زنجان-مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: کم‌توجهی به فرهنگ کار، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان از چالش‌های فرهنگی استان به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق قهرمانی، ظهر پنجشنبه در جلسه شورای اجتماعی استان زنجان اظهار کرد: تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان ۱۰ سال زمین مانده بود که مسئله شناسی اتفاق افتاد و به ۵ مسئله رسیدیم و نقشه مشخص شد.

وی کمبود مکان و امکان تعاملات مناسب فرهنگی و اجتماعی، تضعیف بنیان خانواده و کاهش جمعیت، ضعف کارکردی موجود در فرهنگ عمومی و کاهش نشاط اجتماعی، غفلت از هویت تاریخی، هنر ایرانی و تمدن اسلامی و کم‌توجهی به فرهنگ کار، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان را از مسائل فرهنگی مهم استان برشمرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان با اشاره به اینکه اعتیاد، خودکشی، خشونت، حاشیه‌نشینی و طلاق آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار در استان هستند، ابراز کرد: برای شناخت این آسیب‌ها و طراحی برنامه کاربردی هر کدام از این موارد با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و هیئت‌های اندیشه‌ورز و سازمان‌های مردم‌نهاد مورد بررسی قرار گرفت.

وی به ساماندهی معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: برای رفع کمبود زیرساخت‌های این حوزه در سال ۱۴۰۱ مرکز نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر زن احداث شد و امسال شاهد بهره‌برداری این مرکز برای آقایان بودیم.

قهرمانی با بیان اینکه ۱۲ محله در استان زنجان در لیست ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین، حاد و بحرانی قرار گرفتند، عنوان کرد: از این تعداد ۸ محله در زنجان، دو محله در شهرستان ابهر و دو محله در شهرستان خدابنده شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در این راستا انتقال ساکنان کوی فلسطین به مساکن ملی، بازآفرینی کوی فاطمیه، توانمندسازی ساکنان سایر محلات حاشیه‌نشین و اجرای برنامه‌های نشاط اجتماعی و ارائه و تقویت خدمات شهری محلات حاشیه‌نشین در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان در مورد اقدامات برای کاهش خشونت تصریح کرد: در نزاع جمعی استان زنجان وضعیت مناسبی دارد و در سال ۱۴۰۲ در رتبه ۲۷ کشور قرار داشت اما نزاع فردی در سال ۱۴۰۰ نیاز به مداخله و کاهش آسیب داشت که در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته است.