وکیل پایه یک دادگستری با بیان این که در پرونده محکومیت تعلیقی علیرضا بیرانوند اشتباهی صورت گرفته است گفت: براساس شرایطی که وجود دارد محرومیت چهار ماهه این دروازه بان باید اعمال شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان فصل گذشته تیم فوتبال پرسپولیس در پایان فصل بیست و سوم لیگ برتر و با اینکه با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشت، اقدام به فسخ قرارداد یک‌طرفه خود کرد و با باشگاه تراکتور تبریز قرارداد امضا کرد و همین موضوع باعث شکایت باشگاه پرسپولیس از دروازه‌بان سابق خود شد.

پس از ماه‌ها انتظار، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، امروز شنبه ۱۴ مهر حکم این پرونده جنجالی را صادر کرد که بر این اساس بیرانوند باید بیش از ۲۰ میلیارد تومان به باشگاه پرسپولیس پرداخت کند. همچنین کمیته تعیین وضعیت این دروازه‌بان را با محرومیت تعلیقی ۴ ماهه نیز جریمه کرده و این بدان معناست که او می‌تواند در دیدارهای تراکتور و تیم ملی فوتبال به میدان برود.

آرش شکرریز وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با حکم کمیته تعیین وضعیت مبنی بر محرومیت تعلیقی ۴ ماهه این دروازه‌بان اظهار داشت: به نظر من کمیته تعیین وضعیت، آمده در برابر نص صریح قانون اشتهاد کرده اگر ما به بند چهار ماده ۱۸ از آئین نامه رسیدگی در کمیته تعیین وضعیت نگاه بیاندازیم به صراحت می‌گوید، بازیکنی که در دوره حفاظت شده مرتکب نقض قرارداد علاوه بر پرداخت غرامت، محتمل مجازات ورزشی نیز خواهد شد.

او ادامه داد: این مجازات محرومیت ۴ ماهه از شرکت در بازی‌های رسمی اعم از باشگاهی و ملی یعنی تاکید کرده هم بازی‌های ملی و هم بازی‌های باشگاهی را برای بازیکن به همراه خواهد داشت و در صورت وجود علل مشدد این محرومیت تا ۶ ماه قابل افزایش خواهد بود. یعنی مثلاً اگر بازیکن مرتکب جعل نیز شده باشد و علاوه بر رکن تخلف انضباطی مرتکب تعدد مادی هم شده باشد.

شکرریز تصریح کرد: در بخشی از حکم آمده است که که کمیته تعیین وضعیت از کمیته تدوین قوانین بابت محرومیت بیرانوند استعلام گرفته که آیا تعلیقی است یا خیر؛ که باید بگویم در هیچ کدام از رویه‌های فیفا اصولاً حتی با رضایت باشگاه زیان دیده و محکوم‌له چنین چیزی در نظر گرفته نشده است. به عنوان مثال در پرونده شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه از مهدی طارمی که با دیپلماسی سیاسی حل شد؛ بخش غرامت آن از بین رفت اما محرومیت پا بر جا ماند.

او تصریح کرد: فیفا به محرومیت موکدا تاکید کرده که قرارداد ما بین بازیکن، مربی با باشگاه محترم است که می‌شود «the contract between professional and club respected» بنابراین بر اساس اصل پایداری قراردادهای فوتبالی اصولاً این اشتهاد در برابر نص قانون به نظر من اشتباهی در آن صورت گرفته است.

اینطور نمی شود که ما بخواهیم مصلحتی به موضوع نگاه کنیم و بگوییم که چون طرف بازیکن تیم ملی بوده و ... استعلامی از کمیته تدوین قوانین بگیریم و بپرسیم که آیا این مجازات ها قابل تعلیق است یا خیر.

او افزود: اساساً آنچه که در نوشتن آیین نامه های فوتبالی مد نظر قرار می گیرد و در اساسنامه فدراسیون فوتبال نیز قید شده، این است که ما باید به قوانین بالادستی مراجعه کنیم که شامل قوانین های فیفا می شود. از جمله آنها می توان به رویه های قضایی فیفا (DRC) یا اتاق حل اختلاف فیفا و یا کمیته انضباطی فیفا نام برد.

اینکه بیاییم و حکم دهیم که حکم تعلیق می شود اصلا چنین چیزی در هیچ آیین نامه ای و حتی در بخش قضایی فیفا نیز نیامده است. اصل بر پایداری قراردادها است و اگر مسئولان می خواستند چنین حکمی صادر کنند باید بند 4 ماده 18 آیین نامه رسیدگی کمیته تعیین وضعیت را اصلاح می کردند که این مورد هم باید در گذشته انجام می شد نه حالا؛ به نظرم رای دچار اشکال است. نص آیین نامه های انضباطی کاملا صحیح و متقن است و در برابر آن نمی شود که اشتهاد گرفت.

او در رابطه با باشگاه تراکتور گفت: فیفا اینطور در نظر می گیرد که بازیکن مدنظر یک نیم فصل بدون تیم نمانده که بعد از آن برود با یک باشگاه دیگر قرارداد به امضا برساند و فیفا اعلام کرده که یک بازیکن زمانی که قرارداد خود را با یک باشگاه فسخ می کند و با باشگاه دیگر قرارداد به امضا می رساند باشگاه جدید او را اغوا کرده است و فیفا آن باشگاه را اغواکننده می نامد.

وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: در موضوعات بین المللی هم باید این موارد رعایت شود، بنابراین اصل سوء نیت باشگاه اخیری که با بازیکن قرارداد بسته است را فیفا در نظر می گیرد.

او خاطرنشان کرد: چطور ممکن است بیرانوند پیشنهاد بیشتری نسبت به پرسپولیس دریافت نکرده باشد. باشگاه پرسپولیس هم بارها نسبت به عقد قرارداد با بیرانوند به باشگاه تراکتور هشدار داده بود و واقعا تبرئه کردن باشگاه تراکتور جای سوال دارد.

وکیل بین المللی فوتبال در پاسخ به این سوال که باشگاه پرسپولیس می تواند از بیرانوند و باشگاه تراکتور به دادگاه CAS شکایت کند یا خیر، گفت: اکنون یک هفته در کمیته استیناف حق اعتراض دارند و من می دانم که اعضای کمیته است آنقدر قضات تیزبین و ریزبینی هستند که به تک تک این موارد توجه خواهند کرد و آنها مُر صریح قانون را اجرا می کنند و به هیچ وجه اغماض و مصلحت و ... را در نظر نخواهند گرفت. و این موضوع اگر باشگاه پرسپولیس اعتراض کند به نظرم که اعتراضشان به شدت مورد توجه قرار می گیرد.