تهران- استاندار تهران بر ضرورت افزایش سهم مردم از گردشگری در شهر تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی پایتخت در هفته فرهنگی تهران تبیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری، پیش از ظهر شنبه در نشست خبری هفته فرهنگی تهران که با حضور احمد قیومی، فرماندار تهران، علی فروزانفر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و سایر مسؤولان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه هفته فرهنگی تهران محترم و مغتنم است، اظهار کرد: تهران با قدمت چند صد ساله نقش‌های گوناگونی را در تولید فرهنگ، آداب، رسوم و خصوصیات و ویژگی‌های ایرانی اصیل به هموطنان و سایر وابستگان کشورهای دیگر به اثبات رسانده و به همین دلیل معرفی آن در هفته فرهنگی تهران از جنبه‌های فرهنگی ضروری است.

فخاری اساس فرهنگ را برخورداری از اصالت، پایداری و اثر بخشی دانست و افزود: فرهنگ، یک امر تدریجی و گام به گام است و همه کسانی که تحت تأثیر فرهنگ ناب و اصیل قرار می‌گیرند، خود را با فرهنگ می‌سنجند که دستاورد مهمی محسوب می‌شود.

استاندار تهران تجلیل از شخصیت‌های فعال در حوزه‌های فرهنگی، ادبی، هنری، دینی و اخلاقی در هفته فرهنگی تهران را ضروری دانست و تاکید کرد: طی این هفته علاوه بر بازدید از موزه‌ها، کتابخانه ها و مراکز بزرگ و مهم فرهنگی در جهت شناسایی و رفع نقایص ضروری است که عوامل ایجاد نشاط اجتماعی و آگاهی رسانی به مردم نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی و اداره امور در سطوح مختلف، خاصه تهران بزرگ عنوان کرد: لازم است که مردم در حکمرانی شهر دخیل باشند و این امر با تشویق آنها در همکاری و مشارکت در امور کلان شهری مانند تهران میسر می‌شود.

فخاری بر ضرورت افزایش سهم مردم از سبد اجتماعی و گردشگری شهر تاکید کرد و گفت: ضروری است که موقعیت‌های مراکز گردشگری و ظرفیت‌های فرهنگی- اجتماعی پایتخت در هفته فرهنگی تهرا ن تبیین شود.

وی در ادامه غنی سازی اوقات فراغت در تمام ایام سال، استفاده از امکانات حداکثری در زمینه ایجاد نشاط اجتماعی، آشنایی و تمرکز بر معرفی آداب و سنت‌های ایرانی - اسلامی و بازتاب مناسب و در شأن این موضوعات را در هفته فرهنگی تهران مهم دانست و گفت: برگزاری جشنواره‌ها، توجه به مراسم دینی، اعتقادی و ملی و توجه عام مردم به داشته‌های آئینی خود از مهم‌ترین مواردی است که باید در این ایام مورد توجه قرار بگیرد.

فخاری توجه به حوزه مساجد و چگونگی مشارکت مردم در آئین‌های دینی را ضروری عنوان و بر لزوم مشارکت شهروندان در بهره برداری صحیح از امکانات و فضاهای شهری پایتخت که عمدتاً بر عهده شهرداری تهران است، تاکید کرد و گفت: مردم می‌توانند در مواردی همچون حمل و نقل شهری، آلودگی‌های زیست محیطی و مسائل مربوط به چگونگی استفاده از فضای سبز و سایر خدماتی که شهرداری به شهروندان ارائه کرده مشارکت کنند و تعامل داشته باشند.

استاندار تهران مسؤولیت پذیری نهادها و دستگاه‌های اجرایی در قبال خواسته‌های مردم را بسیار ضروری دانست و بیان کرد: هفته فرهنگی تهران می‌تواند یک جوشش و جنبش جدید برای این موضوع باشد که طی آن دستگاه‌ها، خود را مکلف به ارائه بهتر خدمات بدانند و مردم نیز در یک رابطه دو طرفه نیازهای خود را به بهترین شکل ممکن بیان کنند تا انشاالله سهم مشارکت مردم در برنامه‌هایی که برای یک جامعه و شهر با نشاط و مترقی لازم است فراهم شود.

فخاری توجه ویژه به داشته‌ها بر مبنای اعتقادات و نگاه انقلابی که همه پیشکسوتان و پیش قراولان نهضت انقلاب اسلامی برای آن تلاش کرده اند را مهم اعلام کرد و گفت: باید چگونگی حفظ، اشاعه و بهره برداری از این داشته‌ها و دستاوردها در این ایام مورد تبیین قرار بگیرد.