اعتصاب ۴۵ هزار کارگر اسکله، تنها پنج هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمال افزایش تورم را بالابرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، ده‌ها هزار نفر از کارگران باراندازها و بندرها در سراسر سواحل شرقی آمریکا دست به اعتصاب زده‌اند و مسیرهای کشتیرانی اقیانوسی را تعطیل کرده‌اند؛ وضعیتی که ناظران سیاسی آن را «غافلگیری اکتبر» می‌نامند و به‌واسطه آن نگرانی‌ها در مورد کمبود و تورم افزایش‌یافته است.

ناظران سیاست در آمریکا مدت‌هاست که در مورد «غافلگیری اکتبر» صحبت کرده‌اند؛ وضعیتی که ازنظر آن‌ها این قابلیت را دارد که معادلات رقابت ریاست جمهوری را در آخرین مرحله به هم بزند. با اعتصاب ۴۵ هزار کارگر اسکله درده‌ها بندر در سراسر آمریکا، ممکن است چنین لحظه‌ای فرارسیده باشد.

تصمیم اتحادیه بین‌المللی کارگران بارانداز (ILA) برای اعتصاب در روز سه‌شنبه تهدیدی برای ایجاد هرج‌ومرج اقتصادی در چند هفته مانده به رأی‌گیری در ۵ نوامبر خواهد بود. در پی این اعتصاب‌ها، عملیات در ۳۶ بندر در شرق و سواحل خلیجی، از تگزاس گرفته تا مین که مجموعاً بیش از نیمی از واردات را دریایی را به عهده‌دارند، متوقف‌شده است.

درحالی‌که خریداران احتمالاً متوجه تغییرات فوری در فروشگاه‌ها نمی‌شوند، یک اعتصاب طولانی‌مدت می‌تواند زنجیره‌های تأمین را ویران کند و منجر به کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شود. کالاهایی از غذاهای دریایی و موز گرفته تا پوشاک، لوازم الکترونیکی، خودروها و داروها بیشتر در معرض تبعات این اعتصابات قرار دارند.

جی پی مورگان پیش از آغاز اعتصاب تخمین زد که تعطیلی بندرها شرق و سواحل خلیج مکزیک می‌تواند روزانه ۵ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه داشته باشد.

هارولد داگت، رئیس ILA هشدار داده است که اعتصاب کارگران درصورتی‌که خواسته‌های اتحادیه برای افزایش ۷۷ درصدی دستمزد طی ۶ سال و توقف پروژه‌های اتوماسیون بندرها برآورده نشود، می‌تواند اقتصاد را «فلج» کند. داگت در اظهاراتی که از فاکس نیوز پخش شد گفت که ماشین‌ها وارد نمی‌شوند، غذا وارد نمی‌شوند، لباس وارد نمی‌شود. می‌دانید چند نفر به شغل ما وابسته هستند؟ نیمی از جهان.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که خود را به‌عنوان اصلی‌ترین رئیس‌جمهور حامی اتحادیه‌های کارگری در تاریخ آمریکا معرفی کرده است، از خواسته‌های کارگران ابراز حمایت کرده و درخواست‌ها برای استفاده از اختیارات مندرج در قانون تافت-هارتلی ۱۹۴۷ برای دستور بازگشت آن‌ها به کار را رد کرده است.

این وضعیت می‌تواند برای کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش روی آمریکا، آن‌هم در دورانی که هریس در تلاش است اعتماد رأی‌دهندگان را در مورد مسائل اقتصادی به خود جلب کند، خطر بالقوه‌ای به دنبال داشته باشد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که هریس که در بیشتر نظرسنجی‌های رقابتی با اندکی از دونالد ترامپ پیشی گرفته است، فاصله خود را با ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، برسر اینکه چه کسی برای اداره اقتصاد، یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌پذیری‌های دموکرات‌ها، مناسب‌تر است کم کرده است.

یکی از دلایل احتمالی این امر این است که مصرف‌کنندگان آمریکایی، که بیشتر تقصیر قیمت‌های بالاتر را به گردن بایدن می‌اندازند، این روزها کمتر احساس فشار اقتصادی می‌کنند. تورم آمریکا پس از رسیدن به اوج ۹٫۱ درصدی در اواسط سال ۲۰۲۲، در ماه آگوست به ۲٫۲ درصد کاهش یافت که کمترین میزان در بیش از سه سال و نیم گذشته است.

فدرال رزرو آمریکا ماه گذشته اولین کاهش نرخ بهره خود را در چهار سال گذشته اعلام کرد، سیگنال قدرتمندی مبنی بر اینکه نگرانی‌ها در مورد قیمت‌ها پشت سر گذاشته‌شده‌اند. افزایش قیمت‌ها، آن‌هم درست درزمانی که رأی‌دهندگان به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند، این تصور را که اقتصاد تحت نظارت دموکرات‌ها به حاشیه رانده‌شده است را تقویت خواهد کرد.

ریسک اساسی برای هریس به این بستگی دارد که آیا رأی‌دهندگان او را بیشتر به‌عنوان بخشی از دولت فعلی می‌دانند یا کاندیدای تغییری که او به دنبال نمایش آن برای مردم بوده است. هریس با توجه به ورود دیرهنگام او به رقابت‌های انتخاباتی پس از کناره‌گیری بایدن در ماه جولای، یک نامزد غیرعادی است. اما شواهدی وجود دارد که رأی‌دهندگان او را نماینده ادامه دولت فعلی می‌دانند.

در نظرسنجی نیویورک‌تایمز که در اوایل ماه جاری منتشر شد، ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که هریس «همان موضوعات همیشگی» را نمایندگی می‌کند، درحالی‌که ۳۴ درصد در مورد ترامپ چنین نظری داشتند. در ادامه، ترامپ برای گره زدن اعتصاب به هریس وقت تلف نکرد و علت توقف کار را «تورم عظیم ایجادشده توسط رژیم هریس-بایدن» اعلام کرد. ترامپ اندکی پس از شروع اعتصاب به فاکس نیوز گفت که همه، کارگران بارانداز را درک می‌کنند، زیرا آن‌ها زیر بار تورم از بین رفته‌اند، درست مانند هر کس دیگری در این کشور و فراتر از آن.

هر تلاشی از سوی هریس برای متمایز ساختن خود از بایدن در اعتصاب، خطرات خود را به همراه خواهد داشت، به‌خصوص این خطر که ممکن است اعضای اتحادیه را که به‌طور سنتی به دموکرات‌ها رأی داده‌اند، از خود دور کند.

درحالی‌که پیش‌بینی تأثیر این اعتصاب گسترده بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا غیرممکن است، آنچه مسلم است این است که کمپین هریس از اینکه مجبور است تنها پنج هفته تا پایان کار با چنین غافلگیری بزرگی مقابله کند، خوشحال نخواهد بود.