معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بزرگترین مشکل اکوسیستم کشور درک سطوح آمادگی فناوری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی علم ایران (INSF)، نشست «جایگاه علوم پایه در بنیاد ملی علم ایران» به‌منظور بزرگداشت روز ملی علوم پایه (بزرگداشت ابوریحان بیرونی) و با هدف گفت‌وگوی پژوهشگران برجسته علوم پایه در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس در مورد برنامه‌ها و روش‌های حمایت بنیاد ملی علم ایران از علوم پایه برگزار شد.

عدم درک صحیح از سطوح آمادگی فناوری

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین مراسم گفت: بزرگترین مشکل اکوسیستم کشور درک سطوح آمادگی فناوری است. باید توجه داشته باشیم که سطح ۸ و ۹ TRL، آمادگی فناوری برای اتصال محصولات به بازار است و بر اساس آنچه که مقام معظم رهبری اولویت را بر تولید بنا کردند توجه‌ ایشان به سطوح ۸ و ۹ آمادگی فناوری است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به درک این موضوع برسیم که تا سرمایه‌گذاری در سطوح پایین آمادگی فناوری صورت نگیرد، نمی‌توانیم محصول را به بازار برسانیم. امروز فناوری در جهان در سطوح نظامی چه‌ها می‌کند و کسانی در این زمینه موفق هستند که سرمایه‌گذاری در سطوح پایین فناوری داشته‌اند.

وی تصریح کرد: توسعه فناوری به سطوح آمادگی ۸ و ۹ در اختیار بخش خصوصی است. البته رتبه تولیدات علمی ایران در اسکوپوس از رتبه ۵۴ در سال ۱۹۹۶ به رتبه ۱۵ در سال ۲۰۲۰ رسیده است؛ همچنین تعداد مقالات علمی ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون رشد داشته است چرا که کشور این موضوع را درک کرده است که اگر تولیدات علمی کشور به «جرم بحرانی» کاربرد تحقیقات برسد، می‌توان به تولید محصول دست پیدا کرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: از نمونه کشورهایی که به این حقیقت دست یافته است، چین است که ۳۰۰ هزار مقاله بیشتر از آمریکا به چاپ رسانده است. البته کشور روسیه نیز به دلیل اعمال تحریم‌ها با افت کاهش انتشارات علمی مواجه شده است.

معجزه محققان ایرانی با بودجه ناچیز

وی یادآور شد: سهم کل مقالات علوم پایه ایران از کل مقالات کشور در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۲۰‌درصد، در سال ۲۰۰۵ به سهم ۲۹. ۹ درصد، در سال ۲۰۱۵ به سهم ۳۲. ۲ درصد رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که علوم پایه پرچمدار است.

صالحی تصریح کرد: قرار گرفتن ۲۰ دانشگاه کشور در رتبه‌های کمتر از ۵۰۰ از اهداف وزارت علوم است اما هیچ دانشگاهی در جهان جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار نمی‌گیرد مگر آنکه سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری کرده باشد. این در حالی است که بودجه‌هایی که در اختیار ما قرار دارد، نشان از معجزه محققان دارد.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: کل اعتبارات وزارت علوم ۵۵ همت معادل یک میلیارد دلار است این میزان اعتبارات در حالی است که در کنار ۱۲۹ دانشگاه، ۵۸ پارک فناوری و ۲۸ پژوهشگاه نیز وجود دارد و محققان ما جهاد و معجزه می‌کنند.