورهای ریلی و دریایی در پهنه جغرافیایی شرق دور تا خلیج فارس، در این قاره قرار دارند و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. بسیاری از همکاری‌های چند جانبه مؤثر برای تعمیق همکاری‌های شراکت محور در این پهنه به ثمر نشسته است و مجمع گفتگوی آسیایی نیز نمونه‌ای موفق از توسعه همکاری‌های سازمان یافته برای کسب منافع جمعی است.

رئیس جمهور پیشنهاد کرد با تشکیل «کمیته‌ای ویژه در بستر مجمع آسیایی» با حضور برخی از اعضای منتخب، پویش مؤثری برای رسیدگی عاجل به وضعیت مجروحان جنگی، ارسال فوری اقلام بشر دوستانه و کمک‌های پزشکی و دارویی به سرزمین‌های تحت محاصره و یا آسیب دیده از جنگ تشکیل شده و همچنین موارد نقض حقوق بشر و موازین نادیده گرفته شده توسط رژیم صهیونیستی نیز توسط این کمیته به مراجع مرتبط بین‌المللی و سازمان ملل متحد گزارش گردد.

دکتر پزشکیان همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حساست تحولات منطقه‌ای و افزایش سطح تنش در غرب آسیا با توجه به حملات پی در پی رژیم صهیونیستی به گروه‌های مقاومت اسلامی، اظهار داشت: لازم است تاکید کنم که ناقضان حریم انسانیت و جنایتکاران خطاکار باید بدانند، مقاومت درخت تنومندی است که ریشه در گفتمان زنده عدالت‌خواهی دارد. ظلم بر بی‌گناه هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دست عدالت به زودی گریبان متجاوزان و جنایتکاران کودک‌کش را خواهد گرفت؛ ما حمایت از گروه‌های مقاومت را تا زمان رهایی فلسطین عزیز وظیفه انسانی خود می‌دانیم و برای حمایت از آرمان قدس شریف با تمام قوا ایستاده‌ایم.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم االله الرحمن الرحیم

جناب آقای تمیم بن حمد بن خلیفه آلثانی،

امیر محترم دولت قطر؛

دبیرکل محترم مجمع؛

عالیجنابان؛

در ابتدا از دولت و ملت دوست و برادر قطر برای میهمان‌نوازی صمیمانه و برگزاری این نشست مهم در جهت تعمیق همگرایی و گفتگوهای اثربخش در بستر همکاری‌های آسیایی تشکر می‌کنم.

انتصاب دبیرکل جدید جناب آقای المُطَیری را تبریک عرض می‌کنم و برای ایشان و همکارانشان در دبیرخانه مجمع آرزوی توفیق دارم. از خدمات شایسته دبیرکل سابق نیز کمال تشکر را دارم. امیدوارم با برگزاری موفق این نشست، گام مؤثر دیگری در راستای انسجام هر چه بیشتر قاره کهن آسیا و ایجاد شبکه‌ای منسجم و همگرا از همکاری‌های سازنده برای نیل به «جامعه آسیایی پویا» برداشته شود.

با توجه به شرایط حساس و خطیر منطقه، قبل از ورود به مباحث مجمع گفتگوی همکاری آسیا، بر خود لازم می‌دانم نظر حضار محترم را به جنایات بی‌وقفه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در ۱۲ ماه اخیر جلب نمایم که جامعه بشری را در بهت و حیرت فرو برده است. وقوع فاجعه غزه و کشتار تعداد کثیری از انسان‌های بی‌گناه، تنها بخشی از برگ‌های سیاه تاریخ معاصر ما است که مرزهای بربریت را در قامتی جدید به تصویر کشیده است. سرزمین‌های فلسطین و لبنان در معرض خشونت عریان رژیمی گرفتار شده که قائل به رعایت و توجه به هیچ کدام از مبانی حقوق بشری و یا موازین بین‌المللی نیست.

حملات اخیر این رژیم به اماکن مسکونی و غیرنظامی لبنان و شهادت جناب آقای سیدحسن نصرالله و همراهان، تجاوز به تمامیت ارضی، نقض حاکمیت و امنیت ملی لبنان، نقض کلیه اصول و قواعد انسانی، اخلاقی و حقوق بین‌الملل و اوج تبلور وحشیگری این رژیم آپارتاید است؛ رژیمی که بنیاد آن بر ترور، جنگ‌افروزی و نسل‌کشی استوار است.

سکوت در قبال جنگ‌افروزی‌های صهیونیست‌ها در غزه و لبنان موجب ترغیب و تشویق این رژیم یاغی در تداوم اقدامات تجاوزکارانه شده و خواهد شد. ما همواره نسبت به نیت شوم این رژیم در گسترش جنگ به کل منطقه هشدار داده‌ایم. حمله اخیر موشکی نیز به سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به نقض حریم حاکمیتی ایران و مطابق با قوانین مصرح در منشور ملل متحد برای حق مصرح دفاع مشروع به وقوع پیوست.

زمانی که رژیم صهیونیستی بی‌توجه به موازین بین‌المللی و خارج از هرگونه نزاکت، میهمان رسمی ما را در تهران مورد هدف نظامی و ترور قرار می‌دهد، باید عواقب آن را پذیرا باشد. هرگونه تجاوز نظامی، انجام حملات تروریستی و یا عبور از خطوط قرمز ایران با پاسخ قاطع نیروهای مسلح ما روبرو خواهد شد. لازم است، تاکید نمایم جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تنش و یا کشاندن آتش جنگ به سایر نقاط نیست و این رژیم صهیونیستی است که اهداف شوم خود را در درگیر نمودن سایر کشورها دنبال می‌کند.

فلسطین و لبنان بخش مهمی از جامعه آسیایی هستند و لازم است در وضعیتی که شاهد ناتوانی یا بی‌ارادگی جامعه بین‌المللی در رسیدگی فوری و مؤثر به بحران غزه و لبنان هستیم، همه کشورهایی که دغدغه «امنیت و صلح» را دارند به ویژه کشورهای آسیایی برای مهار این بحران و توقف جنگ اقدام نمایند.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر برقراری آتش‌بس کامل و خروج کامل اشغالگران و متعاقب آن در درازمدت، رفع کامل اشغال هفت دهه سرزمین فلسطین پیشنهاد می‌نماید، با تشکیل «کمیته‌ای ویژه در بستر مجمع آسیایی» با حضور برخی از اعضای منتخب، پویش مؤثری برای رسیدگی عاجل به وضعیت مجروحان جنگی، ارسال فوری اقلام بشر دوستانه و کمک‌های پزشکی و دارویی به سرزمین‌های تحت محاصره و یا آسیب‌دیده از جنگ تشکیل شده و همچنین موارد نقض حقوق بشر و موازین نادیده گرفته شده توسط رژیم صهیونیستی نیز توسط این کمیته به مراجع مرتبط بین‌المللی و سازمان ملل متحد گزارش گردد.

در ادامه پیشنهاد می‌کنم با تشکیل اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی با حضور سایر کشورهای دردمند، مسئله فلسطین به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

همکاران محترم؛

ما همه متعلق به یک حوزه جغرافیایی و برخوردار از غنای «فرهنگی، تاریخی و تمدنی شگرفی» به نام آسیا هستیم. از شرق تا غرب این گستره جغرافیایی، مملو از آثار ملموس بصری و جلوه‌های معنوی اعجازگونه‌ای برای پی‌ریزی و تکوین مؤلفه‌های اخلاقی و تعمیق کرامت انسانی است؛ آسیا مهد ادیان بزرگ الهی و معرف بزرگان بسیاری در عرصه علم و دانش بوده است که نامشان بر تارک تاریخ، چون ستاره‌ای فروزان می‌درخشد. بی‌مصداق نخواهد بود اگر این قاره کهن را «گهواره تمدن بشری» و هدایت‌بخش انسانیت در گذر تاریخ نام نهیم.

چینش جدیدی از توازن، معطوف به منطقه‌گرایی و تشکیل ائتلاف‌های جدید برای عبور از یکجانبه‌گرایی و گذار تاریخی به نظم جدید بین‌المللی با عنوان «حکمرانی جهانی چندقطبی» در حال شکل‌گیری و تثبیت است؛ بر این باوریم بازیگران آسیایی قادرند الگوی جدیدی از روابط سازنده در صحنه مناسبات نوین بین‌المللی مبتنی بر «عدالت و چندجانبه‌گرایی» را معرفی و نمایندگی نمایند. بسیاری از منافع جمعی ما در گرو اتحاد و ایجاد شبکه‌ای گسترده از همکاری‌های سازنده و به هم پیوسته قابل حصول است.

یکی از مناسب‌ترین راهکارهای افزایش تعاملات منطقه‌ای که علاوه بر تقویت مناسبات دولتی، روابط مردمی را نیز ارتقا دهد، استفاده از دیپلماسی ورزشی است که به طور هوشمندانه‌ای به عنوان موضوع اصلی این نشست برگزیده شده است. وجود زیرساخت‌های گسترده ورزشی در کنار شور و اشتیاق و توانمندی‌های زیاد جوانان ما برای کسب موفقیت‌های ورزشی و همچنین برگزاری موفق بازی‌های المپیک و یا جام جهانی فوتبال بخشی مهم از تصویر آسیای جدید است که هر روز بر دامنه افتخارات آن افزوده می‌شود.

آسیا زادگاه بسیاری از ورزش‌های کهن باستانی است که متأسفانه کمتر به آن توجه و یا پرداخته شده است. ورزش‌هایی که معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ما است. در این زمینه لازم است همه کشورهای عضو نسبت به احیای مصادیق تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود اهتمام شایسته‌ای را داشته باشند.

حضار گرامی؛

نگاه به آسیا، همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است. امروز آسیا در شبکه تجارت جهانی، جایگاه بالایی دارد. بزرگترین پروژه‌های اقتصادی جهان، مراکز مالی، نوآوری، فناوری و تجاری دنیا، پرجمعیت‌ترین بازارهای مصرف در جهان، غنی‌ترین منابع طبیعی و انرژی جهان و مهم‌ترین کریدورهای ریلی و دریایی در پهنه جغرافیایی شرق دور تا خلیج فارس، در این قاره قرار دارند و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود.

آسیا همچنین کمترین نقش را در معضلات کلان کره زمین همچون تغییرات آب و هوایی داشته است؛ با این حال همواره با نگاهی مسئولانه با معضلات جهانی مواجه شده و در مقابله با این چالش‌ها، مشارکت و تعامل حداکثری را داشته و دارد. بسیاری از همکاری‌های چندجانبه مؤثر برای تعمیق همکاری‌های شراکت‌محور در این پهنه به ثمر نشسته است. مجمع گفتگوی آسیایی نیز نمونه‌ای موفق از توسعه همکاری‌های سازمان یافته برای کسب منافع جمعی است.

خوشبختانه «سند همکاری -۲۰۳۰ ۲۰۲۱» زمینه را برای عبور از گفتگوی صرف به «گفتگو برای شراکت و همکاری» در حوزه‌های مورد علاقه اعضای مجمع فراهم کرده است. در نشست اخیر وزرای امور خارجه کشورهای عضو در تهران، توافقات خوبی در همین راستا صورت گرفت که در «بیانیه تهران» منعکس شده است. این بیانیه در کنار «بیانیه دوحه» که امروز به تصویب خواهد رسید، دستورالعمل محکمی برای هدایت برخی از حوزه‌های همکاری می‌باشند.

جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست خود با انتخاب موضوع «آسیای پیوسته‌تر و توانمندتر از طریق فناوری‌های جدید و در حال ظهور» در تلاش بود با همکاری کشورهای عضو، فضای جدیدی برای گفتگو در خصوص نحوه استفاده از منافع حاصل از فن‌آوری‌های نوین و نوظهور، فراهم ساخته و به الگوهای پایداری دست یابد. در این مسیر آماده‌ایم دستاوردهای خود در حوزه‌های «بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و صنایع دانش‌بنیان» را با کشورهای عضو مجمع به اشتراک بگذاریم.

جمهوری اسلامی ایران همچنین میزبان «مرکز هماهنگی فرهنگی مجمع گفتگوی همکاری آسیا» در تهران می‌باشد و به زودی مقرر است نشست وزرای گردشگری مجمع به میزبانی ما برگزار شود. با توجه به برخورداری کشورهای آسیایی از جاذبه‌های غنی تاریخی، اشتراکات وسیع فرهنگی و نقش بی‌بدیل گردشگری و تسهیل ارتباطات مردمی در تعمیق همگرایی، آماده‌ایم با همکاری سایر کشورهای عضو، ساز و کارهای جدیدی را برای توسعه همکاری‌های فرهنگی و ایجاد بستری از مناسبات سازنده در این حوزه پی‌ریزی نمائیم.

جناب آقای رئیس؛

در پایان با توجه به حساسیت تحولات منطقه‌ای و افزایش سطح تنش در غرب آسیا با توجه به حملات پی در پی رژیم صهیونیستی به گروه‌های مقاومت اسلامی، لازم است اشاره کنم، ناقضان حریم انسانیت و جنایتکاران خطاکار باید بدانند، مقاومت درخت تنومندی است که ریشه در گفتمان زنده عدالت‌خواهی دارد. ظلم بر بی‌گناه هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دست عدالت به زودی گریبان متجاوزان و جنایتکاران کودک‌کش را خواهد گرفت. ما حمایت از گروه‌های مقاومت را تا زمان رهایی فلسطین عزیز وظیفه انسانی خود می‌دانیم و برای حمایت از آرمان قدس شریف با تمام قوا ایستاده‌ایم.

از توجه همه شما سپاسگزارم.