ساری - نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس گفت: حقوق و مزایای کارگران حوزه معدن باید متناسب با سختی کار و شرایط کار در این بخش باشد تا به عدالت نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بابایی کارنامی عصر شنبه در سومین جلسه کارگروه ایمنی معادن استان مازندران با اشاره به اینکه وضعیت سخت و زیان آور بودن مشاغل باید از همان ابتدا مشخص شود، اظهار کرد: حق بیمه چهار درصد سهم کارفرما نیز از همان ابتدا باید کارسازی شود تا حق کارگر ضایع نشود.

وی بیان کرد: موضوع بسیار مهم این است که لوازم ایمنی مناسبت باید توسط کارفرما تهیه و به کارگران تحویل شود و تأکید داریم کارگران نیز باید از این تجهیزات در حین کار استفاده کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که باید پیگیری شود ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نوع کار به کارگران است، تصریح کرد: نباید اجازه داد کارگر فاقد مهارت در مشاغل تخصصی با هدف حفظ سلامت و صیانت از نیروی کار فعالیت داشته باشد.

بابایی افزود: اعتقاد داریم آموزش ایمنی به‌ویژه در کارگاه‌های پرخطر به صورت روزافزون برای کارگران و کارفرمایان توسعه پیدا کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معادن باید به اهلش سپرده شود و بهره‌برداران و پیمانکاران نیز باید صلاحیت لازم را داشته باشند.

وی با اعلام اینکه کارفرمایان باید برای ایمنی کارگاه خود اعتبار لازم و متناسب را تخصیص دهند، خاطرنشان کرد: موضوعی که در بحث معادن بسیار مهم است این است که حقوق و مزایای کارگران حوزه معدن باید متناسب با سختی کار و شرایط کار در این بخش باشد تا به عدالت نزدیک شود.

انجام ۴ هزار و ۵۰۰ بازدید از کارگاه‌های پرخطر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران نیز با اشاره به اینکه ۲۶ شرکت معدنی تحت‌الارضی با حدود ۹۰ تونل در استان وجود دارد، گفت: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران با ۲۷ بازرس کار در استان به صورت مستمر از همه کارگاه‌ها و به‌ویژه کارگاه‌های پرخطر نظارت دارد.

علی باقری با بیان اینکه در سال جاری تاکنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ بازدید فقط از کارگاه‌های پرخطر انجام شده است، بر ضرورت اجرای دقیق ماده ۸۷ قانون کار تاکید کرد.

وی از اجرای دقیق آئین‌نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان خبر داد و افزود: نیروهای کارگری ماهر و آموزش‌دیده در معادن و کارگاه‌ها بکارگیری می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران خواستار تسریع در راه‌اندازی پایگاه امداد و نجات ویژه معادن تحت الارضی در شهرستان آمل شد.