یزد - قائم مقام آبفای یزد از وضع مطلوب استان در زمینه سرمایه گذاری در بخش پساب خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فاتحی در میزگرد رسانه ای با موضوع پساب، با بیان اینکه استان یزد اولین استان در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش پساب در کشور است، گفت: در سال ۱۳۹۱ اولین قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در حوزه پساب و فاضلاب شهری شهرستان اردکان منعقد شد.

وی افزود: تعیین نرخ پساب باید به گونه‌ای باشد که سرمایه گذار بخش خصوصی در مدت مشخصی به بازگشت سرمایه مورد نظر برسد.

فاتحی همچنین ابراز کرد: تامین آب صنایع پرآبخواه استان باید از محل آب های نامتعارف مانند آب دریا یا پساب باشد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان یزد در ادامه خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه تامین آب صنایع از محل آب دریا هزینه بسیار زیادی دارد، صنایع می توانند از پساب به عنوان پایدارترین و ارزان ترین منبع آب استفاده کنند.

کاظم صادقیان مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه با مشوق‌های خوب، سرمایه گذاری بیشتری در حوزه آب انجام خواهد شد، گفت: با تلاش و همفکری ارگان های مربوطه در آینده نزدیک به نرخ معقولی برای پساب می رسیم.

وی افزود: در راستای مدیریت مصرف آب واحد های صنعتی، تخصیص مدیریت آب صنایع براساس میزان تولید و نوع کاربری در دستور کار قرار گرفته است.

صادقیان در ادامه با اشاره به اینکه بازچرخانی آب یکی دیگر از فعالیت های واحد های صنعتی جهت بهره وری آب بوده است، ابرازکرد: برای اولین بار استان یزد مجوز های صادره سنوات قبل را پایش خواهد کرد.

مدیرکل صمت استان گفت: این پایش ها به گونه ای است که مجوز برداشت آب واحد های صنعتی که در سال های گذشته منبع آبی را فریز کرد ه اند و در حال حاضر به هیچ تولیدی نرسیده اند باطل و به واحد های متقاضی جدید داده می شود.

طیبه سلیمی معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد در ادامه این میز گرد با بیان اینکه از مجموعه ۳۵ شهرک صنعتی، ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فعال است، گفت: تمامی واحد های صنعتی استان نیاز شدیدی به آب دارند، اما ۳۰ درصد از آب کل صنایع تامین شده است.

وی افزود: ۷ شهرک و ناحیه صنعتی در استان به تصفیه خانه فاضلاب مجهز هستند و در ۵ شهرک دیگر هم این تصفیه خانه ها در حال اجرا است.

سلیمی با بیان اینکه پساب تولیدی فعلی شهرک ها و نواحی صنعتی استان ۴۰ لیتر بر ثانیه است، ابراز کرد: با اجرای کامل این تصفیه خانه ها در کل شهرک ها و نواحی صنعتی در افق بلند مدت ۱۵۵ لیتر بر ثانیه پساب تولید می شود.

معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی استان یزد خاطر نشان کرد: پساب موجود فعلی (۴۰ لیتر برثانیه) هم اکنون به مصرف فضای سبز شهرکهای صنعتی می رسد و در صورت وجود متقاضی استفاده از پساب، شرکت شهرکهای صنعتی همکاری لازم را با واحد متقاضی خواهد داشت.