تیم فوتبال استقلال در حال مذاکره با دو مربی خارجی برای نشستن روی نیمکت این تیم است. سرمربیانی که سابقه هدایت تیم های مطرحی مانند والنسیا، السد، عربستان و نیجریه را در کارنامه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال استقلال تهران پس از قطع همکاری با جواد نکونام و حضور سهراب بختیاری زاده به عنوان سرمربی موقت، مذاکره با گزینه های مختلف خارجی را در دستور کار قرار داده است و به نظر می رسد با دو مربی اهل اسپانیا و پرتغال به توافق رسیده باشد.

یکی از این مربیان، ژاوی گارسیا، سرمربی اسپانیایی و سابق تیم های والنسیا و السد است و دیگری ژوزه پسیرو، سرمربی پرتغالی و پیشین تیم های ملی ونزوئلا، عربستان و نیجریه است.

ژاوی گارسیا، سرمربی پیشین والنسیا

«ژاوی گارسیا» سرمربی پیشین تیم های فوتبال «لیدز یونایتد» و «السد» قطر است که سابقه هدایت تیم های والنسیا، واتفورد، روبین کازان، مالاگا، اوساسونا و آلمریا را در کارنامه دارد.

این سرمربی ۵۲ ساله، کار خود را به عنوان سرمربی از تیم جوانان ویارئال در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد و در سال ۲۰۰۷ به تیم «پونته وردا» در لالیگا ۲ پیوست.

در سال ۲۰۰۸ به کادیز اسپانیا رفت و در سال ۲۰۱۰ سرمربی تیم دوم ویارئال شد. وی در سال ۲۰۱۱ به فوتبال یونان عزیمت کرد و هدایت تیم «المپیاکوس ولوس» را برعهده گرفت و با این تیم به عنوان پنجمی در سوپرلیگ یونان دست پیدا کرد.

وی در سال ۲۰۱۳ به اوساسونا پیوست اما در این سال، اوساسونا به لالیگا۲ سقوط کرد و به دوران ۱۴ ساله حضور در لالیگا پایان داد. گارسیا در سال ۲۰۱۴ سرمربی مالاگا شد و طی دو سال این تیم را به رده های نهم و هشتم لالیگا رساند.

او در ساال ۲۰۱۶ یک بار دیگر اسپانیا را این بار به مقصد روسیه ترک کرد و هدایت روبین کازان را برعهده گرفت و پس از حضور در رده نهم، به صورت توافقی از این تیم جدا شد.

گارسیا در سال ۲۰۱۸ به فوتبال انگلیس نقل مکان کرد و هدایت واتفورد را با قراردادی ۱۸ ماهه برعهده گرفت. وی با این تیم به رده یازدهم لیگ جزیره رسید تا بهترین نتیجه تاریخ باشگاه از فصل ۱۹۸۶ رقم بخورد و با واتفورد به فینال جام حذفی هم رسید. اما در فصل بعد به دلیل شروع ضعیف، از کار برکنار شد.

گارسیا در سال ۲۰۲۰ با قراردادی ۲ ساله به والنسیا پیوست اما شش ماه بعد به دلیل نتایج ضعیف از کار برکنار شد.

این مربی اسپانیایی، در سال ۲۰۲۱ ماجراجویی های خود را در تیم فوتبال السد قطر ادامه داد و جایگزین «ژاوی هرناندز» شد که از السد به بارسلونا رفته بود.

آخرین باشگاهی که وی در آن کار کرده است تیم لیدز یونایتد بود که پس از السد و در سال ۲۰۲۳ به آنجا پیوست اما بیش از ۳ ماه در انجا حضور نداشت و به دنبال نتایج ضعیف از کار برکنار شد.

ژوزه پسیرو، سرمربی پیشین نیجریه

دیگر گزینه احتمالی هدایت استقلال، «ژوزه پسیرو» سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال نیجریه است که سابقه کار در تیم های آسیایی را هم در کارنامه دارد.

این مربی ۶۴ ساله سابقه هدایت تیم‌های بزرگی را بعنوان کمک مربی و سرمربی داشته و اتفاقا در کشورهای حوزه خلیج فارس هم فعالیت کرده است. پسیرو روی نیمکت اسپورتینگ لیسبون، پورتو، براگا، ویتوریا گمارش، الهلال، الوحده، الاهلی، شارجه و ... سابقه نشستن دارد. این مربی پرتغالی همچنین دررده ملی سابقه هدایت عربستان، ونزوئلا و نیجریه را دارد.

مهم‌ترین قسمت رزومه کاری این مربی سابقه دستیاری او در تیم رئال مادرید است که در کنار کارلوس کی روش، هدایت کهکشانی‌ها را برعهده داشتند.