ارومیه- والی استان حکاری ترکیه گفت:همکاری‌های مشترک در حوزه مبارزه با گروهک‌های تروریستی به صورت دوجانبه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در دستور کار دو دولت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی چلیک عصر پنجشنبه در نشست هفتمین اجلاس همکاری‌های مرزی آذربایجان‌غربی با استان‌های هم‌مرز ترکیه با تقدیر از میهمان‌نوازی طرف ایرانی، افزود: از میهمان‌نوازی و استقبال گرم استاندار آذربایجان‌غربی و تداوم برگزاری نشست همکاری‌های مرزی متشکر هستم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ارزش اقتصادی و مراودات دو طرف بسیار زیاد است، گفت: نیازمندی‌های هر دو طرف مرز از طرف دیگر تأمین می‌شود و روند افزایش مراودات بخش خصوصی و تجار بسیار امیدبخش است.

چلیک همچنین با بیان اینکه مرز کهن و تاریخی دو کشور ایران و ترکیه نشان از دوستی عمیق دو ملت و دو کشور دارد، خاطرنشان کرد: روابط گرم و دوستانه ایران و ترکیه در خاورمیانه و منطقه‌ای که پر از چالش‌ها است، می‌تواند گره‌گشای مشکلات و منشأ خوبی باشد.

والی حکاری ترکیه افزود: مفتخرم اعلام کنم که ما شاهد یک سیر تاریخی در رشد مراودات هستیم و رسیدن به اهداف عالی تعیین شده در روابط اقتصادی، امروز وظیفه همه ما است.

چلیک تاکید کرد: همانطور که استاندار آدربایجان غربی تاکید کردند، افزایش فعالیت‌ها، رفع موانع و نهایتاً رساندن حجم مبادلات به عدد ۳۰ میلیارد دلار وظیفه مسئولین در دو سوی مرز است.

وی ضمن تاکید بر لزوم توسعه روابط دو جانبه در چهارچوب احترام متقابل گفت: با توجه به میزان اعتماد شهروندان دو کشور به یکدیگر، من معتقدم که همکاری‌های دوجانبه می‌تواند به ۱۰۰ میلیارد دلار نیز برسد.

والی حکاری ترکیه افزود: مسئولیت مهم و اساسی برای تحقق این هدف‌ها بر عهده اتاق‌های بازرگانی استان‌های مرزی است، که خوشبختانه روابط خوبی میان آنها در جریان است.

چلیک خاطرنشان کرد: ایران برای ترکیه به منزله دروازه ورود به آسیای میانه و ترکیه برای ایران به منزله دروازه اروپا است، از این رو گسترش گذرگاه‌های ژئوپولیتیکی اهمیت دوچندانی دارد.

وی از لزوم تلاش و همکاری برای افزایش شناخت مردم از یکدیگر در دو طرف مرز نیز سخن گفته و تاکید کرد: ایران متفق و دوست ترکیه در خاورمیانه است.

چلیک گفت: همکاری‌های مشترک در حوزه مبارزه با گروهک‌های تروریستی به صورت دوجانبه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در دستور کار دو دولت قرار گیرد.

والی حکاری ترکیه تاکید کرد: این همکاری‌ها می‌تواند روابط تجاری در مرز را به ماکسیمم ظرفیت خود برساند.