ارومیه - استاندار آذربایجان غربی گفت: با عزم و اراده ۲ کشور ایران و ترکیه پایانه بین المللی در کوزه رش در سلماس ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه هفتمین اجلاس استانداران استان‌های مرزی ایران و ترکیه در ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: همچنین تثبیت مرز کوزه رش بعد از تبادل چندین هیأت انجام و کارهای اجرایی ایجاد چهارمین پایانه مرزی که مورد تأیید رؤسای جمهور ۲ کشور است، صورت گرفته است.

وی به وجود ۲ منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه و سلماس و همچنین منطقه آزاد ماکو در مرزهای ۲ کشور ایران و ترکیه پرداخت و اظهار کرد: رفت و آمدهایی انجام شده و امیدواریم زمینه سرمایه گذاری بازرگانان ترکیه‌ای در این مناطق فراهم شود.

معتمدیان توسعه تجارت مرزی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی بین استان‌های مرزی دو کشور، حذف تشریفات زائد، تسهیل در تشریفات گمرکی به منظور افزایش تردد کامیون‌های حمل کالا بین دو کشور و نیز بازگشایی معابر و گذرگاه‌های جدید، توسعه حمل و نقل ریلی، روان سازی فعالیت‌های تجاری و گمرکی در پایانه‌های دو کشور، تبادل اسناد گمرکی بصورت الکترونیکی بین دو کشور، استفاده از مدیریت ریسک و بهره مندی از توافق نامه‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی از جمله کنوانسیون TIR و کنوانسیون کیوتو را در افزایش مبادلات تجاری دو کشور مؤثر دانست.

استاندار آذربایجان غربی گفت: لزوم تقویت و رفع موانع در خصوص حمل و نقل ریلی از طریق خوی، وان و مرسین، تسریع در تجاری سازی مرز رازی_ کاپ کوی، تسریع در بازگشایی و احداث پایانه‌ها و بازارچه کوزه رش _ گلینجک، توسعه پروازهای جدید، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی و علمی، برگزاری نمایشگاه تولیدات و توانمندیهای دو کشور، سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو، منطقه ویژه اقتصادی سلماس، سرو و ارومیه را در تقویت مراودات دو طرف مؤثر دانست.

وی اضافه کرد: بخش عمده توافق‌های نشست ششم اجرایی شده که از جمله آنها می‌توان به بازگشایی مرز تجاری در مرز رازی – کاپی کوی اشاره کرد که از ابتدای امسال عملیاتی شده است.

معتمدیان همچنین بر همکاری استان‌های مرزی ایران و ترکیه برای ارتقای روابط فرهنگی و گردشگری تاکید کرد و گفت: در صدد هستیم سطح روابط دوجانبه و افزایش همزمان گردشگری در وان و ارومیه را محقق کنیم.

استاندار آذربایجان غربی افزود: یکی از مسائل مشترک، همکاری در راستای تأمین امنیت پایدار در مرزهاست که با توجه به اقدامات صورت گرفته امیدواریم شاهد امنیت پایداری بوده و زمینه بهره برداری از فرصت‌های مرزی برای مرزنشینان فراهم شود.

معتمدیان از برنامه ریزی برای برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در حاشیه این اجلاس خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با تصمیم گیری در این کمیسیون‌ها، به توافق‌های جدیدی دست پیدا بکنیم تا افزایش همکاری‌های دوجانبه را شاهد باشیم.